השוק

מיטב: "העלאת הריבית של מחר לא תהיה האחרונה"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אומר היום שלמרות ההפתעה במדד אפריל, בנק ישראל לא יחרוג מהמדיניות של העלאת ריבית בשיעור של 0.25% בעיקר כי קצב האינפלציה השנתי אינו חורג מהתחזיות המוקדמות
ניצן כהן |  1
אלכס זבז'ינסקי (צילום vecteezy, רמי זרנגר)
קונצנזוס ההערכות מדבר היום על העלאת ריבית של 0.25% מחר, ואם ההערכה הזו תתממש הרי שהשאלה הבאה בתור היא עד כמה ימשיך בנק ישראל להעלות ריבית במעלה הדרך. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, אומר היום שהעלאת הריבית של מחר לא תהיה האחרונה.
"מדד המחירים לאפריל אומנם הפתיע עם עלייה של 0.8%, אך לא צפוי לגרום לבנק ישראל לחרוג מעלייה של 0.25%. ההפתעה העיקרית הייתה בסעיף הנסיעות לחו"ל. בחינת קצב האינפלציה השנתי על פי המדדים האחרונים, שיטה שבה משתמש בנק ישראל לאחרונה, מראה שגם לפי שלושה, ארבעה ושישה החודשים האחרונים לא ניכרת עלייה בקצב האינפלציה" אומר זבז'ינסקי.
 
"ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון נותרו בתוך תחום היעד. ההפתעה במדד אפריל לא גרמה לעלייה בתחזיות האינפלציה של החזאים. הצריכה הפרטית שמשפיעה על האינפלציה ירדה ברבעון הראשון. גם האינדיקאטורים השוטפים מצביעים על התמתנות בביקושים. חלה ירידה בקצב הצמיחה במחירים קבועים בפדיון במסחר הקמעונאי, ברכישות בכרטיסי אשראי ובמכירות ברשות השיווק".
"שוק העבודה ממשיך להיות חזק. שיעור האבטלה ירד גם בחודש אפריל ללא שינוי בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה. יחד עם זאת, מספר משרות פנויות ממשיך לרדת. השכר הממוצע הריאלי יורד".
"השאלה הגדולה היא האם זאת תהיה עליית ריבית האחרונה?" הוא אומר כי "אחרי פרסום מדד המחירים, הציפיות לעליית ריבית עלו משמעותית והריבית העתידית ל-3 חודשים מגלמת שריבית בנק ישראל תגיע ל-5%. אנו מעריכים שהסיכויים נוטים לעליית ריבית נוספת גם בפעם הבאה".
"ראשית, עד החלטת הריבית ב-10/7 יתפרסם מדד המחירים לחודש מאי שיעלה לפי התחזית שלנו ב-0.6%, מה שישאיר את קצב האינפלציה השנתי ללא שינוי ברמה של  5%. מדד מאי אף "חשוד" להפתיע בגלל מספר רב של הודעות של חברות המזון לגבי התייקרויות".
"צריכים גם לקחת בחשבון, שמבנה האינפלציה בישראל שונה מאשר במדינות האחרות. העלייה במחירי המוצרים בישראל הרבה יותר נמוכה מאשר בארה"ב ואירופה (תרשים 14). לעומת זאת, מחירי השירותים עולים בישראל בשיעור דומה או אף גבוה יותר. הרכב זה עשוי להעיד על אינפלציה "דביקה" יותר, מה שעשוי לתמוך בעליית ריבית נוספת".
"עדות נוספת ל"דביקות" האינפלציה מתקבל מפירוק האינפלציה לרכיבים הסחירים, שכוללים בעיקר את המוצרים שניתן לייבא והלא סחירים, שכולל בעיקר את השירותים, אך לא רק. קצב האינפלציה של הרכיבים הסחירים ירד מ-5.4% בינואר ל-4.2% באפריל. לעומת זאת, ברכיבים הלא סחירים הוא נותר יציב ברמה של 5.4%, הגבוהה מאז 2009" מסיים זבז'ינסקי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שיתחיל למכור מטבע חוץ ,200 מיליארד דולר יתרות
    סם 05/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ותראו את האינפלציה יורדת יפה.
    סגור