השוק

נשיא התאחדות הקבלנים ל-ice: "בקצב הנוכחי, רק עשירים יוכלו לקנות דירה"

ראול סרוגו מעריך כי "המחירים יעלו ויעברו את תקרת הזכוכית. אנשים יגורו באוהלים בשדרות רוטשילד, מחאת הדיור ב-2011 היא רק המבוא, אם המחירים ימשיכו לעלות". וגם: הכעס על כניסת החברות הסיניות לשוק ומה חייב להשתנות
כפיר אדר |  13
ראול סרוגו, יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ (צילום כפיר סיון)

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מודאג מיוקר הנדל"ן בישראל בימים אלה. בראיון ל-ice, מספר סרוגו על המחסור החמור בדירות, על השינויים בשוק הנדל"ן תחת ראש הממשלה נתניהו ב-12 השנים האחרונות, על הכעס על הכנסת החברות הסיניות לתחרות על מכרזים והאם לקבלנים יותר משתלם להשקיע בחו"ל.

לאן לדעתך הולך העתיד של עולם הבנייה בשנים הקרובות?

"אני חושב שאנחנו נמצאים במצב שבעקבות הבחירות שהיו בשנתיים האחרונות והקורונה, ענף הבנייה הגיע לשפל של הצטמקות בפעילות מכל המובנים, גם ההיצע וגם הביקוש. לכן צריכים תכנית שתאושר שמטרתה להאיץ את ענף הבנייה, להגדיל בעיקר את היצע הדירות והיקף התחלות הבנייה".

"היום אנחנו ב-2020 נמצאים בשנה שיש בה אולי 30 אלף התחלות בנייה, שזה 20 אלף פחות דירות ממה שצריך ולכן המטרה הראשונה שצריכה לקרות בממשלה כדי להוציא את הענף מהמצב הזה, היא להאיץ את היצע הדירות כדי לגרום להתחלות הבנייה לגדול. אז ורק אז נוכל לדבר על ענף הבנייה ולאן ילך בשנים הקרובות. המצב גרוע כרגע וזה מחייב התערבות ממשלתית".
בשדולה לקידום ענף הבנייה, אמר חבר הכנסת יבגני סובה כי זוגות צעירים לא רואים את עתידם בישראל בשל מחירי הדיור. כמה לדעתך אמירה כזו מתכתבת עם המציאות בשטח?

"אני חושב שזו אמירה נכונה, יש פה בעיה שלזוגות צעירים אין את היד המשגת לקנות דירה. ראינו שהיה צעד עם מחיר למשתכן שאיפשר ל-150 אלף זוגות לקנות דירות, אבל נותרו מעל 100 אלף זוגות שלא יכולים לקנות וזו בעיה. צריך לטפל בזה ובאלו שלא יכולים לקנות ובמקביל להקטין את מחירי הדירות. צריך לעזור לאנשים שלא יכולים לקנות דירה.

באילו דרכים? 
"דירות במחיר מסובסד לדוגמא. צריך גם להגדיל את היצע הדירות כדי שהשוק יפסיק לרתוח. צריך להגיע למצב של רגיעה, כי אנחנו במצב שהביקוש תמיד עולה על ההיצע ולכן המחירים עולים כך. צריך להגדיל את ההיצע מחד ומנגד לטפל באנשים שלא יכולים לקנות, בטיפול נקודתי. התכנית של מחיר למשתכן והתכנית החדשה של מחיר מופחת, באו לטובת הזוגות הצעירים, אך אלו עדיין לא פותרים את עניין המחיר הגבוה".
מה דעתך על פרויקט מחיר למשתכן? רבים טענו כי הוא כישלון.

"היו הרבה טעויות במחיר למשתכן, אבל בכללותה התכנית הצליחה כי היא הצליחה לספק לעשרות אלפי זוגות צעירים דירות במחירים מסובסדים וזו הצלחה. אבל השאלה היא מה המחיר שהמדינה שילמה על זה והאם זה השפיע על מחירי הדירות. במובן של ההשפעה על המחירים זה כמעט לא השפיע, אם כי השפיע על הקצב, כי מחירי הדירות עלו ב-14%. במובן של מחירי הדירות התכנית לא השיגה את מטרתה כי המחיר עלה, אבל כן היה מענה לזוגות צעירים וזה טוב".

היו קבלנים שניסו למכור דירות גדולות מאוד לזוגות צעירים, דבר שהם לא כל כך צריכים ולכן הרבה מהדירות חזרו ויכולות היו להימכר שלא במסגרת מחיר למשתכן לאחר מכן.
"היו דירות שיועדו למחיר למשתכן ולא הגיעו לשם בסוף ונמכרו בשוק החופשי, כי נותרו 30% מהדירות אפשר למכור בשוק החופשי, אך הדירות היו גדולות מדי. מה שקרה, הוא שהתב"ע שתוכנן לא הגדיר את הייעוד לזוגות הצעירים, זה היה מיועד למשפחות והממשלה ייעדה את זה למחיר למשתכן, הקבלנים רצו לנצל את כל אחוזי הבנייה ולכן לא תמיד הזוגות הצעירים יכולים היו לקנות דירות בשטח גדול שכזה, אבל עדיין היה זול יחסית לשוק החופשי".
מערכת אייס
צילום: שרון טל 
הקרקעות יקרות מאוד, וביקורת נתמחה על מנהל המקרקעין שלא משחרר מספיק קרקעות. האם לדעתך התנהלות המנהל הובילה למצב הנוכחי? 

"אנו רואים רק את ההתחלה של ההחמרה, כי הדירות שבונים היום זה מה שהמנהל שיווק לפני שנה, אז הוא עוד שיווק בהיקפים סבירים - 35 אלף דירות לשנה. הבעיה היא שב-2020 המנהל שיווק רק 7,000 יחידות קרקע וזה מעט מאוד, נרגיש את זה במהלך 2021 ו-2022 כשהקרקעות החסרות אמורות היו להתגלגל על המדף ולהפוך לדירות בשנתיים הקרובות והן לא יהיו. כשזה לא יקרה, נדבר על כך שכמות התחלות הבנייה תהיה נמוכה. נרגיש את זה בתחילת השנה הבאה ו-2022".

הכעס הגדול כרגע של רבים מהקבלנים הוא שחברות מחו"ל, בדגש על סין, מקבלות את רוב המכרזים. יש להן יכולת להעמיד מחיר זול בשל כוח עבודה בלתי מוגבל כמעט, אבל אתה יכול לומר מה עומד מאחורי היכולת של הסינים לנצח את הקבלנים המקומיים?
 

"שר האוצר הקודם משה כחלון היה הראשון להביא את החברות האלה מתוך חשיבה שהחברות האלה אולי יוכלו לבנות מהר יותר וטוב יותר, גם שר התחבורה הביא את החברות האלה לפרויקט הרכבת הקלה וכל עוד יש שיתוף בין חברה כזו לחברה ישראלית, אפשר להבין את זה, בטח בפרויקטים מורכבים. אבל ברגע שהחברה הזרה עובדת לבד, לבנות גשר, מנהרה או דיור מוגן כפי שעמיגור (שייכת לסוכנות היהודית לטובת עולים) רוצה לתת לחברה סינית, היום המדינה נמצאת במצב של מיליון מובטלים, אז לא צריך חברות זרות".

unsplash
צילום: unsplash
מה הטענה העיקרית?
"החברות הממשלתיות שמוסרות עבודה לחברות הזרות יורות לעצמן ברגל, כי הזול בסופו של דבר הוא היקר. לא ברור האיכות של החברות הסיניות, היום הן פה ומחר לא ואז לא ברור מי יתחזק את העבודות שביצעו ויתברר שזה יהיה יקר. חוק המכרזים נותן את הפרויקטים לחברות הזולות יותר, אבל אין שום שיקול דעת. כמו שיש חוק לעידוד כחול לבן שכתוב במפורש שגם אם חברה ישראלית יקרה ב-15% מהחברה הזרה, עדיין לתת לה עדיפות".
עלו טענות כי החברות הסיניות נוהגות בעובדיהן בתנאי עבדות, כך שמדינת ישראל הלכה למעשה לא מונעת את הפגיעה בזכויות אדם.

"נכון מאוד, בהחלט כן, לא הייתי אומר עד כדי פגיעה בזכויות אדם, אבל אין ספק שאותם עובדים סינים שעובדים בישראל עבור החברות הסיניות, לא מקבלים שכר על פי החוק הישראלי. הדין הישראלי מחייב הפרשה לפיצויים, קרן פנסיה, קרן השתלמות, חופשות, דמי מחלה, דמי הבראה וכל התנאים הסוציאליים הנלווים. יש לנו הסכם קיבוצי בענף הבנייה שהחברות הסיניות לא כפופות לו, הן מעסיקות ומשלמות כמה שהן רוצות לעובדים האלה וזה נותן להן יתרון לא הוגן מול חברות ישראליות".

טענתם בשדולה שההתנהלות כלפי הענף לא הוגנת ולא ייתכן שלענף כזה גדול אין שר ייעודי, דבר שגורם לדברים להיתקע כי אין מי שיקדם נושאים חשובים.

"נכון, יש משרד שיכון שאמור לדאוג לנושא, אבל לא כל הסמכויות נמצאות שם. מנהל התכנון חזר למשרד הפנים, העסקת העובדים גם במשרד הפנים ונוצר מצב שמשרדים קיבלו חלקים ממה שהתפרק, משרד השיכון עדיין קיים משיקולים פוליטיים, כל מינוי שם הוא ללא תוכן. ליצמן עדיין מושך שם בחוטים ככל הנראה, אין מי שמוביל את הענף ומוביל אותו. אנחנו עובדים מול שר האוצר, שר הפנים והמנכ"לים, אבל זה לא אותו הדבר. הממשלה גם לא מתפקדת, הליכוד רבה עם כחול לבן וכחול לבן רבה עם הליכוד, אין החלטות שלא קשורות לקורונה, אין חקיקה, אין ישיבות ממשלה, כל הרפורמות שבדרך שאמורות לעזור לענף הבנייה נדחו, החלטות להביא עובדים זרים, הכל מתעכב ולכן כל הענף יושב ומחכה להחלטות ודברים שיזוזו וזה לא קורה. זו הסיבה למצב החמור".

אנחנו ככל הנראה נגיע למערכת בחירות נוספת, איך אתה מסכם 12 שנים תחת הנהגתו של בנימין נתניהו עבור ענף הבנייה? האם יש לכם רצון לראות מישהו אחר מחליף אותו?

"שאלה קשה, אבל אני לא יכול לענות עליה, אנחנו לא גוף פוליטי, אני לא יכול לחלק ציונים לראש הממשלה. אין ספק שנתניהו קידם את הכלכלה הישראלית ולא רק את ענף הבנייה בלא מעט תחומים, כלכלת ישראל הגיעה להישגים יפים מאוד לפני הקורונה ונפגעה בעקבות המשבר מהנגיף. אני לא אכנס לסוגיית נתניהו, אך אומר שהממשלות שלו ולא רק לא השכילו עדיין לפתור ולבלום את שוק הדיור, לבלום את העלייה, משום שהן התעסקו בצד של הביקוש ורצו להשביע אותם במקום להגדיל את היקף התחלות הבנייה". 

"משנה לשנה אוכלוסיית ישראל גדלה ב-2%. בעוד 30 שנה נצטרך להכפיל את כמות הדירות בישראל, נצטרך להוסיף 3 מיליון דירות והמצב בלתי אפשרי. מה שבנינו ב-70 שנה נצטרך לבנות בתוך 30 שנה. הממשלות צריכות לקבל החלטות שקשורות לשיווק קרקעות, הקלת רגולציה, נתינת אשראי, הקלה בשיווק, כי כל עוד המצב ככה אנחנו לא עומדים בקצב ורק קטנים וזה חמור מאוד. לצערי אם הממשלות הבאות לא ישפרו את המצב מהממשלות הקודמות, נגיע למשבר חברתי כלכלי גדול ביותר".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים. צילום: כפיר סיון 
מחירי הדירות הכפילו את עצמן כמעט פי 2 בעשור האחרון, איפה אתה חושב שתקרת הזכוכית? מתי הבועה תתפוצץ?

"חשוב שלא נשכח שלפני 10 שנים גם היה מיתון עמוק, אז העלייה היא תיקון של מה שהיה לפני כן. אבל כן, צריכה להיות תקרת זכוכית למחירי הדירות, אבל נוצר מצב שבעקבות העובדה שאין היצע גדול הקבלנים בונים פחות, כשזה קורה, המחירים עולים והדירות שייבנו בעתיד בישראל ייעודם רק לעשירים, כי הם יכולים לשלם מעבר לתקרת הזכוכית. אם זה יימשך, המחירים יעלו ויעברו את תקרת הזכוכית ורק עשירים ירשו לעצמם לקנות. זה מה שיגרום למשבר חברתי, אנשים יגורו באוהלים בשדרות רוטשילד, נחזור לשנות ה-50. תקום פה צעקה גדולה כמו שהייתה ב-2011 עם מחאת הדיור, זה המבוא למה שיהיה בישראל אם המחירים ימשיכו לעלות".

האם הקבלנים בישראל, לאור ההתנהלות, מעדיפים להשקיע בפרויקטים בחו"ל במקום בישראל כי זה יותר משתלם להם?

"זו סוגייה מעניינת, כי יש הרבה יזמים וקבלנים ישראלים שעושים פרויקטים בחו"ל, אבל הקורונה מכה בכל מקום בעולם. אין הבדל כרגע בין ישראל לכל מקום אחר בעולם. בימים כתיקונם יש אפשרויות נהדרות לפרויקטים בחו"ל. יש קבוצות שבונות ביוון, מזרח אירופה, גרמניה לדוגמא, לכן חבל כי הכסף הזה יוצא החוצה, שוק הדירות בישראל מראה שהוא צריך השקעות גדולות בתשתיות ועדיף שהמדינה תבין שהיא צריכה לעשות את הדברים הנכונים, כדי שכסף לא ייצא החוצה ואנשים לא יישארו חסרי בית".

תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    idodohblessing@gmail.com
    polkjg 11/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קרא את העדות שלי שמי מאירה סלבונסקין. אמא שלי אמרה לי שהיא נכנסת לאינטרנט ונתקלה בפרסום של jose luis Loan שאומר שחברת ההלוואות שלה נותנת לציבור הרחב הלוואה בריבית נמוכה מאוד. אז יצרתי קשר עם החברה באמצעות האימייל שלה: (joseluisloans@gmail.com) שנמצא בפוסט שראיתי אמא שלי ואני ביקשנו הלוואה של 8000 יורו לתקופה של שנתיים. החברה השיבה לי ושלחה לי את כל תנאי החברה שלה שקראתי והסכמתי איתם. לאחר אישור בקשת ההלוואה שלי, קיבלתי הודעה מהבנק שלי שחשבון הבנק שלי, שציינתי ששולם, סכום של 8,000 יורו. סיימתי להחזיר את ההלוואה ב-18 בדצמבר ואז החלטתי לבקש סכום של 32,000 יורו לפתיחת עסק משלי, שקיבלתי בבנק שלי. אז, אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו לשלוח הודעה לכל מי שמחפש מלווה פרטי אמין באינטרנט כדי להגיש בקשה להלוואות aJose luis באמצעות דואר אלקטרוני: joseluisloans@gmail.com,
    סגור
  • 12.
    מעניין מאוד הטענות
    דור 11/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם המחיר רק מרקיע שחקים אז למה הקבלנים הם אלו שלא נגשים למכרזים בקרקעות בכל הארץ, למה יש 170 אלף דירות ריקות בישראל ורובם בתל אביב וירושלים? למה בישראל כמעט ואין הומלסים, מהנמוכים במערב? מאשרים לך מספיק דירות ושטחים לבניה אתה פשוט לא בונה כי לא צריך יותר דירות!, בכל הצפון סביב כפולה והקריות המחירים אפילו ירדו בגלל היצף ויש גם מקומות בדרום
    סגור
  • 11.
    כל אישה חייבת דירה לבד!!!!! אחרת החיים שלה
    בזבל 11/2020/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זוגות שמזוגות. כל אישה חייבת שתהיה לה דירה משלה, אחרת חייה אבודים והיא תהיה מופקרת לכל הרוע בעולם.
    סגור
  • 10.
    בולשיט
    יאן 11/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה רק אנשים שקשורים לקבלנים מתריעים על עליית מחירים בעוד אנשים מתחום הבנקאות והשמאות אומרים שהמחירים ירדו ??????
    סגור
  • 9.
    אין מחסור בדירות כתבת fake
    עידו 11/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעיתונות הגונה בדר"כ מציינים ע"י מי הכתבה ממומנת. יש מעל ל-100,000 דירות ריקות אין שום מחסור.
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    חי בסרט הבחור (ל"ת)
    קוף 11/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    דירה בפריפריה עולה יותר מבית פרטי ,ארה"ב
    אופיר 11/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למדינה יש חלק כבד מאוד בעלית המחירים עם כל מיני מיסים עקיפים. גם בקניה עצמה וגם במוצרי יבוא לבניה. אך היא לעולם לא תוותר על חלקה בנתח. ושישרף העם.
    סגור
  • 6.
    שקרן עלוב
    ליאור 11/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפילו לא טרחתי לקרוא את השקרים שלך, תסביר לי אדוני איך המצב שונה מבעבר ? חמדן זבל
    סגור
  • 5.
    ברברת בלי תוקף מאוזן
    בראון 11/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים רוצים לגור במרכז בגלל עבודה יש ערים עם מחירי דירות זולים שאף אחד לא קונה כי אין עבודה קרובה היה ראוי לומר שצריך השקעה בתשתיות ורכבות כדי לעניין אנשים באותם דירות .
    סגור
  • 4.
    ארץ אוכלת ילדיה
    יאיא 11/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה זה כבר מעל 20 שנה שמחירי הדירות פי 4בדיוק יותר יקרות בושה למדינה
    סגור
  • 3.
    אמת לאמיתה
    יניב 11/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני בן 35 נשוי אב ל 3 , עובד מרוויח 12 נטו , אשתי מכניסה 6 נטו, עשיתי צבא,משלם בכל כחוק , גר בנתניה , למה אני לא יכול לקנות דירה ? למה דירה צריכה. לעלות 1.7 מיליון?במקום נורמלי.
    סגור
  • 2.
    נגור במטוס של ביבי
    אלי 11/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1000 דירות היה אפשר לבנות במקומו 1000 !!!!
    סגור
  • 1.
    מישתכן
    אא 11/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקרן נדנליסט לך תיבנה בפיריפריה תעזוב את המרכז
    סגור