השוק

נגיד בנק ישראל: "לשמור על המוסדות המשפטיים", גפני: "אל תדבר"

חבר הכנסת משה גפני תקף את נגיד בנק ישראל ואמר: "למה שתביע עמדה בנושא הרפורמה המשפטית"; גפני הוסיף כי בכוונתו להעלות כבר בקרוב הצעת חוק להקפאת הריבית על משכנאות לרוכשי דירה ראשונה
ניצן כהן |  1
משה גפני, אמיר ירון (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
חבר הכנסת משה גפני שמשמש גם יו"ר ועדת הכספים של הכנסת מצטרף היום למתקפה על המוסדות השלטוניים בישראל. גפני פתח במתקפה על נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, שאף נכח בחר הוועדה ואמר לו: "למה שתביע עמדה בנושא הרפורמה המשפטית", משל אין למהפכה המשפטית משמעויות כלכליות על מדינת ישראל העובדת.
גפני הצטרף לגל הפופוליסטי השוטף את ישראל ואמר כי בכוונתו להביא כבר בשבוע הבא הצעת חוק להקפאת הריבית על משכנתאות לרוכשי דירה ראשונה.
 
הדברים של גפני נאמרו בתגובה לדברים מקצועיים שאמר ירון: ״דירוג אשראי של מדינה נקבע לפי מספר רחב של פרמטרים ומשקף את יכולת החזר החוב של המדינה. הכלכלה הישראלית חזקה עם דירוגי אשראי גבוהים. זה לא מצב רגעי - מצב הכלכלה בישראל איתן כבר במשך עשורים. צלחנו את משבר הקורונה ואת היציאה המאתגרת ממנו בצורה טובה יחסית.
"נכון להיום, המשק הישראלי מתמודד עם אתגרים כלכליים שרבות מהמדינות מתמודדות איתן – אבל אפשר לומר בבטחה שמצבנו טוב ביחס למרבית הכלכלות המפותחות. המשק הישראלי מצוי בתעסוקה מלאה עם צמיחה מרשימה, והאינפלציה בישראל, שאנו כמובן נחושים בבנק ישראל למגר, גם היא יחסית נמוכה לעולם. 
"ישראל היא מדינה עם יחס חוב/תוצר שירד, ואשר כבר חזר לרמתו טרום משבר הקורונה. הגדרתי זאת כנכס אסטרטגי ואני עדיין מתייחס אליו ככזה.
"ככלכלן, אציין בהקשר זה כי מחקרים רבים הראו שמוסדות חזקים ועצמאיים הינם מרכיב חיוני לקיומה של כלכלה מפותחת ומשגשגת. בהתאם, חברות דירוג האשראי בוחנות גם תחומים אלה. לכן, חשוב להבטיח המשך שמירה על מאפיינים אלה בכל תהליך שיקודם״.
צריך לזכור מעבר למתקפה על נגיד בנק ישראל שהיא אינה מתקפה על הנגיד אלא על הסדר החברתי בישראל, הרי שגפני מתכחש לקשר העבות בין המהפכה המשפטית למצבה הכלכלי של ישראל. גפני ניסה לייצר הפרדה בין המהפכה המשפטית לשינויים כלכליים שיקרו בישראל, לפחות על פי אזהרות הכלכלנים, ככל שהמהפכה הזו תצא לפועל.
עוד צריך להגיד שהקפאת הריבית על המשכנתאות היא למעשה חתירה תחת עצמאות בנק ישראל שכן העלאת ריבית נועדה לצמצם את כמויות הכסף הפנויות של הפרטים ואם מחריגים חלק מהאוכלוסיה מהשפעת הריבית הרי שבנק ישראל יאלץ להעלות את הריבית בשיעורים גבוהים יותר כדי לספוג משאר האדם את עודפי הכסף האלה וזה אומר שכל מי שיש לו משכנתא/ הלוואה או כל התחייבויות אחרת צמודת פריים, יצטרך לשלם יותר כדי לסבסד את המשכנתא לרוכשי דירה ראשונה.
מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר: הקושי של נוטלי המשכנתאות בשל הזינוק החד בהחזר החודשי אל מול רווחי השיא של הבנקים, מחייב לשנות גישה ולהקל ככל הניתן, גם בלי הצעת חוק. אנחנו מצפים מהבנקים עצמם ומהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל לקבוע הקלות שחלקן מוזכרות בחקיקה של יו"ר ועדת הכספים וחלקן כבר מוישמות על-ידי חלק מהבנקים באופן וולנטרי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חרדי נבלה קיבל אומץ ! (ל"ת)
    ראובן 02/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור