השוק

הפד מקפיץ את הריבית ב-0.75% לשיא של 3.25%

ג'רום פאוול שומר על הקו של אמינות עם העלאת ריבית של 0.75%; הריבית בארה"ב עולה כעת 3.25%; ניתוחים ראשונים על הודעת הפד מעלים כי הורדת ריבית תיתכן רק ב-2024
ניצן כהן | 
ג'רום פאוול (צילום shutterstock, flickr/ Federalreserve, unsplash)
הפדרל ריזרב שומר על אמינות, וגרום פאוול שהעביר לא מזמן מסרים בנאום בג'קסון הול מעלה את הריבית, בהתאם לתחזיות ב-0.75% ל-3.25%. תחזית חברת ה-FOMC (ועידת השוק הפתוח) היא להעלאה של עוד 1% בריבית כשהפחתת ריבית שנצפית כרגע תהיה רק ב-2024.
האתגר הגדול של הבנקים המרכזיים בעולם והפדרל ריזרב בראשם, הוא האיזון בין המלחמה באינפלציה למידת היכולת של שוק העבודה להיפגע כתוצאה מהמלחמה הזו. היה זה בן ברננקי כשהיה יו"ר הפדרל רזרב במשבר הגדול של סוף 2008 שסימן את הנזקים הגדולים לחברות בעולם, נזקים שנובעים מאבטלה גבוהה וכן הלאה. מכאן גזר ברננקי מדיניות של - שוק העבודה לפני הכל.
המדיניות הזו של ברננקי נשמרה עד היום אלא הבעיה הגדולה היא שהאינפלציה החלה להרים ראש ומעבר לזה, יצאה כנראה משליטה. אמנם האינפלציה בארה"ב בחודש אוגוסט ירדה לקצב שנתי של 8.3% אולם מדד הליבה נותר גבוה (לא ש-8.3% בשנה זה נמוך) ברמה שנתית של 6.3%.
 
מה גרם להתמתנות האינפלציה בארה"ב? בעיקר הירידה במחירי הנפט, ירידה שמיוחסת רובה ככולה לשימוש במאגרי החירום של ארה"ב כדי לספוג את הירידה בהיצע של רוסיה. אבל כאן משחקים שני נתונים שעלולים להביא את הנפט חזרה לאזור ה-100 דולר, וכמובן לגרום לאינפלציה לעלות בהתאם, הם החורף שקרב ובא ויגרום לעלייה בצריכה של אמצעי יצור אנרגיה והכוונה של הממשל האמריקאי להפסיק להוציא נפט ממאגרי החירום ולהיכנס לשוק כקונים כדי למלא שוב את המאגרים.
כל עוד אינפלציית הליבה גבוהה, הרי ששינוי מהסוג הצפוי במחירי הנפט יביא את האינפלציה שוב לרמות הגבוהות שעלולות להיות דו-ספרתיות ולכן הפדרל ריזרב מעלה את הריבית בקצבים גבוהים ובשיעורים גבוהים, ולו כדי לדכא את ביקושי הליבה אבל זה יגרום בסבירות גבוהה לאבטלה.
שיעור האבטלה כרגע בארה"ב נע סביב ה-3.7%, זו עדיין תעסוקה מלאה והניתוח הסביר אומר ששוק העבודה יכול לספוג מכה כרגע בטרם תהיה לו השפעה הרסנית כמו שאזהיר ברננקי ולכן הפדרל ריזרב מרגיש בנוח עם העלאות הריבית.
 
אבל אם נגזור רגע הערכות משוק האג"ח הרי שהתשואות על האג"ח הממשלתי לשנתיים נמצאות ברמה גבוהה מ-4% בעוד האג"ח הממשלתי ל-10 שנים נסחר ברמה של כ-3.5%. ההסבר לפער בין התשואות הוא שהריבית תיוותר גבוהה בשנתיים הקרובות ותרד לאחר מיכן כשהכלכלה האמריקאית תגלוש למיתון עמוק של שנה ומשהו, או אז יחזור הפדרל ריזרב להוריד את הריבית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה