בריאות

לראשונה: מיזם פורץ דרך באבחון וטיפול בספקטרום האוטיסטי

שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין בית החולים וולפסון למכבי שירותי בריאות יצר את מרכז קש"ת - המאפשר טיפול ואבחון בילדים, פעוטות ומתבגרים בספקטרום האוטיסטי והכל תחת קורת גג אחת
מערכת ice |  14
דר ענת אנגל ודר חגי פרנקל (צילום דוד מנדלסון)
המרכז הרפואי וולפסון יחד עם מכבי שרותי בריאות מובילים מיזם ייחודי: מרכז קש"ת לאבחון, טיפול ומחקר בקשיי שפה ותקשורת. מדובר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו בין בית חולים לקהילה, במטרה לאפשר טיפול ואבחון בילדים, פעוטות ומתבגרים בספקטרום האוטיסטי לצד מתן דגש על רפואה מותאמת אישית וקידום ידע, מחקר וחדשנות.
שיתוף הפעולה יאפשר למטופלים לקבל שירות מקצועי, מיטבי והוליסטי תחת קורת גג אחת ממיטב אנשי המקצוע המובילים בתחום. בין השירותים שיינתנו במרכז: אבחון, ריפוי בעיסוק ואומנות, פיזיותרפיה, שירותים סוציאליים ופסיכולוגיים ועוד.
יזמית ומייסדת המרכז, שהיא גם מנהלת תחום התפתחות הילד במכבי שירותי בריאות, פרופ' לידיה גביס, היא חוקרת מוערכת בתחום, שעבודתה רבת השנים והמחקרים שערכה קידמו את האבחון וטיפול. לפי ה-CDC שכיחות האוטיזם בעולם כיום היא 1:40, וזו התסמונת עם העלייה המהירה ביותר בשכיחות בעשורים האחרונים.
 
עפ"י נתוני משרד הבריאות, נכון לסוף 2021 חיים בישראל יותר מ-30 אלף ילדים עד גיל 18 המאובחנים עם אוטיזם. מדובר בעליה של כ-60% במספר הילדים שקיבלו אבחנה לעומת שנת 2018. יש עלייה עצומה בצורך לטיפולים ואבחונים בתחום האוטיזם וקיים פער גדול בין הביקוש להיצע.
באירוע ההשקה החגיגי של המרכז החדש שנערך אמש השתתפו ראש עיריית חולון מוטי ששון, ראש עיריית בת ים צביקה ברוט, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, ראש מחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות ד"ר חגי פרנקל, מנהלת מרכז קש"ת ומנהלת תחום התפתחות הילד במכבי פרופ' לידיה גביס, ומכובדים נוספים מהארץ והעולם.
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    אלכוהול עוברי.נשים מרוסיה ואוקרניה שותות אלכהול בהריון.
    אסתר 11/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 4
    רובםנשל האןטיסטים הם מחבר העמים.מאוקרניה.מרוסייה. והיתה עליה מחבר העמים ולכן יש עלייה בארץ וגם נאמרנלי שזה בגלל האלכוהול שנשים בהריון ממדינות רוסיה ואוקרניה שאוהבות.לשתות.וזה נקרא אלכוהול עוברי.
    סגור
  • 9.
    עוד מרכז זה נהדר אבל לא הבנתי מה הערך המוסף שלו (ל"ת)
    מור 11/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אולי כי אין לו (ל"ת)
    ירון 11/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    אוטיזם
    אני 11/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לידיה הביס הקימה בתה''ש את היחידה להתפתחות הילד
    סגור
  • 7.
    ברור שיש עלייה
    מדינת הטמעות 11/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כל ילד שיש לו קושי בבית ספר ואין מענה מפנים את ההורים להביא חוות שעת של אוטיזם כדי שיקבל סייעת שתעזור למורה שמתמודדת עם 35 ילדים בכיתה ולא לילד כי הוא בכלל לא על הרצף בושה וחרפה!
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    מכבי מכון להתפתחות הילד בבאר שבע
    ממ 11/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תת רמה שיש
    סגור
  • 5.
    כשתור המתנה בקופות שנתיים אבחון פרטי לאוטיזם 16000 שקל.
    מזל 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם היחידה היתה כה טובה . בית חולים שיבא היה משאיר אותה אצלו.תרגיל ביחסי ציבור של מכבי וולפסון
    סגור
  • 4.
    מה הבשורה ?
    שלי 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סה"כ פתחו מתחם אבחון וטיפול שמכיל בתוכו את סל השירותים שהם צריכים . לא גילו את הגן או תרופה, לא פריצת דרך או פריסה ארצית .
    סגור
  • 3.
    האבחונים האחה הם מסחטת כספים מההורים המיואשים!
    חי 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל אבחון עלותו אלפי ש"ח!!!
    סגור
  • 2.
    מדינה- על הרצף!!
    איה 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הם מהממים וטהורים!!
    סגור
  • 1.
    האם אבחן אוטיזם הפך ענף כלכלי מכניס עבור הקופות ואחרים
    נפגעי אבחון יתר 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לפי דיווחי משרד הבריאות חל זינוק של 60% במספר המאובחנים באוטיזם, 1 מכל 88 ילדים בישראל מאובחן כנמצא על הרצף האוטיסטי האם זה אמיתי? האם באת ההסבר לכך הוא עליה במודעות של ההורים וגורמי בריאות, שיפור בשיטות האבחון, עליה במספר הלידות המאוחרות או עליה במספר האבחונים אכן ההסבר האמיתי? האם אין פה אבחון ביתר הנובע מאבחון שגוי, עודף מוטיבציה, אבחונים חפוזים הנובעים מתנאי עבודה והכתבה של מערכת הבריאות, חוסר מקצועיות של הגורמים המאבחנים, לחץ של ההורים לקבל עבור ילדיהם "הטבות" או לא עלינו היבטים כלכלים מתמרצים המעודדים את הנוגעים בדבר למתן האבחון? האם מישהו נתן את הדעת או ירד לעומק לסיבות האמיתיות לזינוק באבחונים גם עם במדינות מערביות אחרות חלה גם עליה בכמות האבחונים. הרי כולנו יודעים שישנה שונות גדולה בין המדינות השונות בכול תחומי החיים. ממליצה להורים אשר לוקחים את ילדיהם לאבחון להיות מאוד ביקרתים לגבי האבחון, אנשי המקצוע ולחשוב על טובת הילד. ילד שמקבל טיפול שאינו מתאים לו עושי להזיק לו נוסף לכך חשוב לא לשכוח את ההשלכות על חומי החיים השונים והעתיד של הילד שעשויים להיפגע ברגע בגלל אבחון שגוי .
    סגור
  • עברתי את אותה החוויה שגרמה לעוגמת נפש
    וואו אני לא מאמינה 11/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבחנו הבן שלי על הרצף ויתרה מכך הנוירולוגית לא היתה באבחון בכלל , והפסיכולוגית עוד אומרת לי אם לא ניתן לו אבחון הוא לא יקבל עזרה!!! בושה בושה בושה וכן זה קרה במכבי מכון להתפתחות הילד בבאר שבע!!!
    סגור
  • יש מספיק אבחונים מקצועיים מאוד וארוכים
    אמא 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שעורך צוות רב מקצועי וכל מי שמקנא בהטבה, הלוואי שיכולתי למסור לכם את האוטיזם ואותה
    סגור
  • יש במקביל האטה באבחון של מוגבלות שכלית התפתחותית
    צדק לא קטן בדברייך 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אך זה בכל העולם ולא רק בישראל, וזה בגלל ההבנה הטובה יותר של אוטיזם. בנוסף יש הבנה טובה יותר של אוטיזם בתפקוד גבוה בקרב בנות- יוצא מכך שהטווח של הרצף האוטיסטי התרחב מאוד עם השנים. לכך תוסיף שאיבחון אוטיזם מקנה אוטומטית זכאויות לקצבת נכות וטיפולים פרא רפואיים מורחבים- והנה סיבות נוספות לתמרוץ איבחון. במערכת ציבורית גוועת, עדיף להיות אוטיסט מאשר עם בעיה התפתחותית רגשית אחרת. אין "מגזר" שמקבל כל כך הרבה הטבות בבריאות כמו אוטיזם, ילדים עם שיתוק מוחין ןמחלחמים מסרטן מקבלים פחות,צמחלות יתומות או נדירות אחרות, ואפילו רק חרדה בעיות התנהגות לקויות למידה והפרעות קשב קשות, קשיים אינספור שאינם מקבלים מספיק תקציב ותשומת לב.
    סגור