השוק

תקציב המדינה נחשף: תוקם קרן לחלוקת כסף לרשויות מקומיות

משרד האוצר חושף את התכנית הכלכלית לשנים 2024-2023: הממשלה תפעל לשנות את מבנה הארנונה והתמהיל בין ארנונה עסקית לארנונה למגורים; תוקם קרן לתימרוץ רשויות מקומיות שבראשה יעמוד נציג ראשות מקומית

מערכת ice |  2
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, shutterstock, Magma Images)
משרד האוצר הפיץ להערות הציבור את טיוטת התכנית הכלכלית שתאושר יחד עם תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024, לקראת אישור התקציב והתכנית הכלכלית בממשלה בשבוע הבא (23 בפברואר). מדובר בתכנית רחבה ומקיפה שנוגעת לכלל חלקי המשק, וכוללת צעדים משמעותיים שיאיצו את הצמיחה.
התכנית מחזקת את יסודות הכלכלה הישראלית ומתמקדת בשישה יעדים מרכזיים: האצת פרויקטי תשתית לאומיים בתחום התחבורה והאנרגיה וטיפול בשוק הדיור, הגברת התחרות והפחתת הריכוזיות במשק, חיזוק ההון האנושי והמובילות הטכנולוגית, הפחתת הבירוקרטיה והרגולציה למגזר העסקי ולאזרח, ייעול המגזר הציבורי ומלחמה בהון השחור.
 
בין היתר, כוללת התכנית את חוק תשתיות לאומיות שיסיר חסמי בירוקרטיה ורגולציה המקשים על הקמת פרויקטי תשתית ויקצר את לוחות הזמנים להקמת מיזמי תשתית בתחומי התחבורה, החשמל, האנרגיות המתחדשות ועוד. בתחום הדיור - תכנית דיור מקיפה שתייעל ותקצר את תהליכי התכנון והרישוי, תפעל לשמירה על קצב התחלות הבניה, תחזק את שוק השכירות ארוכת הטווח ותיצור תמריצים חיוביים לשלטון המקומי לתעדף פרויקטי דיור.
 

לצורך הגברת התחרות והפחתת הריכוזיות יקודמו צעדים בשוק המזון, החקלאות, הביטוח, הבנקאות והרכב, ובהם רפורמה לצמצום כוחם של הקונגלומרטים הגדולים בשוק המזון והטואלטיקה ורפורמה לצמצום תופעת כפל ביטוחי הבריאות. עוד כוללת התכנית שורה של צעדים להפחתת הבירוקרטיה והרגולציה שיקלו על המגזר העסקי והאזרחים, דוגמת הסרת רגולציה עודפת על יבואני מזון וטואלטיקה והתאמתה לסטנדרט האירופי, צמצום הבירוקרטיה למאות אלפי עסקים זעירים בתשלום המס, הקלות ברגולציה על תחום הרוקחות והקלה על מנגנון הרישוי של מפעלים בתעשייה.
כן יקודמו צעדים לייעול המגזר הציבורי, ובהם צעדים להקלת העומסים על מערכת הבריאות ולשיפור והאצת הדיגיטציה בממשלה, וכן צעדים למלחמה בהון השחור - הטלת מגבלות על האפשרות להחזיק מזומן בסכומים גדולים, מאבק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות ובהונאות בתחום הדלק.
 
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "התוכנית הכלכלית שאנחנו מביאים היום לציבור היא בשורה גדולה לאזרחי ישראל. התוכניות שהבאנו יזניקו בע״ה את מדינת ישראל קדימה ויחזקו את כלכלת ישראל ואת אזרחי ישראל. מה שעומד לנגד עינינו זה יוקר מחיה שמורגש אצל כל אזרח בישראל, והרפורמות שאנחנו מציגים יאפשרו פישוט הרגולציה, הסרת חסמים והחלשת המונופולים וכל אלו יתורגמו להקלה בנטל של יוקר המחיה של אזרחי ישראל. אני מבקש להודות לכל אחד ואחת מאנשי המקצוע במשרד האוצר שעבדו מסביב לשעון כדי להכין את הרפורמות האלה. אני מאמין גדול בכלכלה הישראלית והיום אנחנו עושים בעזרת השם עוד צעד בכיוון הנכון".
 
הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס: "התכנית הכלכלית שאנו מפרסמים היום ותובא לאישור הממשלה בשבוע הבא נועדה לקדם את יעד המדיניות המרכזי של משרד האוצר - להעלות את רמת החיים של אזרחי ישראל. התכנית כוללת שורה ארוכה של צעדים מבניים שיתרמו לצמיחת המשק ויסייעו לחזק את יסודות הכלכלה הישראלית. התכנית הכלכלית חשובה במיוחד בתקופה של חוסר ודאות בכלכלה העולמית, ויחד עם תקציב אחראי היא תבטיח שכלכלת ישראל תוכל להתחזק ולצמוח. תודה לעובדי האוצר ולאנשי הייעוץ המשפטי לממשלה שעבדו על התכנית לילות כימים".
 
הצעות מרכזיות שהופצו כחלק מהתוכנית הכלכלית:
 
האצת פרויקטי תשתית לאומיים בתחום התחבורה והאנרגיה וטיפול בשוק הדיור - חוק תשתיות לאומיות, הקמת רשויות מטרופוליניות בחקיקה לטובת הכוונת ניהול התחבורה, שותפות הממשלה והשלטון המקומי בפתרון משבר הדיור ורפורמה בשוק השכירות.
 
הגברת התחרות והפחתת הריכוזיות במשק - הפחתת הריכוזיות והגברת התחרות בשוק מוצרי המזון והטואלטיקה, צמצום הנטל הרגולטורי במוצרי מזון במטרה להפחית את יוקר המחייה, צמצום הנטל הרגולטורי בפירות וירקות במטרה להפחית את יוקר המחייה, צמצום תופעת כפל ביטוחי בריאות, הגברת היעילות המשקית בשוק התיירות, הגברת התחרות בשוק התשלומים - אסדרת שירותי תשלום (PSD) וייזום תשלומים, חיוב להעברת כספים בין אפליקציות P2P, עמלות הבנקים (הפחתת יוקר המחייה בבנקאות), צמצום עיוותים בענף התיווך לביטוח ולחיסכון והגברת התחרות בענף התיווך לביטוח ולחיסכון הפנסיוני.
 
חיזוק ההון האנושי והמובילות הטכנולוגית - תכנית לחיזוק ההשכלה הטכנולוגית בישראל, הון אנושי בעל מיומנויות דיגיטליות וחיזוק המובילות הטכנולוגית של ישראל.

הפחתת הבירוקרטיה והרגולציה למגזר העסקי ולאזרח - הקלה על הדרישות הבירוקרטיות, שינוי רגולציה לעידוד פיתוח וחדשנות ברוקחות ומעבר מתלוש שכר בכתב לתלוש דיגיטלי.

ייעול המגזר הציבורי - הקלת העומסים ושיפור הזמינות במערכת הבריאות הציבורית, הסרת חסמים לדיגיטציה ממשלתית, מלחמה בהון השחור, צמצום ההון השחור, הפשיעה בתחום השוק האפור והשימוש במזומן וצמצום השימוש בחשבוניות פיקטיביות.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כמה מלים מכובסות, על הודעה שמשרד האוצר יקדם השקעה
    אילן 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקוואות בכל רחוב.
    סגור
  • 1.
    השמאלנים עובדים והגנבים גונבים ברוך ה' (ל"ת)
    הכל ילך לפרזיטים 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור