השוק

סמדר ברבר צדיק: "אל תחששו להתמודד על תפקידים"

מנכ"לית הבנק הבינלאומי, סמדר ברבר-צדיק היא אחת הנשים הבכירות בכלכלה הישראלית והיא אוחזת בתפקיד כבר 15 שנים, מובילה את הבנק שינויים דרמטיים ומשיגה לבעלי המניות תשואות טובות | ראיון מיוחד ליום האישה
ניצן כהן |  3
סמדר ברבר צדיק מנכ"לית הבנק הבינלאומי (צילום יחצ)
סמדר ברבר צדיק היא היום מנכ"לית יחידה במערכת הבנקאית וזו לא השנה  הראשונה שלה בתפקיד. במערכת הבנקאית ראינו תהפוכות גדולות בכל הנוגע לנציגות הנשית ומימים בהם לחמשת הבנקים הגדולים היו 3 מנכ"ליות, נותרנו עם בנק אחד גדול עם מנכ"לית אחת.
סמדר ברבר צדיק נמצאת באחד התפקידים הבכירים בכלכלה הישראלית. היא מנכ"לית הבנק הבינלאומי וזה כבר 15 שנים. הבנק הבינלאומי הוא בנק שונה בנוף המקומי, הוא בנק שנמצא בשליטה של איש עסקים בשונה משאר הבנקים שאין להם גרעין שליטה וזה נתון חשוב כדי להבין את מורכבות התפקיד של ברבר-צדיק.
 
נמשיך: תפקיד מנכ"ל בנק הוא תפקיד מורכב מאוד מעצם מהותו. הוא צריך לנהל סיכונים בכל רגע נתון, לקבל החלטות מורכבות ובסופו של יום המנכ"ל נמצא תחת עינו הבוחנת של הפיקוח על הבנקים, של הדירקטוריון שלו, של המשקיעים בשוק ההון ואולי החשוב מכל - תחת עינו הפקוחה של הלקוח/ה שלכבודו/ה כל האופרציה הזו קיימת.
לברבר צדיק יש עוד גורם שהיא צריכה לקחת בחשבון והוא בעל השליטה. זה לא משנה מיהו בעל השליטה אבל כשמכניסים למשוואה הזו גורם ספציפי שצריך להתמודד איתו זה לא קל. בעל שליטה רוצה לקבל תשואה על ההשקעה שלו (אבל זה סביר לכל משקיע) אבל יש לו חברים, בני משפחה, שותפים בעסקים אחרים, מקורבים וסתם מכרים ואלה עשויים להפעיל עליו לחץ שבתורו יתגלגל למנכ"ל/ ית הבנק.
אין שום טענה כלפי איש העסקים צדיק בינו אלא אנחנו עוסקים בנתון שהוא תיאורטי בלבד ובא להסביר רכיב משמעותי נוסף שעל סמדר ברבר-צדיק לקחת בחשבון בכל מכלול השיקולים שלה.
זה אינו שיר הלל לסמדר ברבר-צדיק אלא שהיא דמות מעוררת השראה. היא נמצאת בתפקיד כבר 15 שנים, מצליחה לעבור ולהעביר את הבנק (ארגון מורכב מאין כמותו) תהליכים אסטרטגיים ראשונים במעלה. היא מצליחה להניב לבעלי המניות שלה תשואות לא רעות, הבינלאומי נחשב לאחד הבנקים שמשלמים משכורות טובות לעובדים ולכן היא שומרת על יחסי עבודה לא רעים בתוך הבנק. ובין אלה לאלה מדובר באשת משפחה. בעל, ילדים, בית וטרדות היום-יום שעובר כל הורה בישראל והיא עושה את זה כבר 15 שנים.
אז מבלי להכביר מילים על מורכבות הסיטואציה אליה נקלעה ברבר-צדיק הרי שנזכיר שהיא עשתה את דרכה במעלה הדרך בשנים בהן לנשים היה קשה, הרבה יותר קשה מהמקובל היום ולכן חשוב להבין ולהאיר לנשים נוספות איזה תובנות היא מפיקה מהתהליך האישי שלה.
בחורה צעירה, אישה צעירה בתחילת דרכה, מה היא צריכה לעשות כדי לעשות את המסלול "הנכון"?
"אני חושבת שדבר ראשון אישה בתחילת דרכה צריכה להבין שאם היא רוצה להצליח – היא יכולה". 
עם כל הכבוד לאמונה, צריך משהו נוסף.
"ברור שזה דורש מאמץ ועבודה קשה, אבל זה אפשרי".
אם היית פוגשת עכשיו בחורה צעירה שהייתה שואלת אותך ישירות את השאלה הזו, מה היית אומרת לה?
"הייתי אומרת לה, תכנני את הקריירה שלך. אל תחששי להתמודד על תפקידים שנראים לך נכונים למסלול שבחרת בו. זה טיפ שאולי נשמע בנאלי, אבל זו עצת זהב. נשים צריכות להאמין בעצמן, לפתח בטחון עצמי ואני מכירה נשים מצוינות שעושות את זה.
אני מניח שלך בשונה ממנכ"ל גבר יותר קל לאתר נשים שמתאימות לתפקידי מפתח?
"בבנק הבינלאומי, יש לנו כ-40% נשים בהנהלה הבכירה, כמעט 60% מכלל המנהלות בבנק הן נשים וכ-70% מכלל עובדי הבנק הן נשים. יש לנו נשים גם בתפקידים שמאופיינים בכך שהם מאויישים ע"י גברים כמו למשל מנהלת חדרי העסקאות.
"אבל לשאלה שלך: יכול להיות אבל חשוב יותר להבין שאצלנו אף אישה בבנק שהתקדמה לא התקדמה בגלל שהיא אישה או למרות שהיא אישה, אלא בגלל שהיא מוצלחת וזו נקודת מפתח".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    תבדקי את שכר הפקידות שעובדות מעל 15 שנה
    אשתי בבנק מעל 15 שנה 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והיא אומרת נחשב לאחד הבנקים שמשלמים משכורות טובות לעובדים, חה חה חה מצחיקה כשאת קופצת לביקור בסניפים תבדקי כמה משלמים
    סגור
  • 2.
    יוצא מכך 60% מההנהלה הם גברים כאשר חלקם בבנק עומד על 70
    רותי 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יוצא מכך 60% מההנהלה הם גברים כאשר חלקם בבנק עומד על 70% כשיורדים לעומק הנתונים מגלים שהם לא מעודדים בלשון המעטה!!
    סגור
  • 1.
    אהה משלמים משכורות 'טובות' לעובדים
    סמדר 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי בתפקיד המנכל
    סגור