השוק

הבנקים נגד חברות הפינטק: משבשים את כניסתן לשוק משיקולי תחרות

מדוח רשות התחרות עולה כי חלק מהדרישות של הבנקים עבור פתיחת חשבון בנק הן "בלתי ישימות, מעכבות ואף מונעות את כניסתן של חברות הפינטק לפעילות בישראל". בין היתר, מומלץ על קידום הליך מואץ של מתן רישיונות לסטארט-אפים בתחום ומתן אפשרות חיבור ישיר למערכת זה"ב לגופים חוץ בנקאיים

מערכת ice | 
מיכל הלפרין (צילום דוברות הכנסת יצחק הררי)
רשות התחרות פרסמה דוח חדש בנושא הקשיים של חברות הפינטק מול המערכת הבנקאית, ממנו עולה כי הבנקים מקשים על חברות הפינטק בשל יחסי התחרות ביניהם ש"מייצרים לבנקים תמריץ שלילי מובנה לאפשר לחברות הפינטק גישה למערכת הבנקאית".
מהדוח עולה כי הבנקים מטילים דרישות שמקשות על חברות הפינטק לפתוח ולנהל חשבונות בנק. "חלק מהדרישות שמציבים הבנקים הן בלתי ישימות, מעכבות ואף מונעות את כניסתן של חברות הפינטק לפעילות בישראל ולתחרות בבנקים".
מוסבר שהבנקים מצדיקים את דרישותיהם בטענה כי הן נחוצות על מנת להתמודד עם הסיכונים הכרוכים בניהול חשבונות אלה. לפי הדוח, הסיכון העיקרי שהעלו הבנקים קשור לחובות איסור הלבנת הון שחלות עליהם.
למרות זאת, בדוח מובאות עמדות הארגון הבינלאומי ה-FATF ורשויות זרות המלמדות שגישת הבנקים מחמירה יתר על המידה. ברשות התחרות טוענים שנוח לבנקים לנקוט בגישה זהירה מעבר לנדרש, ולהימנע מניהול מהסיכונים הכרוכים בפעילותם מול חברות הפינטק - וכך הם מייצרים סביבה המקשה על החברות האלו לפעול, באופן שאף עלול להדיר אותן מהמערכת הפיננסית.
ברשות התחרות מסבירים שניתן מספר מועט של רישיונות לסטארט-אפים שמתמקדים בשירותים פיננסיים – וממליצים שרשות שוק ההון תקדם הליך מהיר של מתן רישיונות לחברות הפינטק. "קיומו של משטר פיקוח אפקטיבי, שבבסיסו עומד הרישיון שניתן מהרגולטור, הוא גורם עיקרי בהפחתת הסיכון הכרוך בניהול חשבון בנק. העיכובים במתן רישיונות לחברות הפינטק פוגעים בהתפתחותו של ענף זה". 
כמו כן, מומלץ על הקמת צוות בין-משרדי בהשתתפות הפיקוח על הבנקים, הרשות לאיסור הלבנת הון, רשות שוק ההון, רשות ניירות ערך, אגף התקציבים במשרד האוצר ורשות התחרות – שיגבש פרקטיקות נאותות ודגלים לבנים לבנקים שיאפשרו הקלה בסביבת הפעילות של הבנקים וחברות הפינטק.

ברשות התחרות ממליצים גם לתת מתן אפשרות חיבור ישיר למערכת זה"ב (זיכויים והעברות בזמן אמת) לגופים שאינם בנקים, על מנת להפחית את התלות שלהם בבנקים וליצור תנאים רגולטוריים שוויוניים בין הבנקים לגורמים חוץ בנקאיים, וכן לקדם חקיקה מהירה של החוק לעידוד פיתוח טכנולוגיה פיננסית בישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה