השוק

הקרב על נתב"ג 2: "זה שדה משלים לנתב"ג בנבטים - או כלום"

ועדת הכלכלה קראה לבטל החלטת ממשלה קודמת המורה על הקמת השדה ברמת דוד, ולהקים את השדה בנבטים; במערכת הביטחון מתנגדים: לא יוכל לקום שדה אזרחי לצד השדה הצבאי באזור

ניר קומם |  2
נתב"ג (צילום ויקיפדיה)
הבוקר (שני) התקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת בעניין הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג, והיעד בו יוקם. על אף החלטת הממשלה הקודמת בנושא, שקבעה כי רמת דוד הוא היעד המועדף להקמתו, הוחלט לבטלה ולתעדף את הקמת השדה בנבטים. אך גם לכך קיימת התנגדות רבה מבכירי מערכת הביטחון, שטוענים כי שדה תעופה אזרחי לא יוכל לקום בשכנות לשדה הצבאי שנמצא באזור.
מאז הוקם נתב"ג בגרסתו המחודשת, תוך הצבת רף עליון של 12 מיליון נוסעים שיעברו בשעריו בשנה, המספר חצה את רף 23 מיליון הנוסעים בשנה, והצורך בנמל תעופה נוסף במדינה גבר. בשנת 2014, עברה במסגרת 'החלטת הממשלה 2050' ההחלטה להקים שדה משלים לנתב"ג שיוקם באזור אחר בארץ. מבין 21 יעדים אפשריים שנבדקו בוועדה מיוחדת לכך במנהל התכנון, תועדפו שני יעדים במקומות הראשונים – רמת דוד שליד נצרת, ונבטים שבקרבת באר שבע. חברת נתיבי ישראל (נת"י) נדרשה לקדם את שתי דרכי הפעולה האפשריות ולהביא עבודות מטה מוסדרות בנושא לממשלה, אשר תבחר ביניהן.
החלטת הממשלה 2050 קבעה כי אפשרות ההקמה ברמת דוד עדיפה על אפשרות ההקמה בנבטים. הנימוקים להעדפת רמת דוד על פני נבטים נוגעים בעיקרם להיצע השירות הרחב יותר שצפוי בנבטים: הקמת שדה צפוני תשרת אוכלוסייה גדולה יותר – 28% מאוכלוסיית המדינה לעומת 14% מהאוכלוסייה אם יוקם בנבטים, וכן פוטנציאל הנוסעים שיעברו ברמת דוד הוערך ב־19.7 מיליון איש בשנה בשנת 2050 לעומת 9.8 מיליון איש בנבטים. בנוסף, השימוש במרחב האווירי בצפון מאפשר יצירת נתיבי אוויר חדשים, כמו גם שימוש בתשתית האווירית הקיימת של חיל האוויר במקום. בעקבות החלטת הממשלה שתעדפה את רמת דוד, ביולי 2018 עמותה שמייצגת את תושבי האזור עתרה לבג"ץ נגד קידום התכנון לבנות שדה באזורם.
מאז העתירה, אפשרות הקמת השדה ברמת דוד סופגת התנגדות מכלל הצדדים, ואפשרות הקמת השדה בנבטים דווקא זוכה לתמיכה של תושבי המקום, ששמחים על ההזדמנות לפתח את האזור וליצור מקומות עבודה נוספים. כמו כן, פיתוח הדרום המתוכנן לשנים הקרובות, עם מספר פרוייקטי דגל דוגמת מעבר קריית המודיעין לנגב, צפוי להעביר אוכלוסייה לדרום הארץ אשר תהנה משימוש בשדה התעופה האמור. גם האוצר הביע תמיכה בהקמה בנבטים, שכן זו נחשבת לזולה יותר ב-18 מיליארד שקלים. ההתנגדות מגיעה ממערכת הביטחון, בשל הגבלות התעופה מטעם בסיסי חיל האוויר באזור. נציג משרד הביטחון בדיון, אלון יפרח, טען כי שר הביטחון הנחה את נציגי המערכת הרלוונטיים לבחון חלופות נוספות ליעדי הקמה אחרים בדרום, בשל הקושי בנבטים.
ח"כ תמר זנדברג אמרה כי נדמה שישנה נסיגה מחלופת נבטים במסווה של חלופה אחרת בנגב. היו"ר מרגי ביטל את מאמצי משרד הביטחון, וטען כי "אם השדה לא יהיה בנבטים לא יהיה כלום". אל הביקורת כנגד מערכת הביטחון הצטרפה ח"כ קרן ברק מטעם הליכוד, שטענה כי רק בחלם יכולים לחשוב על תסריט הזוי כמו שקורה בישראל, ואמרה: "כשלצה"ל אין תשובות טובות אז הוא מתחיל לדבר על הדברים הסודיים". ח"כ טלי פלוסקוב מטעם הליכוד, שכיהנה בעברה כראש עיריית ערד, ערערה על האמירה המעורפלת מטעם משרד הביטחון ושאלה כיצד ייתכן שאנשי מערכת הביטחון אומרים משהו אחד כשהם בתוך המערכת, ומשהו אחר לאחר שהם פורשים.
היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תומכת בפיתוח שדה תעופה משלים בנבטים, וקוראת לממשלה לבטל את החלטה 2050, הקובעת עדיפות להקמת השדה ברמת דוד. "הוועדה מברכת על החלטת שרת התחבורה להקים את השדה המשלים לנתב"ג בנגב ומברכת גם את שר הביטחון על הנחייתו לבחון חלופות נוספות לנבטים בדרום", אמר מרגי. "הוועדה קוראת למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים להכין עבודת מטה בעניין, בשיתוף כל הגורמים, ולהגיש מסקנותיה לוועדה עד לתחילת דצמבר".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ממש הגזמתם בקשר לתמיכת תושבי האיזור.
    אסת3 09/2020/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש התנגדות גורפת של התושבים בעמק הסמוך לר. דויד. כולל של ראשי המועצות!!!
    סגור
  • 1.
    מה נדבקתם לנבטים? מה עם איזור ערד? באר שבע? (ל"ת)
    יוסי 09/2020/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור