השוק

מה זה ביטקוין? המדריך למתחילים שעשה לכם סדר

מה כל כך מיוחד במטבע הדיגיטלי? איך זה שונה מכסף רגיל? ואיך לא היה כזה דבר לפני? המדריך המלא למתחילים בכל מה שקשור לביטקוין שחווה את שנתו היפה ביותר: עבר, הווה ועתיד
מערכת ice | 
ביטקוין (צילום freepik)
ביטקוין הוא כסף מסוג חדש. בדיוק כמו שקל, דולר, או יורו, יש לו מטרה אחת – לקבל אותו כתשלום על עבודה, שירותים או מוצרים שאנחנו מציעים, ולאחר מכן לשלם באמצעותו עבור שירותים ומוצרים שאנו צורכים. אבל, ביטקוין בא לעשות את זה טוב מהכסף המסורתי.
קודם כל, ביטקוין הוא דיגיטלי. במובן זה הוא שונה ממטבעות העבר כגון זהב, אבל לא שונה בהרבה מהכסף הפיאט בו אנו משתמשים כיום, שאינו אלא סדרת נתונים דיגיטליים במסד הנתונים של הבנקים.
מה שמייחד את ביטקוין הוא שהוא גם מבוזר, ואינו נתון לשליטה מרכזית כלשהי. הוא לא צריך מדינה שתנפיק אותו, או לבנק שישמור עליו ויתווך בעסקאות. במקום זאת, ביטקוין מופעל על ידי רשת מחשבים שיתופית המבוססת על תוכנה בקוד פתוח, ואוסף חוקים ידוע, המכונה פרוטוקול, שעליו מסכימים כל המשתמשים במטבע. האדם הפשוט מסוגל להחזיק ביטקוינים אצלו, ולהעביר אותם דרך האינטרנט בלחיצת כפתור – בכל סכום, לכל מרחק וללא תלות בשום גורם נוסף.
גם ההדפסה הראשונית של הכסף, תפקיד השמור בדרך כלל לבנקים מרכזיים, של הביטקוין מתבצעת בצורה מבוזרת – על ידי מחשבים בכל רחבי העולם המבצעים חישובים שעוזרים לאבטח את המערכת ולשמור בה על הסדר, וכתמורה על עבודתם מקבלים תגמול בדמות ביטקוינים. כל אחד רשאי להצטרף לרשת, לתרום את חלקו ולקבל תגמול, תהליך הקרוי "כריית ביטקוין", אך אין צורך להשתתף בתהליך זה, בשביל להשתמש בביטקוין (למעשה, עבור רוב האנשים זה לא מומלץ ולא כדאי כלכלית, עקב עלויות הפעלת הציוד).
אז למה צריך את זה?
בביטקוין ניתן להשתמש ללא צורך בבנק, חסמי הכניסה נמוכים ואין בעיות של קושי בניוד הכספים. לכן המערכת תחרותית, אין משכורות לפקידים ואין מתווכים שגוזרים קופונים. מכיוון שתשתית המערכת מבוססות על טכנולוגיה דיגיטלית חדשנית, עלויות ההפעלה נמוכות ולכן ניתן להשתמש בביטקוין בקלות וביעילות.
אין צורך לסמוך באופן מלא על גורם אחד שיבצע את עבודתו נאמנה, ואין סכנה שרשלנות או זדון מצידו יגרמו לפגיעה במשתמשים במטבע. אין גם חשש שתקלה טכנית תגרום להשבתה זמנית של הפעילות. קיים לוח זמנים ידוע מראש עבור הנפקת מטבעות - כניסת ביטקוינים חדשים למחזור, וסך המטבעות הקיימים מוגבל על ידי הפרוטוקול – מה שמונע שחיקה בערך המטבע.
מבחינה אידיאולוגית, ביכולת לנהל כספים באופן עצמאי, מבלי להיות תלויים בבנקים או גורמים מתווכים אחרים יש פוטינציאל להעצמה אישית וחברתית של בני אדם. כאשר לא רק הממשלות שולטות בכסף, חלוקת הכוח בחברה משתנה, ולטובה.   
היתרונות האלו, ובפרט העובדה שאין צורך לעסוק בשאלה "מי יהיה זה שישלוט במטבע המוביל בעולם", נותן לביטקוין את היכולת להיות מטבע בינלאומי בעל שימוש נרחב בכל העולם, ואז אין צורך לבצע המרות עבור עסקאות בינלאומיות. גם אם יהיו מספר מטבעות דיגיטליים שונים, ההמרה ביניהם תהיה פשוטה יותר מאשר במטבעות הנפוצים כיום.
וזה באמת עובד?
כשמשהו נשמע טוב מדי מכדי להיות אמיתי, הוא בדרך כלל כזה. אם כן, אין פלא שהסבר נלהב על המהפכה שביטקוין עשוי להביא נתקל לעתים קרובות בחשדנות. איך זה עובד בכלל? האם זה באמת יכול לעמוד בכל ההבטחות? האם זו הונאה? האם זו אופנה חולפת? האם זה באמת שונה מכל מה שהיה עד עכשיו? למה רק עכשיו זה קיים? למה בכלל שלמשהו וירטואלי ללא גיבוי רשמי יהיה ערך?
כל שאלה כזאת דורשת מאמר בפני עצמה, אבל צריך לציין שהסיבה שלא היה משהו כמו ביטקוין עד כה, היא שלא היתה דרך טכנית לפתור באופן מבוזר את בעיית ה"ניצול הכפול" במטבעות דיגיטליים (ניסיון לשלם פעמיים עם אותו מטבע). הפיתרון הראשון לכך נהגה ב-2008 על ידי סאטושי נקאמוטו (שם עט), שהוא גם כתב את המאמר הראשוני המציג את המערכת ואת הגרסה הראשונה של תוכנת הביטקוין.
ביטקוין כבר קיים למעלה מעשור. הוא עובד, וניתן להתקין את ארנקי הביטקוין השונין כדי לקבל ולהעביר מטבעות. הערך הכולל של כל הביטקוינים שקיימים, נכון לזמן כתיבת שורות אלה, הוא כ- 490 מיליארד דולר, וקיימים בעולם מאות אלפי עסקים בכל התחומים המקבלים תשלום בביטקוין. לאחרונה אף הצטרפו חברות כגון סקוור, ופייפ אל, המאפשרות רכישות באמצעות ביטקוין במיליוני בתי עסק ומשקיעים מוסדיים שונים הרואים בביטקוין גידור כנגד אינפלציה המאיימת להתפתח בשווקים.
ומה הלאה?
ביטקוין רחוק מלהיות פרויקט גמור. זוהי מערכת מאד גמישה בעלת פוטנציאל לענות לצרכים רבים, אך עדיין נחוצה עבודה רבה כדי לבנות את התשתיות המאפשרות מימוש של פוטנציאל זה. את הטכנולוגיה העומדת בבסיס ביטקוין משדרגים כל הזמן, כדי שתוכל לתת מענה לביקוש ההולך וגובר. בשנים האחרונות אנחנו רואים התקדמות משמעותית בצג הרגולטורי וביכולת של רשויות מסביב לעולם להבין את ביטקוין, להכניס אותו אל מסגרת הכללים המדינתיים הקיימים וליצור עבורו כללים חדשים במקומות הנדרשים.
עם זאת האתגרים העומדים כיום בפני המטבע הם אתגרים של שימושיות והיכולת לשדרג את המערכת כך שתוכל לתמוך ביעילות ובקלות בשימוש של מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם.
הכותב: מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי ומשקיע הון סיכון בתחום
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה