השוק

מנכ"ל חברת הביטקוין Coinmama ל-ice: "הישראלים סוחרים בחו"ל בגלל המיסוי בארץ"

הביטקוין ממשיך לשבור שיאים, אבל לשוק המקומי אין פתרונות והם נאלצים לחפש דרך חברות בחו"ל. מנכ"ל חברת Coinmama, שגיא בקשי, על הפיתוח הישראלי שלא מצליח לפרוץ "אנחנו חברה ציונית, מעסיקים עובדים, אבל הבנקים לא מכבדים אותנו" | ראיון
כפיר אדר |  1
שגיא בקשי (צילום מערכת ice)
הביטקוין ממשיך לשבור שיאים והגיע החודש כמעט לרף של 20 אלף דולר. בישראל יש שוק לא קטן למטבע הקריפטו אבל הבנקים עדיין לא מתייחסים ברצינות למסחר הביטקוין. אם נוסיף לכך את הבירוקרטיה  של רשות המסים וחוסר התיאום מול השוק העולמי, נוכל להבין למה חברות ישראליות מעדיפות לעבוד מול משתמשים בחו"ל.
חברת קוין מאמא (Coinmama) פועלת כבר משנת 2013 ומציעה דרך פשוטה וידידותית לרכישת ומכירת ביטקוין באינטרנט באמצעות כרטיס אשראי, העברה בנקאית או דרך אפל פיי. ברחבי העולם משתמשים בממשק של קוין מאמא והם כבר הגיעו ל-2 מיליון משתמשים מ-188 מדינות. אך למרות שמשרדי החברה נמצאים בארץ, והיא רואה בעצמה כפיתוח ישראלי כחול-לבן שמעסיק עשרות עובדים, היכולת שלה להביא שירות לשוק המקומי נבלמת.
שגיא בקשי, מנכ"ל חברת קוין מאמא, בראיון ל-ice, על עליית הבטיקוין, והתנהלות הבנקים נגד השוק המקומי, ואיך פתיחת השערים למטבע יכולה דווקא להועיל למדינה: "יש פה שוק, אנשים פשוט קונים בחו"ל, פונים לחברות בחו"ל ואז מסתבכים עם המיסוי כי לא יודעים איך לדווח על זה. זה סתם. זה דופק את האזרחים, דופק את המדינה כי המדינה לא מצליחה לייצר מסים מהדבר הזה והיא צריכה לעשות, אין שום סיבה שאנשים לא ישלמו מסים על זה. אבל אין תשתית".

צילום: Freepik
"האנושות צריכה מערכת כמו ביטקוין שזה כסף שלא תלוי באף גורם"
הביטקוין נמצא בחודשים האחרונים בנסיקה מתמדת, היו כמה רגעים של ירידה אבל נראה שהם בדרך לעבור את השיא, מה לדעתך הצפי?
"
הביטקוין בדרך למעלה, אם מדברים על מחיר כי כולם מתעניינים במחיר וזה הפרמטר הכי מעניין, סקסי, שכולם עוקבים אחריו, אם הוא יעלה או ירד.  אבל צריך להסתכל על עוד כמה פרמטרים בסיפור הצלחה: כמות משתמשים וסוג משתמשים. כמות - כל מיני כלים למדד, בגלל שרשת הבלוקצ'יין היא רשת שקופה וכל אחד יכול לראות מה קורה שם, אז יש סטטיסטיקות מאוד מעניינות של כמות כתובות חדשות שנוצרות, ואנחנו רואים עלייה מתמדת בכמות המשתמשים. הרשת הולכת ומתפזרת בין יותר גופים. פעם הביטקוין היה מרוכז אצל מעט אנשים מאוד עשירים, ועכשיו ככל שהמחיר עולה, אותם 'ליוויתנים' מוכרים את הביטקוין והוא מתפזר בין יותר אנשים וככל שיותר אנשים ברשת, כמו בפייסבוק למשל, אז הכוח של הרשת עולה. כמו למשל רשת מקדונלס, למה היא כל כך יעילה? כי יש לה הרבה מאוד סניפים וכל דבר שהיא קונה היא קונה עבור אלפי סניפי וכל הקישורויות בין הצמתים ברשת הוא מכפיל כוח".
למה שלא יבוא ביטקוין2, מטבע חדש, וינצח את הביטקוין הנוכחי, כמו מטבע ליברה?
"הכוח של הביטקוין הוא לא רק בהיותו ראשון ולא בגלל המשמעות של המחיר שלו ולא הכמות אלא בגודל הנטוורק, בכמות המשתמשים. אם ליברה רוצה לנצח את הביטקוין-  זה לא מטבע של אפל, ליברה זה מטבע ריכוזי של חברת פייסבוק, יש לה קודקוד ויש לה כתובת, ולא סתם לקחו את מארק צוקרברג לשימוע על ליברה, ולא סתם זה תקע את התהליך למשך שנתיים. לביטקוין אין קודקוד ואי אפשר לעצור אותו, לא תצליח לזמן אף אחד לשימוע בקונגרס על ביטקוין כי אין לו אבא ואמא".
יכול להיות שהביטקוין גם יצנח בחזרה לאלפים בודדים? 
"אני חושב שכן, יכול להיות שמחר תהיה נפילה מטורפת בבורסה כמו שהיה בחודש מרץ, ושיש פאניקה אנשים זורקים סחורה, מניות, נדל"ן ויזרקו גם ביטקוין. מי שלא מבין ביטקוין ואין לו ויז'ן לשנים ארוכות אז הוא ייכנס לפאניקה והוא ימכור, וזה יכול להפיל את המחיר. אבל זה לא אומר כלום על הטכנולוגיה ועל הנחיצות של המערכת הזאת. האנושות צריכה מערכת כמו ביטקוין שזה כסף שלא תלוי באף גורם, כסף שהוא לחלוטין פתוח לכולם, שקוף לכולם ומאפשר לכולם להשתמש בו. אין בביטקוין ענין של צנזורה, זכויות אדם, שחור, לבן, באיזו מדינה אתה, כולם יכולים להשתמש בביטקוין. מבחינת מחיר זה יעלה וירד ויעלה וירד, אבל אם תסתכל על ממוצע רב שנתי הוא בדרך למעלה".
מבחינת בטיחות, מה שקרה עם סגירת "דרך המשי" והביא לגניבה של ביטקוין?
זה לא מדויק. סילק רואד הוא אתר שפעל בשנים 2012-13, סוג של איביי שאנשים יכלו לקנות סחורות בביטקוין. האתר הזה נעצר והמפעילים שלו נכנסו לכלא. אחד השותפים באתר או אחד האנשים הראשונים באתר עדיין החזיק ביטקוין מהתקופה ההיא, והגיע להסכמה עם שלטונות ארה"ב שהחרימו לו את הביטקוין שלו, החרימו לו 69,000 יחידות בשווי של כ-מיליארד דולר באותו הזמן שהחרימו לו. הוא נתן את זה בהסכמה ואף אחד לא גנב ואף אחד לא פרץ. את הביטוקין אי אפשר לפרוץ".
הייתה פריצה לארנק של ביטוקוין:
היה ארנק שהסתובב בקהילה של ההאקרים וכולם ניסו לפרוץ אותו. אבל יש הבדל: את רשת הביטקוין אי אפשר לפרוץ, צריך כוח חישוב מטורף, אי אפשר וזה גם הוכח כבלתי אפשרי. אפשר לפרוץ לאתרים או לארנקים - אם הסיסמא של הארנק היא מאוד חלשה. היה ארנק וסיסמא חלשה ואחד ההאקרים הצליח לפרוץ. הביטקוין עצמו מוצפן אין היום כוח חישוב על כדור הארץ שיכול לפרוץ הצפנה כזו. הכוח החישובי ידוע וכמות המחשבים שתגיע לפרוץ את היטקוין זה אלפי מחשבים ביחד. אם תצליח להעמיד צבא של מחשבים יותר גודל מזה אולי תצליח - זה המטבע הכי מאובטח בעולם. נכון, אפשר לשכנע את הבן אדם בדרך ערמומית להביא לך את המפתח לארנק, וככה עושים את הפריצות. אבל לנחש - זה בלתי אפשרי".

אתר coinmama. צילום מסך
"אין שום סיבה שאנשים לא ישלמו מסים על ביטקוין, אבל אין תשתית"
חברת קוין מאמא פועלת כבר 7 שנים עם 2 מיליון משתמשים, ואתם יושבים בישראל אבל לא פועלים בישראל.
"אני מאוד מקווה שהחוקים בישראל יתבהרו מבחינה רגולטורית. אנחנו בחרנו שלא למכור בישראל, לא ניסינו אפילו, אין פה בהירות וודאות איך ממסדים את הביטקוין וחברה מהסוג שלנו, והחוק שנותן שירותים פיננסים אינו ודאי, הבנקים לא עובדים עדיין עם חברות כמונו ומוותרים על השוק הזה. אני מאמין שזה יקרה בשנים הקרובות ואנחנו נחזור לישראל".
"בכל העולם יוזרים 'מתים עלינו', אנחנו אתר שנחשב מאוד ידידותי ונוח למי שהוא מתחיל, קל לו לעשות את הקנייה אצלנו, יש לנו שירות לקוחות מעולה, אתר מאוד פשוט וקל עם הרבה מאוד הסברים, ולקוחות אוהבים אותנו. אין לנו כמעט מרקטינג ואנחנו נהנים מטראפיק אורגני: לקוחות ששומעים עלינו מפה לאוזן וממליצים עלינו.
"בקוין מאמא אנחנו חושבים וקדימה רוצים להרחיב את סל השירותים שאנחנו מציעים: נפתח ארנק ונציע ליוזרים לשמור את הביטקוין אצלנו למי שלא רוצה להסתבך עם מפתחות, גם פיאט - שזה מערכת כספית שממוסדת על ידי המדינה,  וגם קריפטו: גם דולרים וגם ביטקוין כדי שתוכל לקנות מה שאתה רוצה. נפתח יכולת להמיר בין מטבעות, ארנק מובייל, אפליקציה שתיתן את השירותים כמו בווב, התחלנו לתת גם דגש של בי טו בי - למכור ביטקוין לחברות: יש חברות שמבקשות להגן על הדולר שלהם מפני ירידת ערך, דבר שאנחנו רואים גם ביחס לשקל וביחס למטבעות אחרים בעולם, חברות שמחזיקות דולרים ומפחדות מירידת הערך עוברות לביטקוין, זה טרנד צעיר אבל מבטיח. הרבה חברות פונות אלינו לקנות ביטקוין לחברה. שאנשים סוף סוף מבינים את היכולות והתכונות של ביטקוין כגידור מפני אינפלציה".
אתם עובדים עם 188 מדינות בעולם ודווקא בישראל לא, זה אבסורד: 
"זה עצוב מאוד, המדינה שלנו בשנתיים-שלוש שנים האחרונות לא עשתה שום דבר לקדם רגולציה. יש תקנות בתחום שעוד לא עברו בממשלה, תקנות כתובות שרק צריך לאשר אותן. כמו שבגלל הבחירות יש פרויקטים של נדל"ן שתקועים 3 שנים, אותו דבר".
יש שוק בישראל לכך?
"יש פה שוק, אנשים פשוט קונים בחו"ל, פונים לחברות בחו"ל ואז מסתבכים עם המיסוי כי לא יודעים איך לדווח על זה. זה סתם. זה דופק את האזרחים, דופק את המדינה כי המדינה לא מצליחה לייצר מסים מהדבר הזה והיא צריכה לעשות, אין שום סיבה שאנשים לא ישלמו מסים על זה. אבל אין תשתית. חשוב להגיד שבויז'ן שלנו אנחנו חברה כחול-לבן, ובעד להיכנס לישראל אבל זה לא קורה בגלל המניעות וחוסר הוודאות, בגלל זה המצב כרגע שאנחנו ב-188 מדינות ולא בישראל".
מה בעצם הסיבוך עם מס הכנסה?
"מס הכנסה רוצה שהציינג'ים של הביטקוין בישראל ייעשו ניכוי מס במקור ללקוחות, שלקוח מוכר ביטקוין בפלטפורמה שלנו רוצים שאנחנו נוריד מס ללקוח, אבל אנחנו לא יודעים באיזה מחיר הוא קנה, אולי קנה בקוריאה לפני 5 שנים, אני לא יודע אין לי הוכחה איך אני יכול לחשוב מס במקור, אבל הם רוצים שנעשה. הם עוד לא סגורים. הביטקוין כל כך פתוח, אתה יכול לקנות בכל מקום בעולם. אם היוזר הספציפי הזה קנה אותו אצלי לפני שנה ועכשיו מוכר אותו אצלי, אז אני אדע בדיוק את ההפרשים, אבל אם לא? יש כל מיני חורים שלא חשבו עליהם עד הסוף ומחכים לחקיקה ברורה בנושא. גם הבנקים - התשתית הכי חשובה זה בנקים. הביטקוין לא בא להחליף את הבנקים, הוא בא להביא תוספת, שירות מסוג אחר, והבנקים לא משתפים פעולה עם זה. הם בפחד, מעדיפים לא לגעת בזה בכלל. עסק לא יכול לעבוד בלי בנק. בלי יכולת להביא מענה ראוי, כמו שצריך, שהחברה שואפת אליו".
תחזרו לישראל?
"אנחנו לגמרי רואים את עצמנו חברה ציונית, הייטק ישראלי, אנחנו מעסיקים 50 עובדים וצומחים. מצד אחד אנחנו סופר גאים במה שאנחנו בונים פה, אבל רוצים קצת הכרה ממסדית בתעשייה הזאת שהעובדים שמגיעים לפה שיוכלו להיכנס ברגל ימין, ולא שיגידו שנכנסו למשהו מפוקפק, זה שיא הטכנולוגיות, הפינטק הישראלי גאווה ללאומית, אבל הבנקים לא מכבדים אותנו, זה מה שעצוב פה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כן יש אפשרות לקנות למכור ביטקוין בארץ וגם לשלם מס הכנסה
    ס. 12/2020/10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בבורסה ישראלית ביטוסי כל פעם שקונה או מוכרת מקבלת מסמך ,הולכת למ.ה. ומשלמת מס. אין בעיות עם בנק דיסקונט ואין בעיות מס הכנסה
    סגור