בארץ

החרם הטורקי ייכשל? זו התוכנית של ישראל למנוע עליית מחירים

בשל הצורך המידי של ישראל להיפטר מהתלות בטורקיה בענייני מסחר רבים, משרדי הכלכלה והתעשייה יחד עם משרדי ממשלה נוספים מקיימים פעילות אינטנסיבית עם הסקטור הפרטי והבינלאומי למציאת אלטרנטיבות אחרות. "אין סיבה להסתמך על מדינה שלא יודעת להבטיח שרשראות הספקה על פי גחמות פוליטיות", אמר שר הכלכלה ברקת
מערכת ice |  1
ישראל, טורקיה (צילום shutterstock)
טורקיה הודיעה על הגבלות בנוגע למסחר עם ישראל ברקע אירועי מלחמת חרבות ברזל, אשר העלו חשש כבד בשוק לאור העובדה כי מתקיימים בין המדינות קשרי מסחר ענפים. במטרה למצוא פתרונות או חלופות לקשרים אלו ובשביל למנוע עליית מחירים נוספת, משרד הכלכלה והתעשייה יחד עם משרדי החוץ, האוצר, האנרגיה, התחבורה, החקלאות, מל״ל ובנק ישראל, מקיימים פעילות אינטנסיבית יחד עם הסקטור הפרטי  והבינלאומי.
היום (חמישי), התקיים כנס יצואנים בהובלת מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב, יו"ר מכון היצוא, אבי בלשניקוב, נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, נשיא לשכת המסחר ישראל טורקיה, גד שושן ומנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, רועי פישר. במסגרת הכנס עודכנו היצואנים על סיוע משרד הכלכלה וקיימו פגישות עבודה עם נציגי מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה למיקוד הפעילות מול שווקים חלופיים.  כמו כן, גם בשבוע הבא יתקיים כנס יבואנים בהובלת שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג׳מן ומנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, רועי פישר.
 
בפגישה הוצגו נתונים ותובנות רבות במסגרת עבודת מטה ממשלתית בהקשר לאתגרים עימם ישראל תיאלץ להתמודד. אחת המסקנות שנרשמה היא העובדה כי טורקיה סופגת פגיעה משמעותית בהכנסות ממטבע זר, סחורה שנשארת בנמלים, פגיעה בפעילות התעשייה המקומית ופגיעה תדמיתית משמעותית של חוסר יציבות, אמינות וכיבוד הסכמים מול קהילת העסקים הבינ"ל. לכן, ההחלטה על הפסקת המסחר תפגע לא רק בישראל, אלא גם בטורקיה עצמה.
עוד צוין כי משרד הכלכלה בוחן מענקי סיוע ליצואנים וליבואנים, סנקציות ופעילות בגופי סחר בינ"ל, הקלות רגולטוריות ליבוא והרחבת פעילות מול שווקים שונים. שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, קיים בימים האחרונים פגישות עם מקבילו היווני, שר הכלכלה והאוצר קוסטיס חאצידאקיס, עם שר הכלכלה והאוצר האיטלקי, מר ג'יאנקרלו ג'יורג'טי ועם השר האיטלקי לעסקים וייצור מקומי, מר אדולפו אורסו. בשיחות נבחנו חלופות שונות ליבוא והיצוא מישראל.
מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב, מקיים מאז הכרזת טורקיה דיונים בינמשרדיים עם מגוון גורמי ממשלה, לצד ארגוני תעשייה ומסחר, בכדי למפות את האתגרים ביבוא וביצוא בתחומים השונים ולגבש מדיניות ופתרונות, הן לטווח המיידי והקצר והן לטווח ארוך יותר. כמו כן, מקיימים נציגי המשרד קשר שוטף עם נציגי התעשיינים, היצואנים ויבואנים בתחומים השונים.

"אין סיבה להסתמך על מדינה שלא יודעת להבטיח שרשראות הספקה על פי גחמות פוליטיות", שר הכלכלה ניר ברקת 
(קרדיט: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: "הצעד החד-צדדי של ארדואן יפגע בעיקר בתדמיתה הרעועה ממילא של הכלכלה הטורקית, באנשי העסקים בטורקיה, המביעים תסכול וכמובן בעם הטורקי. אנו פועלים מול פורומים בינלאומיים כדוגמת ארגון הסחר העולמי והארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD), במקביל לפיתוח חלופות סחר, בדגש על ייבוא, אל מול שותפים וותיקים ואמינים באגן הים התיכון. צריך להבין שאין סיבה להסתמך על מדינה שלא יודעת להבטיח שרשראות הספקה ושנעה כמו שבשבת על פי גחמות פוליטיות".
בשנת 2023 הסתכם הייבוא מטורקיה בהיקף של כ-5.2 מיליארד דולר, כולל שירותים. מתוכם כ-2.8 מיליארד לענף הבנייה. כלל המוצרים המיובאים מטורקיה אינם ייחודיים וזמינים לרכישה ליבואנים הישראלים בשוק החופשי וחלק לא מבוטל מהם ניתן לייצר ולרכוש בישראל. על מנת לצמצם את הפרשי עלויות השילוח הימי, עיקר מאמצי איתור חלופות הייבוא מתמקדים במדינות אגן הים התיכון ואל מול שותפות סחר אמינות כיוון ואיטליה. הרחבת יחסי הסחר עתידה להשפיע גם על הייצוא הישראלי למדינות הנ"ל ולבסס רשת סחר אמינה של מדינות אגן הים התיכון אשר תטיב עם ישראל ועם האזור כולו.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    טרור כלכלי מול טרור כלכלי
    אלי סרוגו 05/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינת ישראל צריכה לעצור את כל שירותי החברות הישראליות בטורקיה הייטק תוכנות מחשב אוטומציה השקיה חקלאות בנקאות תעופה תיירות . ואז נראה מי יחרים את מי
    סגור