השוק

בנק לאומי אופטימי: מחירי הנפט ירדו במחצית השניה השנה

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן והכלכלן בניהו בולוטין מעריכים שבטווח הזמן המידי מחירי הנפט ימשיכו לעלות אבל במחצית השניה של השנה הם יתחילו לרדת בתהליך שימשך לתוך 2023
ניצן כהן | 
גיל בפמן (צילום אורן דאי)
גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי והכלכלן בניהו בולוטין מעריכים היום שמחירי הנפט ימשיכו לעלות בטווח הזמן המיידי אולם במחצית השניה של השנה הם יתחילו לרדת בתהליך שימשך לתוך שנת 2023.
"מחיר הנפט צפוי להיות מושפע מהגורמים הבאים: המשך המתיחות הגאו-פוליטית סביב הלחימה שבין רוסיה לבין אוקראינה; מידת ההתקדמות לקראת הסכם גרעין בין המעצמות ובין איראן; מדיניות ההקלות במכסות הייצור של OPEC פלוס. במידה וייחתם הסכם גרעין עם איראן, זו תגדיל את היצע הנפט בשוק במהירות, זאת מתוך במאגרי הנפט הקיימים ברשותה" הם אומרים.
 
"קבוצת OPEC+ תגדיל את תפוקת הנפט בחודשים מרץ-אפריל, בהתאם להחלטה שהתקבלה בפגישתה האחרונה. אולם, התפוקה בפועל, צפויה לגדול בפחות מהעלייה במכסות הייצור (400 אלף חביות ביום), מאחר וחלק מחברי הקבוצה מיצו את רוב קיבולת הייצור העודפת שלהם, לעת עתה.
"יצרניות הנפט הגדולות בקבוצת OPEC צפויות להיות הנהנות העיקריות מהגדלה במכסות הייצור, מאחר והן טרם מיצו את קיבולת הייצור שלהן, ומנגד נראה כי החברות האפריקאיות בקבוצה יתקשו להגדיל את קיבולת יצור הנפט אשר כבר עתה היא נמוכה בחלקן מהמכסות המותרות להן לייצר. נראה, כי עליית התחלואה בגל הנוכחי לא פגעה באופן רב בביקושים לאנרגיה, והמשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית תומכת במדיניות של OPEC פלוס להקלת מכסות הייצור.
"רמת המחירים הגבוהה יחד עם הסנקציות שהוטלו על רוסיה, המפחיתים את הביקושים לנפט שלה, מגדילים את הכדאיות הכלכלית של יצרניות הנפט הגדולות החברות ב-OPEC לסטות ממכסות הייצור ולהגדיל את תפוקת הנפט. זאת, מאחר ועד להטלת הסנקציות רוסיה היוותה את הכוח בקרב המדינות החברות בקבוצת OPEC פלוס שאינן חברות בקבוצת OPEC והיא היוותה איום להיגררות למלחמת מחירים, כפי שהתרחשה במרץ-אפריל 2020".
בפמן ובולוטין ממשיכים ואומרים כי "במידה והסנקציות על רוסיה יישארו לאורך זמן, נראה כי תהיה לכך השפעה מתמשכת על הביקושים לנפט על אף שהסנקציות תכלולנה רק במידה חלקית את סקטור יצור האנרגיה של רוסיה.
"בתרחיש שכזה, רוסיה לא תהיה מחויבת למכסות הייצור של OPEC פלוס, וחברי הקבוצה יוכלו לקבל החלטות ללא התחשבות ברוסיה וללא מעורבות של רוסיה בקבוצה המורחבת אליה הצטרפה לפני כשש שנים. תרחיש זה נוגע לטווח הבינוני ובמידה ויתממש, סביר כי חברי OPEC ימשיכו במדיניות הנוכחית של הגדלה הדרגתית של אספקת הנפט, כאשר המכסות של רוסיה יחולקו בקרב חברים אחרים בקבוצה. הנהנות המרכזיות מהחלטה שכזו צפויות להיות ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, וייתכן גם עיראק, שהן יצרניות נפט גדולות והן טרם מיצו את קיבולת יצור הנפט שלהן.
"ככל שרוסיה תהיה משוחררת ממגבלות OPEC, ובמידה והסנקציות לא יכללו באופן נרחב את תחום האנרגיה שלה, רוסיה תהיה חופשית להגדיל את תפוקתה בהמשך, בכפוף ליכולות שינוע האנרגיה ומידת הרצון של מדינות העולם לרכוש נפט ממנה. מהלך כזה עשוי לשקף ניסיון של ממשלת רוסיה להגדיל מאוד את הכנסות המדינה מאוצרות טבע, זאת כחלק מרכזי מן ההתמודדות עם המשבר הכלכלי אליו היא נכנסת עתה.
"הפלישה הרוסית לאוקראינה תומכת בהמשך עליית מחירי הנפט בטווח המיידי, אולם בהנחה שהלחימה הקשה תהיה מוגבלת בזמן, עלייה זו צפויה להיות זמנית וייצרני הנפט צפויים להגדיל בהמשך את תפוקת הנפט שלהם, מה שיתמוך בחזרה למחירי נפט הנמוכים מרמות השיא הנוכחיות לקראת סוף 2022, ואף למחירים נמוכים יותר. החוזים העתידיים של הנפט מצביעים על ירידה מסוימת במחיר, במחצית השנייה של שנת 2022 וירידה נוספת במהלך שנת 2023. זאת, ככל הנראה בשל הציפיות שהיצע הנפט יגדל במהלך שנת 2022, וייתכן שאף יהיה עודף היצע מסוים לקראת סוף השנה" הם מסיימים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה