השוק

מנכ"ל החודש: ד"ר אורן הרשקוביץ מנכ"ל אנלייבקס

אנלייבקס פרצה לתודעה הציבורית במשבר הקורונה; הפיתוח של החברה מעניין במיוחד ועוסק במצב בו מערכת החיסון תוקפת את הגוף - מצב שנכנס לתודעה בתקופת הקורונה; מניית אנלייבקס זינקה והכפילה את עצמה בשנה האחרונה
ניצן כהן |  2
אורן הרשקוביץ (צילום יחצ)
אנלייבקס נכנסה לתודעה הציבורית במשבר הקורונה. אחד המאפיינים של החולים בקורונה במצבים הקשים והקריטיים היה מצב בו הגוף לא הצליח להתמודד עם הוירוס ונגרמה תגובת יתר של המערכת החיסונית עד כדי שהגוף תקף את עצמו וגרם להידרדרות עד כדי מוות של החולים.
אורן הרשקוביץ הוא מנכ"ל אנלייבקס ואחראי על הפיתוח של החברה, פיתוח שלמעשה מתכנת את המערכת החיסונית כשהיא מתחילה להשתולל, מייצבת אותו ומחזירה אותו לתפקוד.
"ההתמחות שלנו" הוא אומר "היא ביכולת באמצעות תרופה להגיע לתאים החשובים במערכת החיסון. התאים האלה מווסתים את התגובה החיסונית. הם יודעים לעורר את התגובה הזו במקרה של חדירה של וירוס וגם יש להם תפקיד להחזיר את המערכת החיסונית למצב הרגיל שלה.
"בהרבה מאוד מצבים בהם וירוס תוקף את הגוף, התאים האלה מעוררים את מערכת החיסון אבל הם לא עושים טוב את התפקיד השני של להרגיע את המערכת החיסונית ברגע שמשתלטים על הווירוס ובמצב הזה מערכת החיסון יוצאת משליטה.
"התרופה שאנחנו מפתחים היא למעשה תאים מתורמים בריאים שאנחנו מעבירים תהליך מסוים ומעבירים לחולים באינפוזיה, והיא מגיעה לאותם מאקרופאגים שיצאו משליטה, וכתוצאה מחשיפה לתרופה הם עוברים תכנות מחדש שמחזיר אותם למצב המקורי. כפועל יוצא המצב של החולה מתחיל להשתפר, התגובה המוגזמת נרגעת ואז הגוף יכול להתאושש".
עד כמה נפוצה התופעה הזו?
"התופעה הזו של יציאה משליטה קוראת בהרבה מאוד מחלות כמו אלח דם, מצב שמוביל למוות בבתי חולים וזה למעשה הגורם השלישי של מקרי מוות בבתי החולים בארה"ב. זה מתחיל מזיהום שמתפשט, המערכת מנסה להתמודד עם הזיהום והיא מגיבה בצורה חזקה אבל הזמן שלוקח להשתלט על זה והסיבוך מוביל למערכת שיוצאת משליטה ותוקפת את הגוף ובסוף זה גורם למוות.
"בישראל מתים 4000 עד 6000 אנשים בשנה ממצב כזה".
איך קורה מצב כזה?
"זה מורכב משתי אוכלוסיות. יש את האוכלוסיה שבה ההדבקה קוראת בבית ועד שמקבלים אנטיביוטיקה או שמקבלים אנטיביוטיקה לא נכונה או אנטיביוטיקה עם יעילות בעייתית, מובילה את הנדבק לבית חולים במצב לא טוב. במצב הקשה של הדברים אחוזי התמותה מגיעים גם ל-50%.
"האוכלוסיה השנייה היא אלה שנדבקים בבתי החולים עם הדבקות חוזרות וזה נפוץ מאוד בבתי החולים. בארה"ב מתים 270 אלף אנשים ממצבים כאלה, וזה מידי שנה והממסד הרפואי מכיר בתופעה הזן כבעיה של מצב רפואי שאין לו כיום פתרון. כאן אנחנו נכנסים.
"צריך מעורבות בתגובה חיסונית שיצאה משליטה כדי שהגוף יחזור למצב רגיל".
חוץ מהקורונה, התרופה יעילה במקרים נוספים?
"ראשית, זה נכון גם בקורונה ואנחנו פעילים מאוד בתחום הזה אבל כמובן שיש עוד מספר מחלות שאנחנו נמצאים בהם כולל מצב של סרטן. יש לא מעט סוגי סרטן שיש פעילות של מקרופאגים שתורמים בסביבת הגידול להתפתחות של המחלה וגם לתחום הזה אנחנו נכנסים ואף פרסמנו על זה כמה דברים משמעותיים".
עד כמה אתם רחוקים ממוצר סופי?
"בתחום הזה בגלל שאנחנו פעילים ויעילים בתחום הקורונה, אז התשובה היא שאנחנו בנקודה מספיק קרובה. זה בעיקר בגלל שבתחום הקורונה סיימנו שני ניסויים קליניים קטנים, אבל עם תוצאות חזקות ואנחנו בדיאלוג עם משרד הבריאות לקראת שלב שלישי כדי לקבל אישור חירום בישראל.
עד כמה משרד הבריאות משתף פעולה איתכם?
"יש רצון לשתף פעולה כדי להוציא את הניסוי לפועל. בקורונה המצב הוא כזה שגם תרופות, אם הן מראות פרופיל בטיחות ויעילות בחולים קשים וקריטיים אנחנו רואים אישורי חירום וזה נכון גם באירופה".
ארה"ב נחשבת למוקד של הפיתוחים האלה, למה בחרתם באירופה?
" זו הייתה בחירה בגלל הרגולציה. התוקף שלנו, בגלל שיש מסלולים רגולטוריים באירופה שגם בעולם ללא קורונה, למצבים שאין להם טיפול הרגולציה מאפשרת לנו לקבל אישורים שונים לפעול גם בפאזה שנייה של ניסוי ולכן הפוקוס שלנו הוא אירופה אבל גם ישראל. זה לא אומר שזנחנו את השוק האמריקאי ואנחנו בהחלט מרחיבים את היכולות שלנו באופן משמעותי גם בארה"ב אבל הפוקוס שלנו באירופה וישראל.
"אבל אתה צריך לזכור, לנו אין יכולת לטפל בכמות גדולה מאוד של חולים אלא בכמות מצומצמת ולכן אנחנו מגבילים את היכולות שלנו לטיפול ב-20 אלף חולים. עדיין מדובר בשוק בגודל משמעותי אבל בהחלט אם נצליח להתמודד עם הכמויות האלה של החולים אזי יהיה שיתוף פעולה וכניסה לארה"ב אבל זה לא המרכז שלנו".
איפה אתם נמצאים בפיתוח של טיפול בסוגי סרטן שונים?
"בתחום הסרטן אנחנו נכנסים חזק מאוד. זה אחד השווקים המרכזיים שלנו. עד עכשיו יצרנו שיתופי פעולה עם אוניברסיטת ייל ועם בית החולים הר סיני. אלה גופים מרכזיים ואני מאמין שבשלב שאנחנו נמצאים עם התוצאות שלנו, נוכל להיכנס לניסוי בבני אדם עוד השנה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    סיימו את ניסוי2 לפני חודשיים.הם בדיאלוג
    יונתן 04/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם משרד הבריאות
    סגור
  • 1.
    איש מקסים, גאווה להכיר (ל"ת)
    יותם 04/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור