בריאות

אבעבועות הקוף: כמה נדבקים בישראל ומה משותף להם?

38 אובחנו בישראל במחלת אבעבועות הקוף ורובם הינם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. במשרד הבריאות מציינים כי גורם הסיכון להדבקה הוא מגע קרוב מכל סוג שהוא ולא נטייה מינית. מהם התסמינים ואיך מטפלים?
מערכת ice | 
רפואה (צילום vecteezy)
בשקט בשקט, אבעבועות הקוף מתפשטת בעולם אם כי בצורה חלשה יחסית. על פי נתוני משרד הבריאות, נכון לאתמול (חמישי) ברחבי העולם אובחנו יותר מ-3,400 מקרים של חולים באבעבועות הקוף במספר רב של מדינות.
בישראל עד כה נמצאו מאובחנים כ-38 גברים המטופלים באבעבועות הקוף. על פי משרד הבריאות: ריבוי המקרים שאובחנו הינם בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, אך חשוב לציין כי גורם הסיכון להדבקה הוא מגע קרוב והדוק מכל סוג שהוא, ולא נטייה מינית.
 
מהי מחלת אבעבועות הקוף? מחלה ויראלית נדירה שהופיעה בעיקר באפריקה ובמגע עם בעלי חיים הנגועים במחלה, ולעתים נדירות התפרצה מחוץ לגבולות היבשת - דרך נוסעים שחזרו מביקור שם. 
התסמינים: חום, פריחה שלפוחיתית והגדלת בלוטת לימפה. התסמין הבולט הוא הפריחה הובלטת, אך ישנם תסמינים שיכולים להופיע גם לפני הופעתה כמו עייפות, כאב ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, צמרמורת ותשישות. את התסמין הבולט, הפריחה, לא תוכלו לפספס: היא בעלת מראה שלפוחיתי עם "טבור" במרכז השלפוחית. הפריחה יכולה להופיע בכל מקום בגוף אך בהתפרצות הנוכחית מזוהה כי היא מופיעה בעיקר באזור איברי המין..
דוגמאות לפריחה על העור. צילום מסך מאתר eurosurveillance.org.
ניתן להידבק באבעבועות הקוף על ידי מגע פיזי הדוק בין אדם לאדם עם תסמינים או במגע עם בעל חיים נגוע, בעיקר מכרסמים. גם מגע עם חפץ שיש עליו שאריות של הוירוס מאדם עם תסמינים יכול להביא להידבקות (כמו מצעים או מגבות). תוארו גם מקרים של העברה מהאם לעובר במהלך ההיריון. יש לציין כי הדבקה מאדם לאדם אינה שכיחה בדרך כלל ומחייבת מגע פיזי הדוק ומגע עם הפריחה, או עם קילופי הפריחה או עם נוזלי גוף של אדם עם תסמינים. מגע פיזי הדור מתרחש למשל בעת קיום יחסי מין.
מה עושים כדי להבריא? לרוב המחלה חולפת תוך 2 עד 4 שבועות. ברוב המקרים המחלה חולפת לבד ללא טיפול מיוחד.
משרד הבריאות מבקש מכל מי שחושד שמתפתח אצלו תסמינים היכולים להתאים לאבעבועות הקוף: חום או פריחה שלפוחיתית (אפילו שלפוחית אחת) היכולה להופיע גם באיזור אברי המין, יחד עם הקשר אפידמיולוגי מתאים (היה במגע פיזי קרוב עם אדם עם תסמינים) - יפנה לבדיקה אצל הרופאים המטפלים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה