השוק

בנק הפועלים: תהליך האצת קצב העלאת הריבית קרוב למיצוי

בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעריכים כי תהליך ה-Front Loading של העלאות ריבית אגרסיביות מגיע למיצוי. כלומר, במעלה הדרך ובהתאם לתנאי המקרו, הבנקים המרכזיים יעלו את הריבית בשיעורים מתונים מכפי שראינו
ניצן כהן |  3
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעריכים היום שתהליך ה-Front Loading מגיע לסיומו. כלומר תהליל של העלאות ריבית מהירות ואגריסיביות מגיע לשלב המיצוי וכעת הבנקים המרכזיים יעברו לתהליך העלאות ריבית בשיעורים מתונים יותר. 
"מתרבים הסימנים להאטה במשק", אומרים בחטיבה של הפיננסית של הבנק "עליות המחירים ועליית הריבית פגעו בכושר הקנייה של משקי הבית. להערכתנו, הצמיחה ברבעון השלישי של השנה הייתה נמוכה". 
 
באשר למחירי הנדל"ן, אומרים בבנק כי נרשמה ירידה חדה ברכישת דירות חדשות. מלאי הדירות הלא מכורות במגמת עלייה. "ענף הנדל"ן בעולם מגיב בעוצמה לשינויי הריבית, ואנו עדים לירידה במספר העסקאות, ובחלק מהמדינות כמו קנדה, אוסטרליה וסין גם ירידות מחירים.
"השכר ימשיך להיות משתנה מרכזי בהשפעה על האינפלציה, ובעיקר על מחירי השירותים השונים. ככל שההאטה הגלובלית תזלוג לשוק המקומי אנו נראה את לחצי השכר מתמתנים, ובשילוב עם ירידה בעלויות השינוע הם יביאו לירידה של האינפלציה".
באשר להעלאות הריבית, אומרים בפועלים כי תהליך ה– Front Loading, בו הבנקים המרכזיים האיצו את עליות הריבית, מתקרב למיצוי. "להערכתנו נראה בהמשך הדרך העלאות ריבית במינונים נמוכים יותר. ריבית בנק ישראל תתייצב ברבעון הראשון של 2023 ברמה של 3.50%-3.75%.
"עליות המחירים ועליית הריבית פגעו בכושר הקנייה של משקי הבית. מדד סך הפדיון של רשתות השיווק ירד בחודש אוגוסט בשיעור חד של 2.3% (ריאלי, מנוכה עונתיות). יתכן שהנתון הושפע מיציאה מוגברת של ישראלים לחו"ל, אך גם בהסתכלות מתחילת השנה הפדיון ירד ב- 1.6%. נתוני בנק ישראל מראים גם על ירידה קלה באשראי משקי הבית שלא לדיור בחודשים יוני-יולי.
"נתוני IVC מראים על ירידה של 30% בגיוסי ההון של חברות ההי-טק בתשעת החודשים הראשונים של השנה לעומת אשתקד, אלו נתונים שעדיין טובים ביחס לציפיות המוקדמות וביחס לירידה בשווי מניות הטכנולוגיה בעולם, אך התמונה הכוללת היא עדיין של התמתנות, ושל התייעלות בקרב חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות שפועלות כאן. אנו מעריכים שהצמיחה ברבעון השלישי של השנה הייתה נמוכה בהשפעת גורמים אלו".
ירידה חדה נרשמה כאמור ברכישת דירות חדשות כשמלאי הדירות הלא מכורות במגמת עלייה. בחודש אוגוסט נמכרו כ- 2,800 דירות חדשות בלבד, לעומת 5,300 באוגוסט אשתקד. "ההשוואה לאוגוסט בשנה שעברה היא אמנם בעייתית, אלו חודשים שאופיינו ברכישות מוגברות, שאינן מייצגות את המגמות ארוכות הטווח.
"קצב המכירות הנוכחי מחזיר אותנו לזה של לשנת 2019, אלא שרמת התחלות הבנייה עתה היא גבוהה יותר ולכן אנו רואים מגמה של עלייה במלאי הדירות הלא מכורות. הרמה עצמה של מלאי הדירות הלא מכורות אינה חריגה ביחס לעבר, כך שקשה עדיין להגיע למסקנות, אך בקצב הרכישות הנוכחי נראה שמלאי זה ימשיך לגדול.
"ענף הנדל"ן בעולם מגיב בעוצמה לשינויי הריבית, ואנו עדים לירידה במספר העסקאות, ובחלק מהמדינות כמו קנדה, אוסטרליה וסין גם ירידות מחירים. גם בארה"ב המחירים החלו לרדת בחלק מהערים. אנו סבורים שגם בישראל הרבה רוכשים דוחים כעת את ההחלטה לרכישת דירה וזה צפוי לבלום את עליות המחירים בחודשים הקרובים.
"אחרי החגים כבר כאן וסבב נוסף של התאמות מחירים של מוצרי צריכה יצא לדרך. בדרך כלל אלו מוצרים שהלחץ הציבורי מנע את התייקרותם עד כה. ההשפעה היא על מדדי אוקטובר-נובמבר ואנו מעריכים שהיא אינה גבוהה. השכר ימשיך להיות משתנה מרכזי בהשפעה על האינפלציה, ובעיקר על מחירי השירותים השונים. השכר בענף שירותי האירוח והאוכל לדוגמה, ענף שמתקשה לגייס עובדים, עלה בשיעור של 5.6% בשנה האחרונה, שיעור גבוה שימשיך לפעול להתייקרות שירותים אלו.
"ככל שההאטה הגלובלית תזלוג לשוק המקומי אנו נראה את לחצי השכר מתמתנים, ובשילוב עם ירידה בעלויות השינוע הם יביאו לירידה של האינפלציה. תחזית האינפלציה שלנו לשנה הקרובה עומדת על 2.9%, והיא מושפעת מהתייקרויות שנמצאות כבר "בקנה".
תהליך ה– front loading, בו הבנקים המרכזיים האיצו את עליות הריבית, מתקרב להערכתנו למיצוי, ונראה בהמשך הדרך העלאות ריבית במינונים נמוכים יותר.
"הציפיות לאינפלציה לטווח של שנה הן גבוהות מעט מהגבול העליון של היעד (3.1%), אך הציפיות לטווחים הארוכים יותר הן בתוך היעד. לקראת סוף השנה הזו, לאחר שיחלפו מדדי אוקטובר ונובמבר, הציפיות לאינפלציה לטווח של שנה יכנסו אף הן לתחומי היעד. בנסיבות אלו קצב העלאות הריבית צפוי להיות איטי יותר – 50 נקודות בסיס בהחלטה הבא בנובמבר ולאחר מכן העלאה אחת או שתיים של 25 נקודות.
"הריבית תתייצב ברבעון הראשון ברמה של 3.50%-3.75%. שוק הנגזרים מגלם עליית ריבית לרמה של כ- 4% בחודש מרץ 2022. פערי התשואות לטווחים הארוכים בין ישראל לעולם התרחבו. התשואה לעשר שנים בישראל הייתה יציבה יחסית מתחילת חודש אוקטובר ברמה של כ- 3.4%, בעוד שבארה"ב ובגרמניה התשואות עלו בכ-40 נקודות בסיס ל-4.2% ו- 2.5% בהתאמה.
"פער התשואות בין ארה"ב וישראל התרחב ל- 80 נקודות בסיס. עליית הפער משקפת אולי נתוני אינפלציה שהפתיעו בחו"ל כלפי מעלה, וכן שיפור נוסף במצב הפיסקאלי בישראל לעומת הרעה בעולם" מסיימים כלכלני החטיבה הפיננסית של הבנק.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    תרגיע
    רפול 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולנו יודעים שאם הבנקים והבנקאים היו פחות חזירים סביר להניח שמצב כולנו היה הרבה יותר טוב. פערי הריבית בין ההלוואה לפיקדונות 30 אחוז.בסופו של דבר מלווים את הכסף שלנו בלי לבקש רשות.
    סגור
  • 2.
    החורף אפילו לא התחיל באירופה והם כבר בבעיה
    מיקליס 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וזה עוד בשנה שיש להם גז לחורף אבל לחורף הבא המאגרים שלהם יהיו ריקים מההתחלה, הביקושים להכל יירדו והאבטלה תעלה ומפעלים כבר עכשיו עוברים לארצות הברית והאמריקנים ימכרו הכל ביוקר לכולם אז על איזה ירידה בעליית ריבית בנק פועלים מדבר? הכל יתייקר ואף אחד לא יוכל לקנות
    סגור
  • 1.
    כן אחרי שהרסו משפחות תורידו ריביות חתיכות אפסים
    אדי 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גועל נפש
    סגור