בעולם

האנטישמיות ברחבי העולם שוברת שיאים: "הקהילות היהודית מבוהלות"

מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, נרשם זינוק של מאות אחוזים בכמות האירועים האנטישמיים מעבר לים: "האלימות כלפי הקהילות היהודיות מוחשית ומתודלקת כל העת בקריאות לפגוע בהן כנקמה על פעילות צה"ל בעזה"

מערכת ice | 
הפגנות פרו פלסטיניות בלונדון (צילום יוטיוב/ Guardian News)
מלחמת חרבות ברזל, נמצאת ביומה ה-19, כשההשלכות מורגשת היטב לא רק בזירה הישראלית. מאז תחילת המערכה, זינוק חד נרשם באירועים בעלי אופי אנטישמי ברחבי העולם, כשהקהילות היהודיות נמצאות על הכוונת. נתונים שריכז משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות מציגים תמונת מצב מדאיגה, הן באשר להתגברות האלימות פיזית והן באשר להתגברות האלימות מילולית.
כך למשל, נתוני ארגון הביטחון של הקהילה היהודית בבריטניה (CST) מצביעים על עלייה של 641% באירועים האנטישמיים ברחבי הממלכה ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה: מ-81 אירועים באוקטובר 2022, ל-600 אירועים באוקטובר הנוכחי. בבירת אוסטריה, וינה, לפי דו"ח של מרכז המעקב של הקהילה היהודית המקומית, דווחו לאחרונה 76 אירועים אנטישמיים – ומדובר בעליה של 300% בהשוואה לאותה התקופה בשנה שקדמה לה. יעדים בולטים לתקיפות אנטישמיות היו בתי כנסת, מוסדות חינוך וחנויות יהודיות.
בגרמניה השכנה, טיפסו התקריות האנטישמיות ב-240%. בין היתר סומנו בתי יהודים בברלין במגן דוד, ובעיר דואיסבורג, נעצר תומך דעאש בחשד לתכנון פיגוע דריסה בעצרת תמיכה בישראל. פדרציית הקהילות היהודיות בשוויץ (FSCI) דיווחה על למעלה מ-100 אירועים אנטישמיים שאירעו במדינה מאז תחילת המלחמה, ואילו בצרפת מספר התקריות האנטישמיות עומד על מאות.
 
גם באמריקה המצב מורכב. נתוני הליגה נגד השמצה בארצות הברית (ADL) מלמדים על גידול של 388% באירועים האנטישמיים, ובמספרים: מ-64 תקריות ל-312. כמו כן, זוהתה עליה של 1000% בממוצע היומי של הפוסטים האנטישמיים בערוצים המקוונים המשמשים את גורמי הימין הקיצוני והעליונות הלבנה. בקנדה, הודיעו ראש משטרת טורונטו ומונטריאול על עלייה בדיווחים על פשעי שנאה מאז תחילת המלחמה, מרביתם כנגד יהודים. חשוב להדגיש כי בכל אחת מהמדינות מדובר בנתונים הנכונים לימים האחרונים, המשתנים ומתעדכנים בהתאם להתפתחויות.
העלייה באנטישמיות משתקפת היטב גם ברשת. מניטור השיח ברשת שערך משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, עולה כי מאז תחילת המערכה נרשמה עלייה של 450% בהיקפי האנטישמיות ברשת ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. נתון משמעותי אחר, מצביע על זינוק של 1,200% בשיח אנטישמי אלים שמכיל קריאות לפגיעה מכוונת ביהודים ובישראלים. גם בהשוואה של השיח ברשת ביחס למבצעים צבאיים קודמים, "שומר חומות" (מאי 2021) ו"חגורה שחורה" (נובמבר 2019), קיימת עלייה דרמטית.
לדברי שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי: "אחינו בתפוצות סופגים אלימות מצד תומכי הטבח הזוועתי של ארגון חמאס ברחבי העולם. על העולם המערבי להדק את המרדף אחר תומכי הטרור בארצותיהם, ולהביא לדין כל שתוקף יהודים או מבטא תמיכה בחמאס".
"כמי שנמצא בשיח יומיומי עם הקהילות היהודיות, אני יכול לספר שהתחושות לא פשוטות, קיים חשש וחוסר ודאות", מספר עמית אפרתי, ראש אגף בכיר מאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי במשרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, בשיחה עם ice. "הקהילות מפוחדות. האלימות כלפיהן מוחשית, ומתודלקת כל העת בקריאות לפגוע ביהודים כנקמה על פעילות צה"ל בעזה".
"אף שיש תגבור באבטחת מוסדות היהודיים בארצות הברית ואירופה לצד העלאת כוננות מצד גורמי הביטחון – בפועל לא מעט קהילות מנמיכות פרופיל ומצמצמות את הפעילות. חלק מההורים אף מעדיפים שלא לשלוח את הילדים לבתי הספר, על רקע קריאות לימי זעם", מוסיף אפרתי. "ראשי המדינות לא אדישים למצב. הם מצהירים שידאגו לביטחון הקהילות היהודיות בשטחן – וזה בהחלט משהו שלא שמענו בסבבי לחימה קודמים בהיקף הנוכחי ויש לו ערך רב. אנחנו מצפים שיהיה תג מחיר נוקשה עבור כל מי שמקדם אנטישמיות".
תמיכה וחיזוק, הם רק נדבך באינטראקציה ההדוקה שמקיים המשרד עם הקהילות היהודיות. "הפעילות שלנו מולן רחבה ומגוונת", מפרט אפרתי. "אנו מעבירים התראות קונקרטיות שנקלטות במערכות שלנו באשר לאירועי אלימות פוטנציאליים, מפיצים מיידעים על הפגנות אנטי יהודיות ואנטי ישראליות, מתדרכים את גורמי הביטחון ואת ראשי הקהילות במדינות הרלוונטיות, ומחזקים את ערוץ הקשר ביניהם, ללא התיווך שלנו".
יוזמה אחרת של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות שתופסת בימים האחרונים תאוצה, נוגעת לשליחת נציגות מטעם משפחות חטופים לטובת פגישות עם מקבלי החלטות, גופי תקשורת וקהילות יהודיות מעבר לים. "הם הגיעו כבר לרומא וללונדון ובימים הקרובים ימשיכו לצפון אמריקה", מציין אפרתי. "הלו"ז שלהם עמוס, ומורכב מפגישות דיפלומטיות כולל עם הדרג הבכיר ביותר, ראיונות לאמצעי התקשורת וביקור בקהילות היהודיות. האפקט מורגש היטב, כשהביקורים של נציגי משפחות החטופים זוכים לסיקור משמעותי ומשפיעים על השיח".  
זרוע פעילות אחרת של המשרד, טמונה בהסברה לקהל בינלאומי רחב, במטרה לייצר לגיטמיציה במלחמה נגד החמאס. במסגרת זו כבר ב-7 באוקטובר, הוקם חמ"ל המערכה שפועל בסנכרון מלא עם מטה ההסברה הלאומי. החמ"ל מייצר חומרי הסברה במספר שפות ומפיץ אותם באמצעים מגוונים. כחלק מהפעילות, הוקם גם חמ"ל מתנדבים מיוחד המאגד אנשי מקצוע בתחום ההפקה, עריכת תוכן, תרגום וכו', הנכונים להשתתף בהכנת חומרי ההסברה. המשרד העמיד את החמ"ל כולל פלטפורמת התפעול המקוונת, לרשות מערך ההסברה הלאומי, כשקהילת המתנדבים מהווה מכפיל כוח חזק עבור ההסברה הישראלית.
"בהמשך לזה, ולצד הדיאלוג עם הקהילות יהודיות", מחדד אפרתי, "אנו נמצאים בקשר שוטף גם עם ארגונים פרו-ישראלים, מה שנקרא 'הרשת הכחולה', המורכבת מארגונים יהודיים ולא יהודיים, הנאבקים באנטישמיות וקמפיין הדה-לגיטימציה כנגד מדינת ישראל. אנחנו מבקשים לקדם את הסנכרון והסינרגיה בין הגופים הללו, מסתייעים בהם כדי להגיע לקהלים נוספים ולהציג את התכנים והנרטיב באופן המותאם ביותר עבורם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה