השוק

יו"ר איגוד הביטקוין בראיון ל-ice: "החזון שלי שכולם בארץ ישתמשו בביטקוין"

איגוד הביטקוין הישראלי פועל בשנים האחרונות להסדרת הרגולציה של המסחר בארץ, ונלחם בבנקים שנשענים על צו איסור הלבנת הון שהביטקוין עוד לא שם. מני רוזנפלד, יו"ר האיגוד, על החזון שכולם ישתמשו במטבע הדיגיטלי ומה כולם מוצאים בו
יהודה לוינגר | 
מני רוזנפלד (צילום גלעד אילוז)
בישראל פועל כבר 7 שנים איגוד הביטקיון הישראלי, שמעבר להסברה וליווי בכל הקשור למסחר במטבע הדיגיטלי, הוא גם פועל להסדרת הרגולציה גם בחקיקה בכנסת. למה בכלל מטבע קריפטו צריך איגוד? ומה התהליכים שעוד צפויים לנו בעתיד?
בראיון ל-ice, מספר מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי על קהילת הביטקוין שהקים יחד עם שותפו רון גרוס לפני 7 שנים, על המאמצים הרגולרטורים מול הבנקים, ואיך הביטקוין יוכל גם להגיע לשער של מיליון דולר.
בשביל להבין, באיזה מישורים פועל איגוד הביטקוין הישראלי? "יש הרבה תחומי פעילות, ואחד מהם זה הרגולציה כדי שהביטקוין יעבוד ויצליח ויהיה אפשר להשתמש וצריך לכך רגולציה מתאימה. בשביל זה יש גם את הצורך להבין מהם האתגרים הרגולטורים ולנסות לקדם לכיוון שיתן מענה בלי לחנוק את השוק. בכיוון הזה הגדרנו את המאמצים הרגולרטורים והתחלנו לפני 4 שנים כאשר רשות המסים התחילה לעבוד בניסיון להגדיר רגולציה לביטקוין, אבל המסמך שהם הוציאו היה לא טוב והיה דרקוני והוא לא אפשר למעשה להשתמש בביטקוין, ואנחנו פעלנו לשינויים וצריכים להמשיך לקדם את הרגולציה. מעבר להסדרת הביטקוין אנחנו גם פועלים בהסברה על הביטקוין, ניתוח המטבע וחיבור קהילה".
אתם פועלים מול רשות המסים מאז? "התחלנו לעבוד לפני 4 שנים מול אותו מסמך שבעצם מגדיר את הפרשנות לחוקים הנוכחיים. בסופו של דבר הם הוציאו מסמך סופי עם כמה דברים שהיה עבורנו הכי קריטי לשנות. היו כמה דברים שלא קיבלו מבין כל מה שהצענו. אחרי הרבה דיונים הגענו לרמה שמיצינו את מה שאפשר לעשות במסגרת החוקים הקיימים, ובשביל רגולציה שבאמת תעזור לביטקוין צריך לקבוע חוקים חדשים, ועבדנו לניסוח הצעות חוק שמשנות מבחינת המסוי ויש לנו גם חברת לובינג שדרכה אנחנו מקדמים את הצעת החוק האלו. כרגע הכנסת מתפזרת אז אנחנו מחכים".
בישראל אמנם מערימים קשיים על הביטקוין, אבל מבחינת המון תחומים ישראל הייתה פורצת דרך להבנת המטבע הדיגיטלי. כך, רשות המסים בישראל הייתה מהבודדות בעולם שהגדירה את הביטקוין כנכס פיננסי וכיצד יש למסות אותו. הבעיה העיקרית מגיעה בניכוי מס במקור. אבל בישראל ישנן חלפני ביטקוין וותיקים וישנן שתי חברות שמתעסקות בהחזרי מס, והביטקוין חי ונושם בארץ.
הבעיה, לכאורה, מתחילה ונגמרת בבנקים, אבל כאשר אנחנו שואלים את רוזנפלד על כך התשובה יותר מורכבת: "דווקא כאן בארץ יותר קל לעבוד לעומת אם מישהו מנסה למכור ביטקוין בבורסה בחו"ל לחשבון שיש בארץ זה יהיה יותר קשה, אבל אם הוא עבד מול חלפן בארץ אז המצב יותר טוב. הבעיה היא לא גורפת ולפעמים מצליחים לעבוד מול הבנקים: זה תלוי בסכומים ותלוי בסניף. בשביל להילחם צריך הצדקה משפטית, וכרגע הבנקים רוכבים חזק על כך שהרגולציה של הלבנת הון עוד לא הושלמה. יש חוק שנכנס לתוקף שמכליל את המסחר בביטקוין אבל עדיין אין צו של איסור הלבנת הון. ברגע שהצו יאושר תהיה רגולציה של איך חלפנים עובדים ואיך מונעים הלבנת הון ולבנק יגמרו התירוצים. החוק במדינת ישראל קובע שהבנק חייב לתת שירות ללקוחות, אלא אם כן יש חשש להלבנת הון, וישנם כמה תיקים בבתי המשפט שעוסקים בכך, אבל השופטים לא ממש רוצים להכריע בנושא ודוחפים להגעה לפשרה".
מה מיוחד כל כך בביטקוין? בסוף זו לא השקעה כמו נדל"ן או מניות? "מבחינתי ביטקוין זו לא השקעה, זה משהו שאני מאמין בו ולכן אני משקיע, מתוך אמונה והבנה שזה יכול לשנות את העולם ומתוך הסתכלות שזה סוג חדש של כסף שנותן לאנשים יכולות שלא היו להם לפני. עד היום הדבר הבסיסי היה לעבוד, להשתכר, ולהשתמש במשכורת, ובשביל לעשות את כל זה היינו זקוקים לבנק, ולמדינה שתדפיס את הכסף, וזה נתן לבנק הרבה כוח ואת היכולת לנצל את זה לרעה: בין אם זה בעמלות שלוקחים, או הגבלות מה לעשות עם כסף ובירוקרטיה. והביטקוין מביא אלטרנטיבה בלי צד שלישי. אני יכול אצלי על המחשב לפתוח תוכנה וקוד פיתוח ולהעביר ביטקוין, וזה הולך וצומח ואני צופה שבעתיד היקף השימוש בביטקוין יהיה כמו השימוש במטבעות אחרים".
בסופו של דבר אבל יש גבול לכמות המטבעות של הביטקוין? "נכון הוא מוגבל, אבל צריך להבין שהכמות של הביטקוין מספיקה לכולם. יש 21 מיליון ביטקוין וכל ביטקוין מתחלק ל-100 מיליון יחידות, אז לא יכול להיווצר מצב שאין מספק. מה שכן יש ויכוח כלכלי אם זה טוב או לא, אם בגלל שהכמות מוגבלת ואין הדפסה אם זה משנה את הערך של המטבע לאורך זמן".
אז הבטיקיון הוא יותר אידאולוגיה מאשר רווח? "כן, אני לא התחלתי להתעניין בביטקוין מתוך שנאה לבנקים. אני מגיע במקצועי מהטכנולוגיה, מתמטיקאי שמתעסק במחשבים ואני תמיד בעד אימוץ של טכנולוגיה חדשה. בכל הנוגע לכסף שיש היום הטכנולוגיה לא התקדמה. ההתקדמות הייתה חיצונית, בשכבה החיצונית, אם לבנק היה פעם סניף פיזי, היום יש לו אתר אינטרנט, אבל בבסיס של איך הכסף עובד זה לא השתנה. שנחשפתי לביטקוין הבנתי שיש הזדמנות לעשות סוג של כסף דרך מחשבים, טכנולוגי ומתמטיקה".
ישנם עוד מטבעות קריפטו, למה אז דווקא ביטקוין? "קודם כל מהפרספקטיבה שלי, אני נחשפתי לביטקוין לפני שהמטבעות האחרים באו יותר מאוחר. מעבר לכך יש עולם שלם של מטבעות שלא התרשמתי ממנו, ולדעתי המטבעות הקיימים הם סתם משהו שמישהו רצה לעשות קופה דרכם ובסף הכול עשו קופי פסט לביטקוין".
גם ממציא הביטקוין בדרך חשב על רווחים? "עובדה שבפועל הוא לא עשה מזה כסף. אנחנו מעריכים שמי שיצר את הביטקוין 'כרה' בין חצי מיליון למיליון מטבעות, אבל כבר 12 שנה שהוא לא נגע בהם, אז אי אפשר לדמיין שהממציא עשה קופה וחי על איזה יאכטה. ונגיד שמתישהו הוא יפדה את המטבעות וייהנה מהחיים, למה לא? הוא עשה משהו באמת חדש וזה כמו כל יזם וסטרטאפ".
החשש מביטקוין זה שבכסף אמתי לפחות הבנקים שומרים עליו, כאן מתקפת סייבר יכולה לקחת לך הכול: "באמת מי שלא נזהר בזה, זה יכול לקרות לו. אבל יש כלים להתגונן בפני זה ושמאפשרים למי שרוצה לעשות סידור כזה שאף האקר לא יפרוץ אליו, כמו שהמפתחות יהיו רשומים על נייר וכדומה. אם נסכתל בחזון קדימה אז יש גופי רציניים שמי שלא רוצה או פוחד יוכל להפקיד את הכסף, מעין אלטרנטיבה כמו בנק".
אז בסוף הביטקוין זה כמו הדולר או השקל: יש עשירים שיקנו יותר לעומת עניים, ויהיו בסוף בנקים, אז מה ההבדל? "קודם כל התפיסה של הביטקוין היא קפיטליסטית ואין אידאולוגיה לשוויון. אבל מה שמיוחד בביטקוין זה שהוא יוצר תמונה יותר מאוזנת. היום יש עשירים שכל ההון שלהם מגיע כי הם הם היו קרובים לצלחת למרות שהם לא משהו מועיל לעולם, והביטקיון דווקא מביא יותר מקום לעשירים שהתעשרו מהקמת סטרטאפים ויזמות. מי שמתעשר בביטקוין יהיה מי שעשה ערך כלכלי, וגם כל עוד קיימים מטבעות ממשיים אז גם מי שעני יותר ולא יוכל לרכוש ביטקוין יוכל להמשיך להשתמש במטבע הרגיל, היתרון בביטקוין ימשיך להיות שתוכל להשתמש בו בצורה יותר חופשית".
אתה מאמין שהביטקיון ימשיך לפרוץ ויעלה? "החזון שלי שכולם ישתמשו בביטקוין ואז השער שלו יהיה גם מיליון דולר, ואני כן רואה עתיד אפשרי שהוא יגיע בעתיד לכולם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה