השוק

כל גופי האכיפה בישראל בטרפת הקריפטו ורק המפקח על שוק ההון אדיש

רשות ניירות ערך, הפיקוח על הבנקים, משטרת ישראל, הרשות לאיסור הלבנת הון ורשות המיסים עסוקות בהסדרת המטבעות הדיגיטליים ודווקא משה ברקת שאחראי על הפיקוח על הכסף הגדול באמת עסוק בכל מה שלא באמת נחוץ
ניצן כהן |  2
משה ברקת (צילום מתוך אתר gov)
הסיפור הזה מתחיל ונגמר באותו אדם, יאיר לפיד שנבחר לראש הממשלה החליפי ושר החוץ. אבל אנחנו נלך לצורך הסיפור הזה קצת אחורה לימים בהם לפיד כיהן כשר אוצר. יאיר לפיד מונה בשנת 2013 לשר האוצר כשהיו נגדו טענות על כך שאינו בעל הכשרה כלכלית. אבל לפיד הפתיע וביצע שורה של מינויים במשרד האוצר, מינויים שהתגלו לימים כלא פחות ממצוינים.
המינוי המוצלח של לפיד
על מינוי אחד נתעכב. לפיד מינה את דורית סלינג'ר לתפקיד הממונה על שוק ההון הביטוח. אם יש רגולטור חשוב אבל לא יעיל עד כדי כך שיכול להיות שהאינטרס הציבורי הוא לסגור אותו - הוא הממונה על שוק ההון והביטוח.
סלינג'ר אשת שוק הון ותיקה נכנסה לתפקיד וראתה, שומו שמים ורעדי ארץ, כי הפיקוח מנומנם עד כדי כך שהוא קיים רק כדי להכשיר שרצים בעולם הביטוח, שרצים בכמויות כאלה שהפכו למשחטות של כסף ציבורי.
סלינג'ר נכנסה לתפקיד, ניערה את האבק אצל הרגולטור הזה, הפשילה שרוולים והחלה לעבוד. לעבוד עבור מי? עבור הציבור שעליו חייבים להגן. היא החלה לפעול לשקיפות של חברות הביטוח והצגת מצבו הביטוחי של האזרח באופן ברור (כמה שניתן) תוך פישוט דוחות והסברתם כך שניתן יהיה להבין אותם. היא פעלה להסדרת תחום העיסוק בייעוץ ביטוחי ומכירה ביטוחית. היא פעלה להכריח את חברות הביטוח למחשב תהליכים ועוד.
סלנג'ר התעמתה עם כולם בענף הביטוח. בכולם הכוונה היא לכל מי שהיה אינטרס לשמור על העולם הזה נסתר מעיני הציבור כך שניתן יהיה לערבב את המבוטחים עד שהם לא יודעים מה מגיע להם ומה לא. וכשמגיע להם כסף מחברות הביטוח הרי שאלה מטרטרים ומתעללים בציבור עד שזה מוותר על זכויותיו. זכויות שניקנו בממון רב.
משה ברקת, הרגולטור שנוח לו לא להסדיר את השוק
באותם ימים היה משה ברקת, מי שיחליף לאחר מספר שנים את סלינג'ר יו"ר חברת הביטוח הפניקס. הוא היה מאלה שהיה להם נוח לשמור על הענף במחשכים, לא מוסדר ולא מנוהל כך שישרת רק את המנהלים בחברות האלה, החברות עצמם והסוכנים. מי נשכח בצד? הציבור שהיה תחת מתקפות שיווק מטורפות של חברות הביטוח וכשהגיע לו כסף? הפך מטרד שטורטר עד שאיבד עניין בכספו.
אחד השיאים בקדנציה של סלינג'ר היה הניסיון שלה לשים קץ לטירטור של הציבור באמצעות הקמת מנגנון נייטרלי שיבחן תביעות של הציבור נגד חברות הביטוח שרק לאחר שהמנגנון הזה דוחה או מקבל את תביעת המבוטח, הוא יפנה לבית המשפט. ככה, חשבה לתומה סלינג'ר, חברות הביטוח יטרטרו פחות את הציבור ויתנו לו ולו חלק מכספו כשמגיע לו, יופחת העומס מעל בתי המשפט וחברות הביטוח יאלצו לעשות את מה שהן צריכות: למכור ביטוח ולשלם כשמתקיים מקרה ביטוח.
או אז נגעה סלינג'ר בנקודה כואבת במיוחד. חברות הביטוח יצאו למתקפה פראית ומכוערת אליה הצטרפה לשכת עורכי הדין שחששה שתעשיה שלמה של ייצוג בתביעות ביטוח תיעלם. זכור לכל הנאום המפוקפק של אפי נווה שהיה יו"ר לשכת עורכי הדין ופרש בנסיבות שעדיין מתבררות בבתי המשפט, כי סלינג'ר היא הממונה הגרועה ביותר על שוק ההון והביטוח. למה גרועה? כי רצתה לשים קץ לחגיגה על חשבון הציבור.
סלינג'ר עשתה הרבה למען הציבור ומי שהחליף אותה, משה ברקת היה צריך רק להמשיך ברפורמות שיזמה וכבר חטפה עליהם אש אבל לא איש ביטוח וותיק כמו ברקת ינצל הזדמנות כזו.
ניהול כספי הפנסיה
סלינג'ר לא הספיקה לעשות סדר בדרך שמתנהלים הכספים המנוהלים בקרנות הפנסיה ופוליסות הביטוח שאמורות לשלם פנסיה בבוא היום לציבור וכך יצא שהחלק של ניהול ההשקעות בקרנות הפנסיה וחברות הביטוח נותר ללא פיקוח אפקטיבי, לא של רשות ניירות ערך שהדבר לא מצוי תחת אחריותה ולא בפיקוח על שוק ההון והביטוח שהדבר האחרון שהוא רוצה זה להסדיר את הנושא לטובת הציבור.
עיתונאים שמסקרים את עולם ההשקעות של קרנות הפנסיה ופוליסות הביטוח כבר הרימו ידיים מהפיקוח על שוק ההון והביטוח. אין צורך לפנות אליהם בשאלות כי האפקטיביות שלהם בימים שלאחר דורית סלניג'ר לא קיימת ולמה להפריע לפקידי ציבור לאכול בורקסים וקרואסונים עם המטרה שלשמה התכנסנו.
אבל בכל זאת, אחת לכמה זמן עולה סוגייה שגורמת לכל הרגולציה בישראל לעמוד על הרגליים האחוריות והפיקוח על שוק ההון והביטוח? אל תפריעו להם עם שטויות כמו אינטרס ציבורי וכספי ציבור.
במה דברים אמורים:
לפני מספר שבועות התירה רשות ניירות ערך למשה חוגג למזג את פעילות הקריפטו שלו לתוך חברה ציבורית בשם קמן קפיטל. אף אחד לא טוען שמדובר בפעילות בלתי חוקית או שיש בעיה עם הפעילות הכלכלית של חוגג, אבל כאן עלתה סוגייה מרכזית וחשובה בעולם ההשקעות המודרני: האם וכיצד ניתן לפתוח את עולם הקריפטו להשקעות של גופים פנסיונים כך שהלקוח הסופי (כן, הפנסיונר או הפנסיונרית) ששמים מבטחם בקרן הפנסיה וחברת הביטוח יגנו על הפנסיה שלהם מפעילות ספקולטיבית בסיכון גבוה.
רשות ניירות ערך, כרגיל, מיהרה בצורה חדה ויעילה, להתמודד עם התהליך והקימה וועדה שתנסה להסדיר את הנושא שהוא למעשה תפוח אדמה לוהט, ותסדיר את הנושא של הכנסת המטבעות הווירטואלים לבורסה כשמטרת העל היא לא לפגוע באוטונומיה של המשקיע להשקיע בכל אפיק שהוא רוצה, אבל למנוע הונאות (נושא שהוא פופולרי מאוד בעולמות הקריפטו), לייצר אחידות ופשטות בדיווח כדי שהמשקיע יקבל תמונה כמה שיותר אמינה ומלאה ובכלל, להזהיר את המשקיעים כי מדובר בהשקעה בסיכון גבוה וספקולטיבי שאינה מתאימה לכל אחד.
במקביל, המשטרה ורשות הלבנת הון כמו גם גופי אכיפת חוק נוספים החלו להידבר ביניהם כיצד מונעים זליגה של הכסף הזה לפעילות עבריינית. כיצד מונעים הונאות שהן פופולריות ביותר בעולם הקריפטו, וכיצד בכלל מטפלים בנושא שמסתמן העתיד של שוק הכסף.
ומי נשאר מאחור? כן, הפנסיונרים. הפיקוח על שוק ההון והביטוח לא לוקחים חלק (ככל הידוע) בתהליך ההסדרה הזה כך שלמעשה, באופן תיאורטי, יכול פנסיונר לגלות שמנהל השקעות פזיז וועדת השקעות לא יעילה מחקה לו כספים כתוצאה מהשקעה ספקולטיבית ומסוכנת בעולם הקריפטו שנזכיר, עדיין לא מוסדר וגופי האכיפה כולם מנסים להתמודד עם הסדרה שלו.
משיחות שקיים אתר ice עם כל גופי האכיפה הרלוונטים עלתה התמונה הבאה: כולם מבינים שמדובר באפיק השקעה חוקי, שנמצא בסיכון גבוה, גבוה מאוד, אינו מתאים לכל אחד ועשוי לממן פעילות עבריינית ולהיות חשוף מאוד להונאות. כל גופי האכיפה אמרנו? להוציא חד, כמה שהוא חשוב, הוא ממלא פיו מים ולמעשה לא מעוניין שנפריע לו עם שטויות כמו האינטרס הציבורי - הפיקוח על שוק ההון והביטוח.
נחזור ליאיר לפיד ולממשלת האחדות. אחת המשימות הגדולות של הממשלה החדשה היא להחזיר את הכוח לשומרי הסף ולרגולציה לא כדי להוסיף בירוקרטיה אלא לפשט אותה, להפוך אותה ליעילה ועדכנית ולכן רפורמה בפיקוח על שוק ההון, רפורמה שכבר לפיד עשה פעם אחת, נחוצה היום יותר מתמיד.
מהפיקוח על שוק ההון והביטוח לא נמסרה תגובה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    פנסיה דווקא חייבת ביטקוין - למה?
    ביטקוינר 06/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנו כרגע בעולם בו כוח הקניה של הכסף נשחק משנה לשנה הרבה יותר מהמשתקף במדד, האגח לא מניב כלום ברבית אפסית ושוק המניות בבועה מסוכנת שתתפוצץ בכאב כשהרבית תעלה (כנל שוק האגח) וההרחבות המוניטריות והפסקליות יעצרו. בעולם כזה צריך הגנה וביטוח וביטקוין הוא התשובה כיוון שלא אפשרי להרחיב אותו מוניטרית. פוטנציאל הביטקוין ל-30 שנה קדימה הוא לצמוח פי 1000 ממחירו הנוכחי. פוטנציאל לא תמיד מתממש, אבל השקעת כמה אחוזים מהפנסיות של הציבור ומיתרות המט"ח של בנק ישראל בביטקוין הם מהלך אחראי ומתבקש לאור הסיכון הגבוה בשאר האפיקים המסורתיים והסיכוי החריג בביטקוין. כך נוהגים כרגע מנהלי הכספים הגדולים והמצליחים בעולם. חפשו על פול טיודטר ג'ונס, ריי דליו, סטנלי דרקנמילר כהתחלה. החברה האלה מנמקים היטב מדוע הם חוששים מהדולר ומשוק האג"ח ומדוע לאחר הרבה שנים של חשדנות הם התחילו לאהוב את הרעיון של הביטקוין יותר ויותר.להתראות בפנסיה.
    סגור
  • 1.
    5 למרץ 2022. נא לרשום
    שיטקי 06/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הביט= 0
    סגור