השוק

נגיד בנק ישראל: החקיקה נגד הבנקים תפגע בחלשים בחברה

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל אמר הערב בשיחה עם ice כי לא רואים עלייה מובהקת ברמת הסיכון של הכלכלה המקומית אבל עדיין מוקדם לנתח את הדברים; ירון הוסיף כי החקיקה נגד הבנקים תזיק לכלכלה, תייקר את האשראי ותדיר אוכלוסיות חלשות מהמערכת, ומה יש לו להגיד על התקציב ועל שר האוצר סמוטריץ'? | ריאיון
ניצן כהן |  20
אמיר ירון (צילום פלאש 90/יונתן זינדל)
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון אומר הערב בשיחה עם ice לאחר עליית הריבית הנוספת, כי החקיקה שמנסה לקבוע ריבית מינימלית על פיקדונות ולהקפיא את הריבית על משכנתאות היא התערבות בוטה בסמכויות בנק ישראל. "שני החוקים יחטיאו את מטרתם" הוא אומר.
המפקח על הבנקים התפטר וועדת האיתור עוד לא הציעה שמות חדשים, אבל בינתיים החקיקה שמנסה לנהל את הבנקים מתקדמת.
"חשוב להסביר לציבור שהקפאת ריבית המשכנתאות וקביעה בחוק ריבית מינימום על פיקדונות, שתי ההצעות האלה יחטיאו את מטרתן כי מה שיקרה בסופו של יום זה שהקפאת ריבית המשכנתאות תתומחר לתוך משכנתאות אחרות ומהצד השני, ריבית מינימום על פיקדונות יתומחרו לתוך אשראי.
"עניינית אלה לא הצעות טובות. הניסיונות האלה ייקרו את האשראי ובסופו של יום ידירו אוכלוסיות חלשות מעולמות האשראי. אלה הצעות שיזיקו לכלכלה. תכנון עולם הבנקאות הוא מזיק הן תדמיתית והן עניינית. בסופו של יום הם יפגעו בכלכלה.
"המחצית השנייה של השאלה שלך נוגעת לעצמאות בנק ישראל ואני לא צריך להסביר יותר מידי על החשיבות של עצמאות הבנק המרכזי".
אז בוא נדבר רגע על עצמאות של מוסדות שלטוניים אחרים.
"העצמאות של המוסדות השלטוניים היא קריטית. אנחנו יודעים מה קרה במדינות שהייתה בהן פגיעה כזו. אני מדבר כרגע כלכלן, יש לנו המון מחקרים טובים שמראים שמוסדות שלטוניים עצמאיים וחזקים חיוניים לכלכלה משגשגת".
מזה חוששות חברות הדירוג.
"חברות הדירוג, מוסדות וארגונים מאבחנים את הדברים האלה ולכן כל צעד שיקודם, צריך להיעשות בהסכמה רחבה, בצורה סדורה ובשקיפות מלאה. כל צעד שיעשה צריך לשמר את העקרונות של עצמאות המוסדות השלטוניים".
פרמיית הסיכון של ישראל מתחילה לעלות, אמנם כרגע בשוליים אבל מהר מאוד היא יכולה להיות הזרם המרכזי בעולם ההשקעות.
"כרגע אנחנו לא רואים עלייה מובהקת בפרמיית הסיכון או בעלות הביטוח על אג"ח ממשלתי. בשער החליפין של הדולר מול השקל אנחנו בהחלט רואים תנודתיות בשבועיים וחצי האחרונים אבל זה עדיין פרק זמן קצר מכדי לקבוע סיבתיות בתחומים האלה".
תקציב המדינה נראה מרחיב, מרחיב מידי. זה לא פוגע בפעילות של בנק ישראל לרסן את ההתפרצות האינפלציונית?
"אני לא מסכים איתך. חשוב להבין שבצד הפיסקלי יש עלייה בהוצאות אבל אם בסופו של יום העלייה בצד ההוצאה הפיסקלית תעמוד ב'כלל ההוצאה' או תנוע סביבה, אז זה יהיה תקציב סביר שיגזור גירעון של 1% ואנחנו נכנסים לימים האלה עם יחס חוב תוצר טוב.
בסופו של יום, אני רואה תקציב שהוא יחסית מתון ועומד במה ששר האוצר אמר וזה תואם את המדיניות המוניטרית".
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    מאד מעניין
    אביר האופל 02/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו שומעים את "מומחי" הכלכלה מציעים תדיר להגביל מונופולים. כשזה מגיע לבנקים פתאום נהי ובכי. מה קרה מר נגיד הבנק המרכזי? בנק בפשטות הוא חנות לכסף. קונה כסף ומוכר אותו כמו כל סחורה אחרת. התרגלו להם הבנקים ל"ק ות" מהציבור כסף בחינם, ועוד לגבות על כך עמלות. כן בחינם, מחייבים אותנו לקבל שכר דרך הבנק, לשלם רק דרך הבנק כי נורא דואגים מהכסף השחור. כשאנחנו "קונים" כסף, כלומרלוקחים משכנתא או הלוואה, הבנקים שודדים אותנו. המפקח על הבנקים ובתי המשפט תמיד דואגים לבנקים, ואתה פתאום דואג לחלשים. נו טוף.
    סגור
  • 14.
    אינפלציה
    אור 02/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם כל הכבוד למר אמיר ירון אתם בכלל יודע מה זה שכבה חלשה אם כל הכבוד 90אחוז מעם הוא שכבה חלשה שמתוך ה90 אחוז רק 30 אחוז מצליחים לקבל משכנתא במידה והם חסכו או שאחד ההורים משכן את הבית שלו ומאותם אנשים אתה הורג אותם בריביות מאוד גבוהות יש פתגם שאומר שהעם הפשוט לא השאר לו כסף יהיה פה באלגן זה מה שאתה רוצה תמשיך להעלות את הריבית והרעבים בסוף יאכלו אותך חי
    סגור
  • אני נכה שכלית יש לי 50 אחוז נכות ועדיין יצאתי לעבוד
    עובד קשה 05/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כיום אני מרוויח 13 נטו קורע את התחת גר אצל ההורים חוסך לא מבלה לא קונה כלום כבר כמה שנים טובות. עד שקניתי דירה עם משכנתא בגיל 32 לפני שנה וחצי כיום אני משלם עוד 800 שקל יותר זה מכביד עליי מאוד. כיום אני משועבד לעבודה ולבנק אין לי חיים. אם הייתי יודע שככה זה יהיה לא הייתי קונה. חשבתי תוך 5 -10 שנים אצל ההורים אגמור תא המשכנתא. ממשלה שלא אכפת לה מהאזרח הקטן גם אלה שמוכרים בביטוח לאומי.
    סגור
  • 13.
    מה אתה אומר? פוליטיקאי קטן..והעלאת הריבית לא
    אורה 02/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תפגע בחלשים בחברה..??? אתה מעלה את הריבית למשכנאות...ומה זה??? לא יפגע בחלשים?? על מי אתה עובד???
    סגור
  • אינפלציה
    אור 02/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנראה הוא רוצה שאנשים הצאו לרחובות לשדוד ברגע שלא השאר להם כסף יתחיל הבלאגן האימיתי
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    לכבוד הממשלה
    עידן שדה 02/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבקש לסגור את חשבון הבנק שלי, ולבטל את האזרחות הישראלית שלי. לא מעונין להיות תושב מדינת ישראל יותר. בברכה עידן שדה, אזרח הסובל ממשטר דיקטטורי
    סגור
  • מי מפריע לך?
    אביר האופל 02/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדיקטטורה הליברלית של ישראל לא מגבילה את הגירתך לברלין. דרך צלחה.
    סגור
  • 11.
    נגיד שאתה צריך לשתוק הנגיד
    מילאנה 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תתבייש לך אוכל חינם אינטרסנט שמאלני מעלה את הריבית לעצמו על חשבון אחרים !! אך אך כמה אומללות .תתבייש לך פוגע בחלשים .מדינה אוכלת יושביה
    סגור
  • 10.
    "הכאילו נגיד"
    שיין 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הנזק שהנגיג הזה עשה למשק הוא עצום וכעת הוא מגלגל את האשמה על הממשלה. כל העלאות הריבית לא הואילו בכלום למעט לגרום לכך שהתקשורת תרוץ אליו. נקווה שיוחלף במהרה ובוא אחר שייתן למשק לצמוח.
    סגור
  • 9.
    אתה
    שמ 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    צוחק עלי או לועג לי? " החקיקה תפגע בחלשים בחברה ".מזלך שיש לך את מי להאשים באנרכיה הכלכלית שהבנקים חוגגים בה מזה עשרות שנים.ב 1995 העמיד פרקליט ירושלים משה לדור את 25 מנכ"לי הבנקים שהשתתפו בחגיגאת מפולת המניות ב 1985 שנוצרה ביוזמת מינהלת רשות ניירות הערך,מינהלת הבורסה,התנועות המייבשות של ההתיישבות ומנהלי כל הבנקים למעט בנק איגוד.כבוד השופט העליון משה בייסקי זצ"ל הקים וועדת חקירה פרלמנטרית והורה להעמידם לדין.כולם נשלחו הביתה במיצוות בית המשפט המחוזי בירושלים.החלשים בחברה הישראלית - 85% מהאוכלוסיה - חלשים מזה עשרות שנים כי הבנק שאתה עומד בראשו לא עשה למענם דבר(פרט למתן הלוואות עומדות לעובדי הבנק עצמם בסך 1 M לעובד שלא החזירו אותן כי הן היו ( הלוואות עומדות) אז למה לך להאשים את הממישל בלבד בחקיקה מזיקה כאילו כזה כאילו כאשר בנק ישראל וכל הבנקים מזיקים מעצם קיומם ל" חלשים בחברה " ?
    סגור
  • 8.
    פגיעה בחלשים
    תום 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אין כמו הבנקים,כולל בנק ישראל לפגיעה בחלשים. החלשים נפגעיםבכל מצב .לאחרים הבנקים מסייעים בחפץ לב. אז לפני שמצטרפים למקהלה ,עדיף להסתכל על הדבשת שלכם.
    סגור
  • 7.
    ממש מתעניין בחלשים
    משה 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הריבית הורגת את בעלי המשכנתאות והם החלשים אז שלא ידבר הנגיד כאילו הוא דואג לחלשים, העלאת הריביות האלה זה נטו עוד מיליונים לבנקים החזקים. אם היה לו משכנתא הוא לא היה מעלה את הריבית העניין שהכסף שלו שוכב באיזה פקמ ולא עושה רווח אז הוא מעלה את הריבית.
    סגור
  • 6.
    העלתם את הריבית ב מעל 4% אני הייטקיסט נחנק מהמשכנתה
    הנחנק מהריבית 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לא מבין מה המטרה שאתם מנסים להשיג בזה שחונקים את הציבור עם הריבית המטורפת. אם אני משפחת הייטקיסטים נחנקים מהריבית המטורפת שיצרתם בזמן כה קצר, מה משפחות אחרות יגידו? אתם רוצחים בידיכם את המצב הכלכלי שלנו! תפסיקו עם זה מיד! לאן הולך הכסף מהריבית? אליכם לכיס? זאת גנבה בחסות החוק!
    סגור
  • אתה תתעסק במה שאתה יודע ותן להם לעשות את שלהם
    כלכלן 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ההסבר הוא מאוד פשוט, הריבית בעולם עולה בהרבה וכסף זורם מישראל לארהב ואחרות, אם אתה מחזיק מאות מיליונים ולא רוצה לסכן אותם אתה מכניס אותם לפיקדון שנותן את התשואה המרבית, והריבית בעולם גבוהה בכאחוז יותר מישראל, שו הסיבה שהדולר מתחזק ביחס לשקל והוא ימשיך עד שפער הריבית יצטמצם. בשורה התחתונה זו לא באמת בחירה של בנק ישראל אלא יותר אין ברירה משום מה שקורה בעולם...
    סגור
  • 5.
    עוד שמאלן אנרכיסט! (ל"ת)
    יהודי 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 4.
    סמרקיץ גפני וגודנקופף הצטיינו בכלכלת ימי התלמוד .. (ל"ת)
    הכל בשליטה (; 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 3.
    להעיף תנגיד
    בכרה 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לכופף את השליטה של הבנקים תחת המדינה ובאותה נשימה להוריד את כל המיסים שגנבו מהעם
    סגור
  • למה אתה חי בישראל?
    ישראל 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש הרבה מדינות שהמצב שם כמו שאתה מתאר שאתה רוצה שיהיה פה, למה אתה לא הולך לשם? יש סיבה שהמדינה שלנו התקדמה כלכך יפה ביחס למדינות אחרות בעולם לא מצליח להבין אנשים כמוך
    סגור
  • 2.
    הנגיד רוצה להפיל את הממשלה (ל"ת)
    יריד 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 1.
    הנגיד הביתה רוצה להפיל את הממשלה (ל"ת)
    עדי 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור