השוק

איטליה עם ממשלה חדשה: הזדמנות לחברות ישראליות להשתלב בתעשיות המובילות

מטרות התכנית הכלכלית שגובשה על ידי הממשל החדש של מריו דראגי,  חופפות באופן כמעט מלא את ההיצע שיש לחברות ישראליות ומהווה הזדמנות לחברות ישראליות להציג פתרונות חדשניים לתעשיות המובילות באיטליה, שתהליך השינוי בהם צפוי להיות מואץ
יונתן הדר | 
מריו דראגי (צילום unsplash pexels)
איטליה הייתה ועודה ארץ החלומות בכל הקשור לתיירות, אוכל נהדר ונופים קסומים. אבל עתה, בהנהגת ראש הממשלה החדש מריו דראגי ייתכן ותהפוך ארץ המגף לארץ החלומות הכלכליים. עם השקעות צפויות של 209 מיליארד יורו בשלוש השנים הקרובות, החזון הזה אינו מופרך.
מריו דראגי שהוכתר כמגן היורו באירופה בתפקידו כנגיד הבנק האירופאי 2011-19, נבחר לאחרונה לשמש כראש ממשלת איטליה. בחירתו לוותה באירוע חריג שבו כמעט כל המפלגות באיטליה תמכו במינויו. המינוי, כפי שנקבע, הוא לתקופה קצרה יחסית ויימשך עד לבחירות בעוד שנתיים. המטרה -  הצעדת  הכלכלה האיטלקית מההאטה שנוצרה בעקבות המגפה לשינוי מהותי שיתרכז בדיגיטציה, חדשנות ובשדרוג תשתיות.
התכנית הכלכלית שגובשה מנסה להתמודד עם הבעיות המבניות באיטליה, באמצעות רפורמה במערכת המס והמשפט, הנחשבות למאותגרות ולכאלו שהבריחו משקיעים מאיטליה. במקביל, תכניתו של ראש הממשלה החדש היא להשקיע בתשתיות תקשורת, חינוך, כבישים, מים, אנרגיה, רפואה ודיגיטציה של הסקטור הציבורי. כל השינויים יבוצעו ע"פ הקווים המנחים של האיחוד האירופי – שדרוג תשתיות, טרנספורמציה דיגיטלית, כלכלה מעגלית וחדשנות.
מטרות התכנית הכלכלית חופפות באופן כמעט מלא את ההיצע שיש לחברות ישראליות ומהווה הזדמנות לחברות ישראליות להציג פתרונות חדשניים לתעשיות המובילות באיטליה, שתהליך השינוי בהם צפוי להיות מואץ. בין השאר, צפוי השינוי להתמקד בסקטורים דוגמת  בינוי, רכב ותחבורה חכמה, בריאות דיגיטלית, קמעונאות מקוונת, תשתיות תקשורת, סייבר, ערים חכמות, חקלאות, מזון ופודטק.
הכלכלה האיטלקית נכנסה למשבר הקורונה כשהיא כבר סובלת מחוב גבוה, אבטלה ובעיות מבניות רבות שהובילו לשנים רבות עם צמיחה נמוכה. המשבר הבריאותי והכלכלי שפקד את איטליה בשנה האחרונה, רק החריף את המצב. עם זאת, באיטליה מדברים על כך שהיו גם שינויים חיוביים רבים שחיזקו את החיבור בין האיטלקים ויצרו מציאות חברתית חדשה שמעוניינת להביא חדשנות וצמיחה לכלכלה האיטלקית, תוך התמודדות עם הבעיות המבניות.
הבחירה פה אחד בראש ממשלה מקצועי וא-פוליטי, בעל רקע כלכלי מרשים ורקורד עשייה מוכח, נובעת מהכרה של האיטלקים בחומרת המצב, כמו גם בהזדמנות הייחודית. ראש ממשלת איטליה החדש בחר לעמדות מפתח כלכליות בממשלה שלושה אנשי עסקים מוערכים שינהלו 90% מהכספים שיגיעו מהאיחוד האירופאי.
יחד עם ההזדמנות, מריו דראגי יצטרך להתמודד עם נושאים רגישים שעלולים לפגוע ביכולתו להוציא את התכנית הכלכלית לפועל - השקת מבצע חיסונים, אתגרי מערכת החינוך, טיפול ב 34 מיליון תיקי מס שהטיפול בהם נדחה,  סיום תקופת הקפאת הפיטורים (מודל החל"ת בגרסתו האיטלקית)  וטיפול במספר חברות גדולות הנמצאות במצוקה. לממשלה החדשה יהיו באופן מובן גם אתגרים רבים בשל הדעות השונות שיש בקואליציה הרחבה אבל נראה שלפחות בטווח הקצר כל המפלגות יסכימו לשבת בממשלה אחת למטרה משותפת.
למרות האתגרים, השווקים הפיננסים כבר הצביעו בעד המינוי החדש בכך ששעורי הריבית ירדו ונרשמו עליות בבורסה האיטלקית ועלייה במחזורי המסחר. המנהיגים האירופאים כבר הצהירו שבחירת מריו דראגי הוא סימן חיובי לאיטליה וסימן חיובי לאיחוד האירופי ושהם מאמינים בהצלחתו. ההערכה היא שאיטליה יכולה לעשות קפיצת מדרגה כלכלית מכיוון שהיא כלכלה גדולה עם תעשיות שחלקן מובילות עולמיות בתחומים שונים והון אנושי מצוין.
הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה באיטליה קיימה בשנה האחרונה – למרות הקורונה - עשרות אירועים בתחומים שונים שהכינו את הקרקע להשתלבותן של חברות ישראליות בפרויקטים שתיזום ממשלת איטליה בחודשים הקרובים. כבר ב-2020 ראינו גידול במספר סיפורי ההצלחה של חברות ישראליות, הן מספרית והן בהיקף ההכנסות, כמו גם גידול כללי בעניין שיש בפתרונות ומוצרים המגיעים מישראל.
הכותב: יונתן הדר, הציר הכלכלי וראש נספחות משרד הכלכלה והתעשייה באיטליה
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה