השוק

שוק הנדל"ן התייבש מקונים: שפל במספר המשכנתאות שהעמידו הבנקים

בחודש נובמבר העמידה המערכת הבנקאית משכנתאות בהיקף של 5.5 מיליארד שקל בלבד וזה חודש שלישי ברציפות ששוק הנדל"ן קפוא; יחד עם זאת כדאי לראות גם את הצד החיובי שבנתון, והוא שבכלל יש עסקאות בתקופת המלחמה
ניצן כהן | 
משכנתא (צילום Magma Images, פלאש 90)
שוק הנדל"ן קפוא והאינדיקציה המרכזית שניתן ללמוד ממנה על השוק הזה הוא שוק המשכנתאות. בחודש נובמבר העמידה המערכת הבנקאית משכנתאות בהיקף כספי של 5.5 מיליארד שקל אחרי שפל שנרשם בחודש אוקטובר אז העמידה המערכת הבנקאית משכנתאות בהיקף של 4.5 מיליארד שקל בלבד.
ניתן לנתח את הנתונים בשני אופנים. הדרך הראשונה היא היקפי הביצועים הנמוך של המשכנתאות שזה אומר שאין קונים בשוק הזה אולם אם מסתכלים על הנתונים הסביבתיים. כלומר, המלחמה והשפעותיה הרוחביות הרי שזה בכלל מפתיע שיש עסקאות נדל"ן בתקופה הזו.
 
נזכיר כי ההידרדרות של שוק הנדל"ן החלה אי שם במחצית השניה של 2023 אז החלה הריבית הגבוהה לחלחל לשוק וזה אומר שחלק ניכר מהרוכשים בשוק הזה נעלמו בעיקר בגלל שלאמ עברו חיתום בנקאי. הנתון המעניין הוא שבחודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר בסך הכל השוק התייצב ברמות הנמוכות.
הנתון הזה מעניין כי החודשים ספטמבר ואוקטובר התאפיינו במיעוט ימי עבודה בגלל החגים כשבחודש אוקטובר פרצה המלחמה וזה אומר שהקשב של כולם עבר מעסקאות כלכליות להישרדות פיזית ממשית ולכן הנתון המפתיע הוא בכלל שבחודשיים האחרונים אנשים רכשו דירות.
צריך לזכור את נושא הקבלנים והלחץ שהם נמצאים בו. הריבית הגבוהה מחייבת אותם בתשלומים גבוהים לבנקים שמימנו את רכישת הקרקעות במחירים הגבוהים של 2021 ו-2022 כשמכניסים למשוואה הזו את היעדר הקונים הרי שיש כאן מתכון לבעייתיות משמעותית בשוק הזה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה