השוק

ההוריקן הכלכלי בדרך: ג'יי.פי מורגן באזהרה חמורה

לדברי מנכ"ל הבנק הגדול באמריקה, הסיבות למשבר הכלכלי הצרות הן האינפלציה הגוברת, מלחמת רוסיה-אוקראינה ומדיניות ניצית של הבנק המרכזי. מנכ"ל הפדרל ריזרב ניסה להרגיע: "יש דרכים סבירות לנחיתה רכה"
מערכת ice |  1
ג'יי.פי. מורגן (צילום flickr/ Gideon Benari)
מנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס, הבנק הגדול בארצות הברית, מזהיר מפני "הוריקן כלכלי" הממשמש ובא. לדברי המנכ"ל, ג'יימי דימון, הצרות הכלכליות הקרבות ייגרמו משילוב של האינפלציה הגוברת, הפלישה הרוסית לאוקראינה וכן מדיניות ניצית גוברת של הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארצות הברית והסמכות המוניטרית העליונה במדינה).
דימון, שדיבר כבר לפני כחודש על ענני סערה באופק הכלכלי, הגביר אמש (רביעי) את אזהרותיו: "אמרתי שיש ענני סערה. אבל אני הולך לשנות את ההגדרה – זה הוריקן. הוא ממש בחוץ במורד הכביש ומתקרב אלינו. אנחנו לא יודעים אם זו סערה קטנה או סופת-על", אמר במהלך כנס עסקים, "כרגע יש סוג של שמש, נראה שהדברים מסתדרים, כולם חושבים שהפדרל ריזרב יכול להתמודד עם זה. אבל כדאי לכם להתכונן".
 
ישנן שתי סוגיות עיקריות שלדברי דימון מדאיגות אותו: הבנק המרכזי עומד לסקור את המאזן שלו בשווי 8.9 טריליון דולר, תוך שימוש בכלי פחות מוכר הידוע בשם הידוק כמותי, שצפוי להדק עוד יותר את האשראי למשקי בית בארה"ב, בניסיון למתן את האינפלציה הדוהרת.
עוד גורם שמדאיג את דימון הוא כאמור מלחמת רוסיה-אוקראינה והשפעתה על מחירי סחורות כמו מזון ונפט. מנכ"ל הבנק אמר כי הנפט עשוי להגיע למחיר של 150 או 175 דולר לחבית כתוצאה מהסכסוך, שהחל בסוף פברואר. "מלחמות משתבשות. יש להן השלכות לא רצויות", אמר.
 
הדברים של דימון מגיעים על רקע החששות הגוברים בוול סטריט כי הבנק המרכזי עלול לגרור את הכלכלה למיתון בניסיון לבלום את האינפלציה, שטיפסה ב-8.3% באפריל, קרוב לשיא של 40 שנה. בנק אוף אמריקה, כמו גם פאני מיי ודויטשה בנק, נמנים עם החברות בוול סטריט שחוזות ירידה בשנתיים הקרובות, כמו גם יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר בן ברננקי.
קובעי המדיניות העלו את הריבית ב-50 נקודות בסיס מוקדם יותר החודש, לראשונה מזה שני עשורים, וסימנו כי עוד העלאות ריבית בגודל דומה עומדות על הפרק בפגישות הקרובות, כאשר הם ממהרים לנסות להדביק את האינפלציה.
 
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, הודה שיכול להיות "כאב הקשור" להפחתת האינפלציה ולבלימת הביקוש, אך דחף את הרעיון של מיתון מתקרב, וזיהה את שוק העבודה וההוצאות הצרכניות החזקות כנקודות אור בכלכלה. ובכל זאת, הוא הזהיר כי נחיתה רכה אינה מובטחת: "זו הולכת להיות משימה מאתגרת, והיא הפכה למאתגרת יותר בחודשיים האחרונים בגלל אירועים גלובליים", אמר פאוול ביום רביעי במהלך אירוע בוול סטריט ג'ורנל, בהתייחסו למלחמת אוקראינה ולנעילות הקורונה בסין. הוא הוסיף כי "ישנן מספר דרכים סבירות לנחיתה רכה. התפקיד שלנו הוא לא לפגוע בסיכויים, אלא לנסות להשיג זאת".
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ביידן
    ירון בן נון 06/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יותר ויותר גורמים מיתוך המערכת המשומנות(גם מאסק). מזהירים..רק שצריך היה להזהיר את מי שהאיץ וחידש במלוא הקיטור.את הדפסת הדולרים ביתר שאת מימי טראמפ.(הוא עשה זאת מיומו הראשון .כדי להראות ששמאל זה גם בורסות עפות (לא רק טראמפ) אבל בנוסף ההידיוט רצה למוטט את רוסיה ולהשפילה.. על היהירות והכוחנות השמאלית .ישלמו בורסות בראשונה.ומנגד הרובל היואן יקחו שליטה וימלאו את הבילעדיות של דולר שטרלינג זהו זה ומה לעשות ארהב צועדת מפה רק לתהום.
    סגור