השוק

לא נשארו חייבות: החברות שרכשו במשבר את אגרות החוב של עצמן

הבהלה מהמפולות בשווקים והבריחה למזומן הביאו לירידות חדות במחירי האג"ח, ו-56 חברות הנסחרות בבורסה ניצלו את המצב והודיעו על תכניות רכישה בסך 4 מיליארד שקל. מי החברה שהכניסה את היד הכי עמוק לכיס?
איתי פת-יה | 
חברות הייטק (צילום pexels)
במהלך חודשי משבר הקורונה 30 חברות הנבחרות בבורסה בתל אביב רכשו את אגרות החוב שלהן, ו-26 נוספות הודיעו כי הן צפויות לעשות כך. הסכום הכולל של תכניות הרכישה העצמית עומד על כ-4 מיליארד שקל, כך עולה מנתונים שפרסמה הבורסה. בהלת המשקיעים מהמפולות בשווקים והבריחה למזומן הביאו לירידות חדות במחירי אגרות החוב הקונצרניות (אלה שמנפיקות חברות, ולא מדינות), והחברות מצדן ניצלו את הסיטואציה כדי לרכוש אותן בחזרה.
אגרת חוב (אג"ח) נושאת תשואה מסוימת, המגלמת את הסיכון שבהלוואה. האג"ח אותן רכשו החברות נשאו תשואות בגובה עשרות אחוזים, כלומר סווגו על ידי השוק כטומנות סיכון גבוה, ועל כן מחיריהן ירדו.
גורם נוסף לירידה במחירים היה הירידה בביקוש – בפברואר ובמרץ מנהלים בקרנות הנאמנות מכרו את אגרות חוב של חברות אלה, אותם רכשו במקור בשם הלקוחות. אולם חוסכים רבים ביקשו לפדות את הכספים מהקרנות עקב הפחד שהירידות בשווקים ימחקו חלקים נכבדים מהחסכונות. הפדיונות מהקרנות בחודשים אלה הגיעו ל-40 מיליארד שקל. 
הענף בו בוצעו רכישות עצמיות של אג"ח בהיקף הרחב ביותר מאז תחילת מרץ הוא מסחר ושירותים. אחריו, ענף הנדל"ן והבינוי, ולאחר מכן הבנקים. עד סוף אפריל 30 חברות השלימו רכישות בסך 221 מיליון שקל, כש-95% מתוכן לא תכננו לרכוש אג"ח של עצמן טרם המשבר. הרכישות הגדולות ביותר נרשמו אצל חברות הליסינג אלדן תחבורה (54 מיליון שקל) ואלבר (44 מיליון שקל).
חברת הנדל"ן גזית גלוב, שגם ללא הקורונה החלה בשנים האחרונות לרכוש חזרה את האג"ח שלה, הודיעה על תכנית הרכישה הנרחבת ביותר, בסך 750 מיליון שקל. 70% מהחברות העריכו כי הרכישה תמומן ממקורותיהן העצמיים, ואילו השאר צופות כי ייתכן ויעזרו במימון חיצוני.
פרופורציות למהלך זה של החברות ניתן לקבל ממבט על ינואר-פברואר האחרונים, ערב התפרצות הקורונה. בחודשים אלה, רק 4 חברות רכשו אג"ח של עצמן, בסכום מצטבר של 166 מיליון שקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה