השוק

בנק ישראל מקפיץ את השוק: מעלה את הריבית ב-0.75%

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, עומד בתחזיות שצפו ומעלה שוב את הריבית ב-0.75%. בבנק ישראל שומרים על יציבות וודאות וממשיכים להילחם באינפלציה באגרסיביות. הריבית בשיא של 11 שנה והגיעה ל-2.75%
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90, vecteezy)
בנק ישראל שומר על יציבות וודאות וממשיך להילחם באינפלציה באמצעים העומדים לרשותו. בבנק מעלים את הריבית ב-0.75% לרמה של 2.75% כך שריבית הפריים תעלה ל-4.25%.
בחטיבת המחקר מעריכים כי האינפלציה תעלה ל-4.6% עד לסוף השנה וזו אינפלציה גבוהה. עוד מעריכים בחטיבת המחקר כי הצמיחה תהיה בשיעור של 6% שזה אומר תמיחה חיובית. יחד עם זאת הצמיחה תרד ל-3.6% בשנה הבאה וזה מכניס אותנו כבר לטריטוריה של הצמיחה הריאלית השלילית.
 
עוד מדגישים בבנק ישראל את מחירי הדירות שממשיכים להיות גבוהים. הנחת העבודה היא ככל שהריבית תעלה הרי שיהיה קשה לציבור לקחת משכנתאות ומכאן ידוכא, ולו במעט צד הביקושים.
עוד מעריכים בבנק ישראל כי הריבית בישראל תמשיך לעלות עד רמה של 3.5% בסוף המחצית הראשונה של השנה הבאה. כלומר אנחנו מדברים על העלאת ריבית של עוד 0.75% בטווח של חצי שנה. יש לציין שזו הנחה אופטימית למדיי שתהיה נתונה להשפעות הנתונים שיאספו עד אז.
בתגובה לפרסומים האופטימיים (יחסית, בטח ביחס לעתיד) מתמתנות העליות בדולר והוא נסחר ברמה של 3.58 שקל לאחר שכבר חצה את הרמה הפסיכולוגית של ה-3.6 שקל.
יוני פנינג, כלכלן שווקים בבנק מזרחי טפחות מסר כי "בהתאם לציפיותינו, בנק ישראל העלה היום את הריבית ב-0.75%, לרמת 2.75%. העלאת הריבית תומחרה במידה רבה בשוק. מנגד, מדובר בפעם הראשונה  בקרוב ל-30 השנים האחרונות שהבנק מעלה ריבית חמש פעמים ברציפות.
עם שיעור אבטלה שנותר ברמה אולטרא-נמוכה, של 3.4%, אינפלציה שטרם התכנסה לטווח היעד של בנק ישראל, ושקל שרשם היחלשות ניכרת בחודש האחרון, קל למצוא טיעונים להעדפת הצמצום המוניטרי בשלב הזה. בהתחשב בעמידות שמציג ייצוא שירותי ההייטק בחודשים האחרונים, קשה גם להאמין שמכאן תבוא הבשורה על שינוי המדיניות של בנק ישראל.
מנגד, בעוד שתשואות השוק בארה"ב ממשיכות לבטא ציפיות להמשך צמצום על ידי הפד, החשש ליציבות המערכת באירופה כבר מביא להתערבות הרגולטורים בשווקים, והיד עוד נטויה. שווקי הריביות בארה"ב ממשיכים אומנם, עדיין, לבטא ציפייה עודפת להעלאה ריבית של 0.75% על ידי הפד בהחלטה הקרובה ב-2/11. אבל גל המכירות בשווקי המניות האמריקאים מביא להתקרבות לרמות שבהן גם הפד נטה לשנות כיוון. ואנחנו מאמינים שבשבועות הקרובים אכן יגברו הקולות לריכוך המדיניות המוניטרית של הפד. שינוי כזה צפוי לאתגר את ציפיות השוק הנוכחיות למדיניות בנק ישראל".
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי בעקבות ההחלטה להעלאת הריבית: "נכון לעכשיו, כלכלת ישראל מתנהלת כמו מטוס בו מערכת ההיגוי עובדת רק על כנף אחת במקום שתיים. כנף אחת, המדיניות המוניטרית עליה אמון בנק ישראל מושכת חזק את הריבית למעלה כדי לפצות על ההיגוי החסר של הכנף השנייה, המערכת הפיסקאלית שנמצאת באחריות הממשלה. כל עוד אין ממשלה יציבה, מגמה זו תימשך. רגע לפני הבחירות, גיבשה נשיאות המגזר העסקי תכנית שמטרתה להתמודד עם אי הוודאות, ריסון יוקר המחיה והאינפלציה זאת בכדי להניח תשתית למחזור הצמיחה הבא. התוכנית התמקדה בהפחתת עלויות תשומות הייצור, עידוד אימוץ טכנולוגיות והגברת הפיריון, הגדלת היצע הדיור והתחלות הבניה, מלחמה בריכוזיות, הקלה ברגולציה ובבירוקרטיה".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר אמר כי "לאור החשש ממיתון באיחוד האירופי ובארה"ב, שמתחיל לפגוע בייצוא הישראלי והתמתנות האינפלציה בישראל באוגוסט, החלטת הבנק הנה החלטה מאכזבת שעלולה להזיק לכלכלת ישראל- מדיניות אגרסיבית שאין בה צורך ורק עלולה להכניס את המשק למיתון. זאת חרף ההבדל המשמעותי בנתונים של ישראל, אשר טובים משמעותית מרוב העולם גם כיום. מדיניות זו תפגע בצמיחת עסקים קטנים ובינוניים, שכן היא תוביל לעלייה בעלויות המימון ותצמצם את יכולתה של ישראל למנף את המשבר העולמי לתועלתה. יש לזכור כי לאורך כל שנת 2022, ישראל הציגה נתוני אינפלציה נמוכים יחסית למדינות ה- OECD ונמצאת בתחתית הדירוג במערב. בנוסף לכך האינפלציה בישראל כבר החלה להתמתן עקב העלאות ריבית הקודמות עמדה באוגוסט על 4.6% לעומת 5.2% ביולי. כמו כן, לפי תחזיות הגופים כלכליים הבינלאומיים, ניכר כי מדד המחירים לצרכן צפוי להמשיך את מגמת הירידה ולרדת אל מתחת ל-3% לקראת סוף שנת 2023, נתון העומד ביעד המחירים של בנק ישראל. במקביל לנתונים היציבים בישראל, על רקע נתוני צמיחה עולמית איטית, הוריד לאחרונה הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) את תחזית הצמיחה העולמית. ההאטה נובעת בעיקר בשל פלישת רוסיה לאוקראינה, שיצרה משברי אנרגיה ואינפלציה שעלולים להחמיר בכלכלות הגדולות. זה מדגיש אף יותר מדוע בישראל נדרשת חשיבה מחוץ לקופסא. אני קורא לבנק ישראל ליצור מדיניות אשר מחד תשמור על מסגור  האינפלציה, אך מאידך לא תפגע במשק בעסקים ובאזרחים".
מארגון פעמונים נמסר על ההחלטה: "בעקבות עליית הריבית היום, ארגון פעמונים, המלווה משפחות בתחום כלכלת הבית בהתנדבות ממליצים למשפחות לבדוק היטב את ההשפעה על גובה החזרי המשכנתא והלוואות שלקחו (ובעיקר אלו צמודי מדד) ולשנות את התקציב המשפחתי בהתאם.  זה אומר לצמצם את ההוצאות כדי לעמוד בהחזרים או להגדיל הכנסה.  
צריך לזכור שהאירוע של הריבית ועליית המחירים, הם אירוע מתמשך ולא חד פעמי. כבר חווינו עליית ריביות וכמובן עליית מחירים של חשמל, דלק ומזון וצריך לשים לב שכנראה צפויים לנו עליית מחירים וריבית נוספת בחודשים הקרובים.  על משקי הבית, להתאים עצמם למצב החדש בו הכסף שלנו קונה פחות ונצטרך לוותר על מוצרים או שירותים שונים, כדי שנוכל לעמוד בהוצאות השונות. 
אנו ממליצים למשפחות לוודא שלא מוציאים יותר מההכנסות, כי המחיר של המינוס והלוואות יהיה יקר יותר ממה שהיה עד היום".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה