השוק

רועי כהן: "המסעדנים נופלים בין הכיסאות ללא פתרונות. בושה"

מסעדנים שהלוואתם אושרה בבנק נתקלו בביטול ההלוואה בשל שינויים בהסדר הערבויות ובסכום הסיוע הכללי למשק מצד הממשלה, ועוד לא חל השינוי האחרון. בינתיים, המסעדות קורסות והמשבר מחריף

רועי בהריר-פרל | 
רועי כהן (צילום freepik, אופיר אייב)
רוב ענפי המשק הישראלי קורסים תחת עול הקורונה, אבל בענף המסעדנות המצב הולך ונעשה קריטי. בעלי עסקים רבים בענף נפלו בין הכיסאות בבקשות להלוואות מהבנקים, וגם בעלי העסקים המעטים בתחום שהצליחו לעמוד בקריטריונים  - ואף קיבלו אישור לכך מהבנק - התבשרו להפתעתם שההליך בוטל. 
הביטול תקף, לכל הפחות, לגבי חלק מההלוואות שאישר בנק מזרחי טפחות לעסקי המסעדנות. הסיבה שצוינה על ידי הבנק היא שינוי שהחליטה הממשלה לעשות בקריטריונים ובכללים הנוגעים להלוואות המיועדות לבעלי העסקים הללו בתקופת משבר הקורונה, לרבות פתיחתה הצפויה של קרן ייעודית לענף. 
קראו עוד ב-ice
אמנם משרד האוצר מסר כי "המדינה לא הנחתה את הבנקים להפסיק את העמדת האשראי לאף ענף", אולם גם אם מדובר בהחלטות נקודתיות של הבנק, האפקט מספיק חזק כדי לערער עוד יותר את תעשיית המסעדנות, שמצבה בעייתי ורב-סיכונים גם בימים רגילים. כך למשל, על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, ענף זה הוכרז כבעל הסיכון הגבוה ביותר במשק ב-2019, ותחזית סיכון זו צפויה להמשך גם בשנה הקרובה. 
נכון לרגע כתיבת שורות אלה, הקרן שמייעדת המדינה לעסקים עומדת על 8 מיליארד שקל - סכום שאינו לוקח בחשבון עסקים מהסוג שנפגע במיוחד כמו למשל עסקי ההסעדה, שנחשבים לפגיעים מאוד. הענף המדובר, שהעסיק כמעט 200 אלף עובדים לפני פרוץ המשבר, מפסיד בכל חודש שבו העסקים סגורים כחצי מיליארד שקל. 
תנאי הקרן להלוואות בערבות המדינה השתנו כבר פעמיים בחודשיים האחרונים וכעת צפוי השינוי השלישי. מדובר בשינוי לטובת המסעדנים, אבל עד שהוא מגיע לשלב החתימה, מוקפאות ההלוואות הבנקאיות שכבר אושרו.
הריבית בהלוואות הללו עמדה בתחילה על 3.5% ובהמשך ירדה לפריים פלוס 1.5%, בנוסף לדחייה אופציונאלית של שנה בתחילת החזר ההלוואה. שיעור הערבות שמדינת ישראל נותנת להלוואות לעסקים קטנים עומד על 15% - נמוך משמעותית מזה שמעניקות מדינות אחרות ב-OECD. בספרד, לדוגמה, שיעור הערבות הוא 80%, בבריטניה 60% ובגרמניה 90%. 
האם התופעה של ביטול הלוואות שאושרו משותפת לכל הבנקים בישראל? כרגע זה עדיין לא ברור, אבל בנק אחרים שסירבו להגיב באופן רשמי לטענות, מסרו שהן לא תקפות לגביהם. 
"יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה והמסעדנים נופלים בין הכיסאות, ללא פתרונות, עם כותרות בלבד", אומר ל"אייס" עו"ד רועי כהן נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. "הכסף היה צריך להיות כבר מזמן בחשבונות הבנק של בעלי המסעדות. המשבר הכלכלי עקב הקורונה לא מנוהל אלא מתנהל בברדק ואת המחיר נשלם בקריסת אלפי עסקים. בכל העולם שופכים כספים על המגזר העסקי כדי לסייע ואצלנו מתקבלות החלטות בניתוק מוחלט ממה שמתרחש בשטח ובאטימות לב. בושה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה