השוק

איירטאצ' מסתבכת: האם הטענות המשפטיות יותירו אותה בלי פעילות?

אוקופיה טוענת שיניר אלוש, יו"ר דירקטוריון איירטאצ' שבשווי 324 מיליון שקל, עשה שימוש במידע שהועבר אליו מאוקופיה כדי להקים את החברה; אוקופיה דורשת את ההכנסות של איירטאצ' שמכחישה את הטענות
ניצן כהן | 
יניר אלוש (צילום שי שחר)
בשקט בשקט פרסמה איירטאצ' את הדוחות הכספיים שלה, שאיך נאמר זאת בעדינות - לא היו מרנינים, לא היינו נדרשים לדוחות כספיים מהסוג הזה אלמלא הליך ההנפקה השנוי במחלוקת של החברה וטענות שמאיימות על עצם קיומה.
במהלך ההנפקה של איירטאצ' נפוצו ידיעות בשוק ההון כי חתמים מסרבים להנפיק את החברה וכך חתם אחר חתם עזבו חתמים את ההנפקה להוציא פועלים אי.בי.אי. התהליך הזה היה מוזר כי חתמים אינם בוחלים בדרך כלל בהנפקות גם פחות טובות ולא בכדי הרשות לניירות ערך החליטה לתת דגש בשנה הקרובה על נאותות הליכי החיתום בהנפקות.
בירור מעמיק יותר גילה כי נגד איירטאצ' יש טענות על גניבת קניין רוחני שאם יתגלו כנכונות הרי שהעסק שלה לא יהיה קיים יותר. ניסיונות לברר עם החתמים ועם יו"ר החברה, יניר אלוש מאיירטאצ' אודות הסכסוך המשפטי הזה נתקל בגל הכחשות גורפות וטענות כי לא מוכרת כל טענה בדבר הבעלות על הקניין הרוחני של החברה.
הידיעות על ההנפקה המוזרה הזו הגיעו גם למחלקות הרלוונטיות ברשות לניירות ערך וזו החלה בבירור הנושא ואז התגלה שקיימת כן קיימת מחלוקת משפטית בין איירטאצ' לאוקופיה אודות הבעלות על הקניין הרוחני של איירטאצ'.
ניסיונות לברר מדוע הכחישו בחברה את הטענות הללו למרות שהן על פסים של התנגשות העלו טענה מוזרה עוד יותר: "לא רצינו שתיפגע ההנפקה" הם אמרו ולמעשה הצדיקו את טענת הרשות לניירות ערך בכל הנוגע לצורך בהקפדה יתרה על תהליכי ההנפקות ועל העובדה שבסוף יימצא חתם שיהיה מוכן תמורת עמלה שמנה לגלגל את תפוח האדמה הלוהט מהניצים לציבור שבסוף עלול למחוק לו את ההשקעה.
נתחיל מהחלק הקל: את שנת 2020 סיימה איירטאצ' עם הכנסות של 1.9 מיליון שקל בעוד בשנת 2019 לא רשמה החברה הכנסות כלל. אם כן הכל יפה, ההכנסות עלו מאפס ל-1.9 מיליון שקל אבל מה קרה להפסד התפעולי? זינק ביותר מ-18% ל-5.7 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 4.8 מיליון שקל ב-2019. נו, לא תוצאות מי יודע מה אבל בכל זאת מדובר בחברת חלום וחברות כאלה מתמחרים היום בהתאם, כגודל החלום כך השווי עולה.
כל זה לא היה עולה לדיון אלמלא העובדה כי החברה נדרשת פעם אחר פעם לגלות למשקיעים על הטענות המשפטיות של אוקופיה (חברה אחרת שהונפקה כמה חודשים קודם לכן וכאן נלחמו החתמים כדי לקחת חלק בהנפקה).
הטענות של אוקופיה נגד החברה וקיבלו ביטוי במכתבים משפטיים שקיבלה החברה מאוקופיה טרם הנפקתה וגילגול הסכסוך לציבור הן כי היא ויניר אלוש הפרו את זכויות קניין רוחני של אוקופיה. על-פי טענת אקופיה בחודש אוגוסט 2013 ,אקופיה התקשרה בהסכם הפצה בלעדי עם חברת גלובאל סאן, חברת בת של ערבה פאוור קומפני בע"מ, שבה שימש מר אלוש כמנהל תפעול ראשי ולאחר מכן כמנכ"ל.
לטענת אקופיה במסגרת ההסכם האמור, נחשף בפני מר אלוש, מידע סודי של אקופיה, לרבות טכנולוגיה, מתודולוגיה, תהליכי ייצור, תכניות מוצר, פטנטים, מידע, חומרי שיווק וכיוב' אשר לא היה ידוע למר אלוש לפני כן.
בנוסף, טוענת אקופיה במכתב ששלחו עורכי הדין שלה כי היא זו שהכשירה את מר אלוש באופן אישי לתחום הניקוי היבש של פאנלים סולאריים, תחום שבו לא היה למר אלוש, ע"פ הטענה, ידע קודם, וכי יש לה ראיות בקשר לכך.
על-פי הנטען על-ידי אקופיה בהסכם האמור בין אקופיה וגלובאל נקבע כי זכויות הקניין הרוחני, המידע הסודי והידע המסחרי של אקופיה יוותרו בבעלות אקופיה, וכי כל הזכויות אשר יתבססו על המידע הסודי של אקופיה, לרבות בקשות הפטנט בקשר אליהן, יהיה בבעלותה הבלעדית של אקופיה ויומחו על שמה. על פי טענות החברה אלוש והחברה ביצעו שלל עוולות ופעולות בלתי חוקיות שמטרתן גזילת הקניין הרוחני של אקופיה והשאת רווחים שלא כדין המבוססים על קניינה של אקופיה.
בין היתר נטען כי מר אלוש הכין והגיש בקשת פטנט ארעית ובקשת פטנט בינלאומית, המבוססת, לטענת אקופיה, כל כולן על הקניין הרוחני והמידע הסודי של אקופיה, תוך הפרת הוראות הדין וההסכם שבין אקופיה וגלובאל, לרבות הפרת חובות אישיות של מר אלוש כלפי אקופיה וכי הבעלות בבקשת הפטנט נדרשת להיות של אקופיה. לטענת אקופיה, הגשת פטנט זו מהווה אמצאת שירות מובהקת מצד ערבה וככזו, נוכח הוראות ההסכם בין אקופיה לערבה, שייך לאקופיה.
לטענת אקופיה, בנסיבות האמורות, לאיירטאצ' לא הייתה זכות להגיש את בקשת הפטנט ועצם ההגשה של הבקשה מהווה כשלעצמה הפרה של זכויות הקניין הרוחני של אקופיה.
עוד נטען, כי החברה כשלעצמה מבוססת כל כולה על מידע סודי וזכויות קניין רוחני של אקופיה. לטענתם, המוצר של החברה צפוי להפר פטנטים של אקופיה, וכי בכוונתה לנקוט צעדים בעניין זה נגד מר אלוש ונגד כל צד שלישי אשר ירכוש מוצרים מפרים. בנוסף, נטען כי מר אלוש והחברה העתיקו מאקופיה את המראה של אתר האינטרנט של החברה ואת המונח "Airtouch".
לטענת אקופיה, כל האמור לעיל חסך לחברה משאבים ואפשר לה לצאת לשוק בזריזות כך שהחברה מתעשרת שלא כדין על חשבון אקופיה. במכתבה דרשה אקופיה, בין היתר, כי מר אלוש והחברה – יעבירו לידי אקופיה שטר המחאת זכויות בגין כל אמצאה נטענת לרבות בקשות פטנט שהוגשו על- ידי החברה ו/או יניר אלוש; לחדול מביצוע כל שימוש או ניצול בזכויות הקניין הרוחני של אקופיה, להשמיד כל מוצר מפר, להשיב לידי אקופיה כל מידע סודי שנגזל מאקופיה, להעביר לידי אקופיה את כל הפיתוחים של החברה; לחדול משימוש בשם Airtouch ולהעביר לאקופיה את כל סימני המסחר ובקשות לרישומם.
במקביל, בחודש פבראור אישרה איירטאצ' שיפוי ליניר אלוש (יו"ר הדירקטוריון שלה) בגובה מקסימלי של 4 מיליון דולר אם יתברר כי טענות אוקופיה צודקות ואם הוא יאלץ לשלם לה כסף. אז הנה, הסכסוך שגולגל לציבור ישולם גם על ידו.
יניר אלוש ואיירטצ' דחו בתגובה את טענותיה של אוקופיה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה