בריאות

המשרד להגנת הסביבה ישקיע 600 מיליון שקל בפסולת אורגנית

המשרד להגנת הסביבה מודיע היום כי ישקיע 600 מיליון שקלים בהקמת מרכזים לאיסוף, הפרדה וטיפול בפסולת אורגנית, לצד הגברת התמיכה הכלכלית בעסקים שמטפלים בכמויות גדולות של הפסולת ובאלו שמעוניינים לפתוח את מרכזי טיפול
מערכת ice | 
מזבלה (צילום Hadas Parush/Flash90)
הבוקר פרסם המשרד להגנת הסביבה תכנית פעולה כלכלית לתעשייה ירוקה יותר בארץ וכעת שעות ספורות לאחר מכן הוא מפרסם טיוטת תקנות לטיפול בפסולת אורגנית עם השקעה של 600 מיליון שקלים. 
מטרת הטיוטה היא לקדם צעדים משמעותיים בתחום הפסולת האורגנית בארץ, אשר מהווה כ-40% ממשקל הפסולת העירונית שמיוצרת על ידי האוכלוסייה. יחד עם זאת, המשרד מעדכן כי שיעור הטיפול בפסולת הזו הוא מאד נמוך ועומד רק על כ-30% והטיפול שכן קיים אינו תקין דיו על מנת שינוצל למטרות חקלאיות.
 
על פי המשרד, הטיפול בפסולת האורגנית, טרם הטמנתה, תפחית את פליטת גזי החממה ותופעות נוספות, כמו מפגעי ריחות וזיהום סביבתי. במסגרת הטיוטה המשרד מפרט מה יהיה ניתן לבצע עם כל סוג פסולת האורגנית. הפסולת האורגנית שתיזרק לפח הירוק הרגיל תופרד ותטופל טרם הטמנה. 
הפסולת האורגנית שתיזרק לפחים חומים ייעודיים, או תושלך למתקן קומפוסט מקומי, תיאסף בנפרד, תטופל ואז תוכל לשמש עבור צרכים חקלאיים, כמו גינון וטיוב קרקע. 
לשם הפעלת התוכנית הזו עדכן המשרד את הקול קורא שהוציא עבור הקמה, שדרוג והפעלה של מתקני טיפול בחומר אורגני מפסולת עירונית, בסכום של 600 מיליון שקל. נוסף על כך, המשרד מעלה את גובה התמיכה בכל טונה של פסולת אורגנית שהופרדה וטופלה על פי התקן המקובל באירופה ל-80 שקל לטונה. 
שיעורי התמיכה בהקמת מתקנים ייעודיים הוגדלו לעד 60% ואף אושרו טכנולוגיות חדשות, דוגמת יריעות חדירות למחצה, שקיימות כעת באירופה. 
 
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מסרה בנוגע להחלטה זו: "זהו צעד משמעותי להצעדת ניהול הפסולת של ישראל קדימה, כמו באירופה, לאחר שנים של דשדוש. החומר האורגני הוא המרכיב העיקרי והבעייתי ביותר בפסולת, ואחראי על פליטות משמעותיות של גזי חממה, זיהום קרקע ומים ומפגעי ריח... לא ניתן להמשיך עם המצב הקיים, שבו הפסולת האורגנית מוטמנת ללא טיפול מקדים וראוי, ומובילה לפליטות מתאן משמעותיות... משבר האקלים מחייב אותנו לפעול יחד לצמצום פליטות והיערכות מתאימה לשינויים הצפויים והמתרחשים..."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה