נדל"ן ותשתיות

סוף למחיר למשתכן: משרד הבינוי מציג תכנית חדשה, בה המדינה קובעת את מחירי הדירות

שר הבינוי ליצמן מקדם תכנית חדשה לדירות במחירים מוזלים שתתמקד בהטבות לאיזורי פריפריה כדי לאפשר דיור ברי השגה. חברות הבנייה יצטרכו להתחרות על הקרקעות 
שרון טל |  2
בנייה (צילום unsplash)
שר הבינוי יעקב ליצמן מקדם תכנית חדשה שתחליף את מחיר למשתכן. המשרד שואף לקדם בנייה אך כזו שתאפשר מכירת דירות במחיר מוזל, וכדי לעשות זאת מתכננים שני מהלכים דרמטיים.
המהלך הראשון הוא שאת מחיר הדירה תקבע המדינה, ולא חברות הבנייה המתחרות במכרז, המהלך השני הוא שתהיה אבחנה בין יישובים, כלומר, יינקטו צעדים להעלות את גובה ההנחה באיזורי פריפריה; שכונות יוקרה לא יכללו כחלק מהתכנית.
מטרת העל של התכנית היא להפסיק את חוסר השוויון ברווח ממנו נהנים זוכי מחיר למשתכן במרכז הארץ ביחס לפריפריה. כמו כן, התכנית תאפשר להגדיל את הכנסות המדינה מקרקעות ולייעד את ההכנסות להשקעה בפריפריה.
קראו עוד ב-ice
המרבה במחיר זוכה
התכנית של משרד הבינוי מחלקת את ישראל לשלושה אזורים בהתאם לשווי הקרקע, כשבכל אזור תופעל שיטת מכרזים שונה. באזורי ביקוש בהם מחיר הקרקע גבוה – המדינה תפעל בשיטת מכרז של המרבה במחיר זוכה. ההחלטה על דרך השיווק תהיה על פי שווי קרקע, כשקרקע בשווי של 2.5 מיליון שקל או יותר ליחידת דיור, תשווק בשיטת המכרז הזו.
השיטה צפויה לפעול גם בערי המרכז בהן ערכי הקרקע נמוכים מ-2.5 מיליון שקל ליחידת דיור. המכרז מיועד להקנות הנחה באופן יחסי לשוק החופשי. בשיטה זו המדינה תקבע את מחיר הדירות על פי הערכת שמאי ממשלתי ותספק הנחה.

חברות הבנייה ייאלצו להתחרות על מחיר הקרקע, כשהן מודעות למחיר המכירה שקובעת המדינה לצד עלויות פיתוח הקרקע. למרות שהמדינה תקבע את המחירים, חברות בנייה יוכלו למכור דירות הנחשבות ליוקרתיות (כמו דירות פנטהאוז או גן) במחיר גבוה יותר, באישור משרד הבינוי. בכל אופן, יוגבל ההפרש בין מחיר הדירות המופחת ליקרות.
  
בפריפריה תופעל שיטת מכרזים דומה, עם שינוי קל. המדינה לא תקבע מראש את עלות פיתוח המגרש. חברות הבנייה כן ידעו מה מחיר הדירה ויצטרכו להתחרות על מחיר הקרקע, שכולל גם את עלויות הפיתוח. מנגד, במרכז הארץ עלויות הפיתוח יהיו ידועות מראש בהתאם לתעריפים שתקבע רשות מקרקעי ישראל.
מהלך נוסף שבכוונת משרד הבינוי לקדם כדי להגביר את הביקוש לדירות בפריפריה, הוא מענק של 70-110 אלף שקל לרוכשי דירות יד שנייה בערם בפריפריה. זאת, במטרה להגביר את פעילות שוק הנדל"ן גם באיזורי הפריפריה. כך, אולי גם תתאפשר לזוגות הצעירים לא לשלם שכירות לכל אורך חייהם.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מי יפסיד מהתכנית החדשה? אתם! ונחשו מי ירוויח?
    שני גרטל 06/2020/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צדקתם, החרדים.
    סגור
  • 1.
    מלך הבנ״א - בא לעבוד!
    שי 06/2020/30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה מה שטוב במפלגות החרדיות שהם לא חושבים כל הזמן על הג׳וב שיקדם אותם לכס ראשות הממשלה הם פשוט עובדים לטובת הציבור וזהו! וליצמן בולדוזר!! בבריאות פעם נעזרתי דרכו טלפון אחד והכל דפק צ׳יק צק חילוני שמצביע רק ג׳!!!
    סגור