השוק

בנק ישראל משחרר את הבנקים, מסיר את המגבלות על חלוקת דיווידנדים

לאחר ניתוח של מצבה של המערכת הבנקאית והמצב המקרו כלכלי בישראל המפקח על הבנקים מחזיר את המערכת הבנקאית לשגרה ומסיר את המגבלות שהוטלו עליה בקורונה
ניצן כהן |  3
אמיר ירון (צילום עמוד הפייסבוק של בנק ישראל, עריכה אייס)
בנק ישראל בצעד אמיץ, מתקדם וגם אחראי מתיר היום למערכת הבנקאית לחזור ולחלק דיווידנדים כמעט ללא מגבלות.
הפיקוח על הבנקים אסר על המערכת הבנקאית לחלק דיווידנדים עם תחילת משבר הקורונה מתוך חשש ליציבות שלהם אולם כשהוסרו מגבלות התנועה והסגרים והכלכלה הישראלית השתחררה מהמגבלות התיר הפיקוח לחזור לחלק דיווידנדים תחת מגבלות.
ההוראה החדשה אינה מסירה את כל המגבלות ולמעשה עדיין מחייבת את המערכת לאחריות בכל הנוגע ליציבות הבנקים ולמבנה ההון השמרני שלהם אבל היא מאפשרת לכל בנק לקבל את ההחלטות עבור עצמו בסייג של ״לא להשתולל״ ולנהוג באחריות בכל הנוגע להתנהלות מול הלקוחות.
נזכיר כי בשנת 2020 שיא משבר הקורונה נאלצה המערכת הבנקאית למחוק חובות ללקוחות בהיקפים דרמטיים מה שחייב את הפיקוח על הבנקים להטיל מגבלות דרמטיות עליה. בשנת 2021 התיר הפיקוח למערכת לבטל כמעט את כל המחיקות מה שאיפשר למערכת לחזור לחלק דיווידנדים.
לחלוקת דיווידנדים יש משמעות מרחיקת לכת בכל הנוגע ליחסים של הבנק עם בעלי המניות שלו (נזכיר שאלה בעיקר הפנסיות של הציבור הרחב) ולכן ככל שהמערכת תחלק דיווידנדים באופן ישיר ישתפרו היחסים שלה עם המשקיעים והיא תוכל לגייס הון במחירים נמוכים והתנודתיות במניות שלהם תתמתן ולכן הנהלות הבנקים רוצים גמישות בכל הנוגע ליחסים עם בעלי המניות.
כאן נכנס הפיקוח על הבנקים ובנק ישראל שחושש מתיגמול יתר של בעלי המניות עד כדי מצב בו המערכת תשחק את ההון שלה ולא תספק די נזילות לכלכלה ולכן בהוראה שמפרסם בשעה האחרונה בנק ישראל הוא מנסה לאזן בין הצרכים השונים של המערכת-בעלי המניות והלקוחות.
תגיות בנק ישראל
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שמישהו יעצור את האידיוט הזה.... (ל"ת)
    מרק 12/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אז גנבו וגם מתחלקים בשלל לא יאמן בחסות החוק (ל"ת)
    לקוח 12/2021/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    עבודה בעיניים
    מבין עניין 12/2021/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תראו את מניות הבנקים ותבינו שלא רק שעלו בעשרות אחוזים. הם גם דיווחו על רווחים נאים מאוד. כך שהשחרור הזה בעצם נותן כסף גדול לבעלי המניות הגדולים שגם ככה לא חסר להם. וזה במקום להורות להם להוריד ריבית. ולתת יותר שרות ופחות עמלות
    סגור