השוק

רשתות השיווק יסמנו תוצרת הארץ? "ישראל מדינת אי"

המשקים נהרסו, נשרפו ונבזזו. קיים חוסר אדיר בידיים עובדות, ולא ברור מתי יהיה ניתן לשתול ולזרוע. לאור המתיחות מול טורקיה, תחום הייבוא נפגע. ענף החקלאות נמצא במשבר שאין כדוגמתו, ומערכת הביטחון נאלצה להתגייס על מנת לסייע. מדוע האזרחים לא בוחרים כחול לבן?
מערכת ice |  2
חקלאות ומלחמה (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, אייל מרגולין)
מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, אישר אמש (ראשון) את החלטת משרד הביטחון, לפיה יתבצע רכש של תוצרת חקלאית ישראלית לחיילי צה"ל. המנכ"ל לביא חזר וקרא לרשתות השיווק להעדיף ולסמן תוצרת חקלאית ישראלית  בשבוע החולף שיגר לביא מכתב למנהלי רשתות השיווק וקרא להם לרכוש תוצרת חקלאית ישראלית וכן לסמן אותה, על מנת לעודד את הציבור לרכוש תוצרת זו - אך פנייתו לא נענתה. 
במהלך מתקפת הפתע של חמאס על ישראל, משקים רבים נהרסו כליל, נשרפו ונבזזו. בשדות ישנה עדין תוצרת חקלאית שמחכה לקטיף ויש צורך לעבד את האדמה ולשתול על מנת שלא נאבד את אחד המשאבים היקרים מפז עבור החברה הישראלית. בשל החוסר בידיים עובדות, אין יכולת לקטוף תוצרת חקלאית גם בשדות ששרדו. לא ניתן לבצע במלואה הדברה נגד מזיקים ומחלות ולא ברור מתי יהיה אפשר לשתול ולזרוע.
 
אחד החששות ההולכים ומתגברים הוא תרחיש לפיו ספינות לא תרצנה לעגון בנמלינו. ממשל טורקיה הביע את מורת רוחו מהמערכה ונקט גם באמצעים כלכליים נגד ישראל. על כן, אי אפשר להסתמך על היבוא. באיחוד החקלאי קראו לגנוז את הרפורמה בחקלאות לאלתר ולהכין תוכנית לחיזוק הענף. "מדינת ישראל היא מדינת אי והימים האחרונים רק ממחישים כמה חשוב להבטיח את הביטחון התזונתי", נמסר מטעם האיחוד.
 

משרד החקלאות תקצב רכישה של תוצרת חקלאית מוצלת מיישובי עוטף עזה, אשר ניתנה למשפחות מעוטות יכולת. במסגרת ההעברות התקציביות שאישרה ועדת הכספים למשרדי הממשלה, אושרו יותר מ-100 מיליון שקלים לטובת ענף החקלאות. 42 מיליון שקל אושרו בהוצאה מותנית בהכנסה והכנסה מיועדת, לצורך שינויים פנימיים בסעיפי המשרד. כ-57 מיליון שקל עודפי המשרד משנת 2022 הוקצו לשימוש בשנת 2023, כספים אלה יועדו לתשלומים להתחייביות חוצות שנות תקציב של המשרד.  

תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לסמן כל פרי מאיזו מדינה הגיע (ל"ת)
    יואב 10/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ציני או רציני? (ל"ת)
    רוזה 10/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור