השוק

בעקבות ארדואן: הקשרים הכלכליים עם המדינה הזו עלולים להיפגע

החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, מתריעה ליצואנים ישראלים לדרום אפריקה כי הבחירות הצפויות במדינה עלולות להביא לפגיעה בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה לטורקיה. המנכ"ל דודי קליין: "על רקע החששות מפגיעה ביצואנים ישראלים והגידול בביקושים, החברה פועלת להגדלת היקף ביטוח האשראי בערבות מדינה ליצואנים"
מערכת ice | 
ישראל, טורקיה (צילום freepik, shutterstock, ויקיפדיה-President.gov.ua)
אשרא, החברה הישראלית (הממשלתית) לביטוח סיכוני סחר חוץ,  פרסמה אתמול (חמישי) התרעה ליצואנים הישראלים לדרום אפריקה. בחברה מזהירים כי הבחירות שיתקיימו בסוף החודש במדינה עלולות להביא לפגיעה ביחסי המסחר בין ישראל ודרום אפריקה. בדומה לניתוק היחסים המסחריים עליהם הכריזה טורקיה, לאחר מפלת ארדואן בבחירות המוניציפליות במדינה.
בחברה מציינים כי ההקלות הטורקיות בקשרי במסחר בין חברות ישראליות וטורקיות עליהן דווח אתמול הן חלקיות בלבד ועדיין לא ברור האם מדובר גם בהקלות הנוגעות ליצואנים ישראלים. בכל מקרה, בחברה קוראים ליצואנים הישראלים לדרום אפריקה להיערך בהתאם.
 
בסוף החודש (29 במאי) צפויות להתקיים בדרום אפריקה בחירות כלליות. מפלגת השלטון בכ-30 השנים האחרונות, "הקונגרס הלאומי האפריקני" (ANC), שהוקמה ע"י נלסון מנדלה נמצאת במצב רע. על פי סקרים והערכות שונות היא צפויה לאבד משמעותית מכוחה, לאבד את הרוב המוחלט בפרלמנט ויתכן שאפילו לאבד את השלטון כליל. גורמים שונים מעריכים כי התנהלותה העויינת של ממשלת דרום אפריקה נגד ישראל ובמיוחד העתירה שהגישה להאג נובעת, בין השאר, מחשש זה ומתוך רצון להסיט את הדיון מהמצב הכלכלי והחברתי במדינה. 
באשרא מתריעים כי בדומה לבחירות המקומיות שהתקיימו בטורקיה שלאחריהן הודיע ארדואן על ניתוק מוחלט של קשרי המסחר עם ישראל הדבר עלול לקרות במקרה של דרום אפריקה. יחד עם זאת יצויין כי היקף הסחר עם דרום אפריקה נמוך משמעותית מהיקף הסחר עם טורקיה ועומד על כ-200 מיליון דולר ייצוא ישראלי וייבוא של כ-150 מיליון דולר. מרבית הייצוא הוא בתחומי התעשייה, כימיקלים וחקלאות. באשרא קוראים ליצואנים לדרום אפריקה "להיות עם היד על הדופק".
לוודא שהם לא יוצרים לעצמם חשיפה גדולה מדי ללקוחות בדרום אפריקה ושאין כבר כעת עיכובים משמעותיים בקבלת תשלום מלקוחות במדינה. יצויין כי ביטוח האשראי, בערבות מדינה, אותו מספקת אשרא ליצואנים מבטיח כי הם יקבלו את כספם גם במקרה של אירוע פוליטי שיאסור על העברת תשלום לחברות ישראליות. יתרה מכך, ביטוח "טרום משלוחים" מבטיח כי במקרה והלקוח יבטל את ההזמנה עוד לפני שהיא סופקה, כמו במקרה של טורקיה, היצואן יקבל פיצוי כספי עבור ההוצאות שכבר היו לו.   
 

אשרא פועלת לקידום הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והעמדת אשראי למימון עסקאות יצוא גדולות של חברות ישראליות, בעיקר מול מדינות זרות, ולטווחי זמן ארוכים יחסית של עד 15 שנים. ביטוח האשראי מגן על היצואן או על הבנק נותן האשראי מפני אי קבלת תשלום מהלקוח כתוצאה מקשיים כלכליים או מאירוע פוליטי. בנוסף, ביטוח האשראי של אשרא מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות כאשר פוליסת הביטוח, המגובה בערבות המדינה שמעמיד החשב הכללי במשרד האוצר, מהווה בטוחה למימון ומאפשרת ליצואן לקבל את התשלום מייד עם ביצוע האספקות. 
יצויין כי על מנת לקבל את הביטוח והמימון, הרכיב הישראלי, כחול-לבן, בעסקת הייצוא חייב להיות לפחות 30% מהיקף הפרוייקט. בהתאם למדיניות שר הכלכלה ניר ברקת ולפיה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", אשרא פועלת כחברה ממשלתית יעודית לביטוח סיכוני סחר חוץ במתכונת דומה לכ-30 חברות מקבילות באירופה  שמעורבתן במימון וביטוח יצוא גדלה משמעותית בתקופה האחרונה. כל החברות המקבילות באירופה פועלות כחברות יעודיות לביטוח סיכוני סחר חוץ, חלקן כחברות ממשלתיות וחלקן מופעלות על ידי חברות פרטיות בתמיכת הממשלה, לאחר שהפעילות עברה תהליך הפרטה.
 
זינוק בביקוש לביטוח אשראי בערבות מדינה ולביטוח "טרום משלוחים"
באשרא אומרים אתמול כי לאור מצבה הבינלאומי של ישראל, בחודשים האחרונים רואים עליה משמעותית בביקוש לביטוח אשראי, בערבות מדינה, מצד יצואנים ישראלים. זאת בנוסף לגידול בביקוש לביטוח "טרום משלוחים". ביטוח, שכאמור, מבטיח כי במקרה והלקוח יבטל את ההזמנה עוד לפני שהיא סופקה, היצואן יקבל פיצוי כספי עבור ההוצאות שכבר היו לו.   לדברי דודי קליין, מנכ"ל אשרא, "העליה בביקוש החלה לקראת סוף שנת 2023 והיא ממשיכה ביתר שאת מתחילת 2024".
 

לדברי קליין, ברבעון הראשון של 2024 אשרא הגדילה בכ-10% את היקף האישורים העקרוניים לביטוח אשראי שהחברה העניקה ליצואנים ישראלים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והללו הסתכמו בכ-3.1 מיליארד שקל. הגידול בביקושים הם עבור עסקאות ייצוא בתחומי  האנרגיה, התשתיות, החקלאות, ביטחון ובריאות. זאת בעיקר למדינות אפריקה כמו אנגולה, טוגו, חוף השנהב, אוגנדה ומדינות נוספות כמו הרפובליקה הדומיניקנית, קזחסטאן, גיאורגיה ועוד.
קליין אומר כי  "למרות הגידול בסיכונים, בשלב זה לא בוטלו היקפי המכסות למדינות שונות אותן ביטחה החברה טרם המלחמה, אלא להיפך. החברה פועלת דווקא כעת להגדיל את היקפי המכסות והביטוחים אותן היא מעניקה, ובעיקר למדינות כמו סין, פיליפינים, אפריקה ודרום אמריקה. זאת במטרה לתמוך ביצואנים הישראלים ולאפשר להם להגדיל את היקפי הפעילות, דווקא בתקופה זו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה