השוק

האיום של הענקיות על ארה"ב: אין מענקים? אין עבודה!

יצרניות השבבים הגדולות בעולם הודיעו לאחרונה על השקעות ענק בהקמת מפעלים על אדמת ארה"ב – אלא שכעת הן מאיימות כי אם הממשל לא יעביר להן מיליארדי דולרים, המפעלים יעברו למדינות אחרות

יאיר מור |  1
ג'ו ביידן (צילום flickr)
כשמקימים מפעלים, עפים שבבים: כמה מהחברות הגדולות בעולם מאיימות – אם כי ברמזים עדינים, כביכול – לבטל השקעות בארה"ב ולעבור לעבוד במדינות אחרות אם לא תעביר תוך חודש חוק שיעניק להן מיליארדי דולרים.
לפני שבוע ביטלה אינטל אירוע חגיגי שנועד לציין את תחילת בנייתם של צמד מפעלי שבבים ענקיים באוהיו, שתוכנן להיערך בסוף החודש הבא. דובר החברה, וויל מוס, אמר לעיתון וול-סטריט ג'ורנל כי "למרבה הצער, מימון חוק CHIPS נע לאט יותר מכפי שציפינו, וטרם ידוע לנו מתי זה ייעשה". הוא הוסיף כי הקונגרס חייב להעביר את החוק – והכסף שהוא מבטיח לחברות שבונות מפעלי שבבים בארה"ב – כך שאינטל "תוכל לנוע קדימה במהירות ובקנה המידה שהצבנו לאוהיו לפני זמן רב".
 
חוק CHIPS, מלבד העובדה הלא מקרית בכלל ששמו יוצר את המילה "שבבים" באנגלית, הוא ראשי תיבות של "Creating Helpful Incentives to Produce Semiconductors", או בתרגום חופשי "יצירת תמריצים מועילים לייצור מוליכים-למחצה". הוא הוצע על ידי איגוד תעשיית השבבים כדרך עבור ארה"ב לעודד יצרניות שבבים, שברחו ממנה בעשורים האחרונים והורידו את שיעור השבבים המיוצרים בה מקרוב ל-40% במאה הקודמת ל-12% כיום, לחזור ולבנות מפעלים על אדמתה במקום במדינות אחרות. כחלק מהמאמץ הזה, מגדיר החוק סל מענקים בגובה 52 מיליארד דולר לחברות שבבים שמקימות מפעלים בארה"ב.
בשנה האחרונה הודיעו ארבע מיצרניות השבבים הגדולות בעולם – אינטל האמריקאית, סמסונג הקוריאנית ו-TSMC ו-GlobalWafers הטייוואניות – על השקעות ענק לבניית מפעלי שבבים על אדמת אמריקה. אך כעת, שלוש מתוכן מאיימות כי יעצרו את הפרויקטים אם החוק, והמימון הנדיב מאוד שמגיע איתו, לא יעברו במהירות.
 
ביום שלישי אמר מנכ"ל אינטל, פטריק ("פט") גלסינגר ל-CNBC כי אם החוק לא יעבור בקרוב – תקים אינטל את מפעליה המרכזיים באירופה, הודו או סין, בהן עומדים המענקים על בניית מפעלי שבבים על 30%-50% מעלות ההקמה, במקום בארה"ב. "שאר העולם נע במהירות למרות חוסר היכולת של הקונגרס (בארה"ב) לסיים עם זה", הוא אמר, והוסיף כי "אני שונא את הרעיון של הכרזה על עיכוב. הרעיון של עיכוב – הוא מבאס. אני לא איש של עיכובים". אבל הוא איים בעדינות כי "זה רגע האמת – בצעו זאת (כלומר את העברת החוק; י"מ) עד אוגוסט".
הוא אף הוסיף כי אפילו אחרי המענקים הנדיבים שכלולים בחוק, ארה"ב תהיה רק "בקושי תחרותית" מול יריבותיה. "אנחנו לא מתחרים מול TSMC או סמסונג. אנחנו מתחרים מול טייוואן, יפן וקוריאה", הוא ציין, בניסיון לרמוז כי מדובר בכלל בטובה שאינטל עושה לארה"ב כאשר היא שוקלת את האינטרס הפטריוטי המקומי מעל השיקולים העסקיים שלה.
 
גם בישראל, אגב, מקבלת אינטל מענקים נדיבים מאוד על תפקידה המרכזי כמעסיקת ההייטק הגדולה במדינה. לפני שנתיים בדיוק פרסמתי הערכה לפיה מענק בודד מתוך אלה שקיבלה אינטל ב-2019 הספיק כדי לממן לפחות ממחצית מהמשכורות של כל עובדיה בארץ לאורך כל השנה, וכמעט פי שמונה ממשכורות כל העובדים החדשים שהעסיקה באותה שנה.
בימים האחרונים הצטרפו לאינטל שתי ענקיות השבבים הטייוואניות. GlobalWafers הודיעה ביום שני במשותף עם מושל טקסס, גרג אבוט, על מפעל ענק בשטח של כמעט מיליון מ"ר בעיר שרמן, הסמוכה לגבול טקסס-אוקלהומה. לדברי החברה והמושל, הקמת המפעל תחל במחצית השנייה של השנה, תתחיל לייצר שבבים ב-2025 בקצב של 1.2 משטחים של 30 מ"מ בחודש ותספק 1,500 מקומות עבודה. ההשקעה: 5 מיליון דולר – אך ההיא כבר קיבלה מענק של 15 מיליון דולר כסיפתח, ועוד 10,000 דולר מובטחים לה על כל מקום עבודה שתיצור עבור אזרחים וותיקים.
נשיא החברה, מארק אינגלנד, טרח להדגיש באופן מאוד לא מעודן כי "אם ''חוק CHIPS לא יאושר – נהיה חייבים לפנות לקוריאה הדרומית", משום ששם העלויות נמוכות יותר.
האחרונה שהצטרפה לאיומים – וגייסה פוליטיקאי לצורך העניין – היא TSMC. שר הפיתוח הלאומי של טייוואן, מינג-סין קוּנג,המתארח השבוע בארה"ב, אמר לתקשורת כי "TSMC כבר החלה בבנייה באריזונה, רק בזכות האמון (בהעברת החוק). הם מאמינים שחוק CHIPS יעבור בקונגרס". לדבריו, החברה כבר שלחה 250 אמריקאים להכשרה במפעליה בטייוואן, מפני שהאמריקאים הטיפשים (את המילה הזו הוא כמובן לא אמר) חסרי ידע בתחום. הוא רמז כי מדובר בהוצאה משמעותית, שיכולה היתה להיחסך לחברה, וכעת הממשל האמריקאי מחויב לכסות אותה כדי להצדיק את המאמץ.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מעולה
    רונית 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגדי נשים יפי. בסוף זה בפרטים הקטנים! , חפשו בגוגל : בגדי נשים - HTOFASHION
    סגור