השוק

טירוף המשכנתאות: בדצמבר נלקחו 12.2 מיליארד שקל משכנתאות

המערכת הבנקאית העמידה בחודש דצמבר למעלה מ-12 מיליארד שקל משכנתאות וזאת בעוד הממוצע של החודשים האחרונים עמד על 10 עד 11 מיליארד שקל מידי חודש; יש לציין כי הנתונים הם טרום כניסת שחקנים חוץ בנקאיים למשחק
ניצן כהן | 
בכירים בבנקים (צילום רמי זרנגר, עמוד הפייסבוק של בנק ישראל, יחצ גדי דגון, אבשלום ששוני, אורן דאי)
ההסתערות על שוק הנדל"ן נמשכת במלוא עוזה כשבחודש דצמבר נלקחו משכנתאות מהמערכת הבנקאית בהיקף כספי כולל של 12.2 מיליארד שקל, סכום גבוה מהממוצע החודשים בשנה שעברה שעמד על סדר גודל של 10-11 מיליארד שקל מידי חודש.
יש לציין כי הסכום הזה הוא סכום שהועמד לטובת הציבור לרכישת נדל"ן על ידי המערכת הבנקאית ואינו כולל את השחקנים החוץ בנקאיים שעדיין הם שחקנים קטנים אבל קונצנזוס ההערכות מדבר על כך שהשנה יכנסו שחקנים חוץ בנקאיים במרץ רב לענף ויאיצו את קצב נטילת המשכנתאות שמצידם יגבירו את הביקושים לנדל"ן.
 
אחד השחקנים שעומדים להיכנס לתחום המשכנתאות ועלולים לערער את היציבות אליה חותר הפיקוח על הבנקים בתחום הוא "מימון ישיר" שהביאה לעולם את ההלוואות הבעייתיות "לכל מטרה" בריבית גבוהה, הלוואות שמצאו את דרכן (כמעט ללא בטוחות נאותות) לתיקי ההשקעה של הפנסיות של הציבור.
מימון ישיר היא מכונת שיווק של הלוואת ובעוד הפיקוח על הבנקים מנסה לצנן מעט את צד הביקושים בתחום (צינון שהוא בעייתי בפני עצמו) נכנס שחקן שמוגדר בשוק ההון כ"שחקן פרוע" רעב לסיכון שעלול לטרוף את הקלפים בשוק הזה.
נכון להיום ההערכות מדברות על כך שמימון ישיר נערך למתן משכנתאות בהיקף כספי כולל של מיליארד שקל, שימכרו לאחר שינוצלו למוסדיים ויגולגלו שוב לשוק וזה מחד משכלל את השוק אך מאידך גם הופך אותו לבעל סיכון גבוה משמעותית מהסיכון שקיים במערכת הבנקאית שמגיעה עוד מעט לקצה גבול היכולת שלה להעמיד אשראי לענף בריבית סבירה ועם בטוחות נאותות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה