בריאות

העלאת מסים ואיסור סיגריות בטעמים: משה ארבל במאבק דרמטי בעישון

שר הבריאות רוצה להוריד את שיעור המעשנים בישראל מ-20% כיום ל-5% בשנת 2035, ומתחיל בסיגריות האלקטרוניות. בין סעיפי התוכנית: תיאסר מכירת סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות וסיגריות בטעמים, יוגבל נפח המילוי שלהן והמס יעלה
מערכת ice |  2
משה ארבל (צילום נועם רבקין פנטון פלאש90)
משרד הבריאות מכריז מלחמה על העישון בישראל ומתחיל בסיגריות האלקטרוניות, מתוך הבנה שהן מהוות שער הכניסה לעישון עבור צעירים המתחילים את ההתנסות בהן בגיל הצעיר. יעד התוכנית הוא הורדת שיעור המעשנים אל מתחת ל-5% עד לשנת 2035.
לאחר מותו של הנער מידן קלר ז"ל בן ה-16 בעקבות עישון סיגריות אלקטרוניות, הקים המשרד צוות פעולה שבחן מחדש את המדיניות בנושא מתוך מטרה למגר את התופעה. היום (שני) הכריזו שר הבריאות משה ארבל ומנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב על שורת צעדים מרחיקי לכת, בהם: איסור שיווק סיגריות בטעמים, איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות (וייפים) פרסום אזהרות בתמונות על חפיסות סיגריות, ואיסור מכירת סיגריות לצעירים עד גיל 21.
 
שר הבריאות משה ארבל: "תופעת העישון מדאיגה מאוד ואנו נחושים לקדם צעדים לצמצומה ולהגביר את המודעות לפגיעה שנגרמת בעקבותיה. המאבק בעישון מצריך מאמץ מורכב ומשותף, ואנו מחויבים לפעול ליישום המדיניות במגוון תחומים של מניעה ועידוד הגמילה, כדי להביא לקידום בריאות הציבור - צעירים ומבוגרים כאחד - מפני העישון ונזקיו".
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "נוכח ממדי התפשטות התופעה בחנו את כלל הצעדים האפשריים, וממשיכים לפעול בדרכים רבות על מנת להעלות את המודעות לסכנות שבשימוש במוצרים אלו. אנחנו ממליצים לנקוט במדיניות מחמירה ובצעדים דרמטיים המתחייבים מכורח המציאות. כאשר ברור לכולנו כי הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל לעשן".
המתווה שפורסם היום להערות הציבור כולל מספר קווי מדיניות:
תכולת הסיגריות:
• קביעת איסור סיגריות אלקטרוניות בטעמים 
• הגבלת ריכוז הניקוטין הקיימת
• הגבלת נפח נוזל המילוי המותר לייבוא, שיווק ומכירה 
מראה:
• החלת אזהרות גרפיות על כלל מוצרי הטבק והעישון
• החלת אחידות חזותית על מוצרי העישון והאידוי (מעבר לאחידות של החפיסות)
מכירה:
• איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות
• מכירת מוצרי טבק ועישון בחנויות ייעודיות בלבד וצמצום מספר נקודות המכירה 
• העלאת גיל המכירה ל-21
• מתן סמכויות למשרד הבריאות לבצע אכיפת איסור פרסום ברשת האינטרנט
מיסוי
• השוואת מיסוי על סיגריות אלקטרוניות ויתר מוצרי הטבק
• החלת מיסוי על ניקוטין המיועד לשימוש שאינו רפואי
• החלת מיסוי על המכשיר עצמו
על פי נתוני משרד הבריאות, שיעור השימוש בסיגריות אלקטרוניות בבני נוער בעולם בכלל ובישראל בפרט הולך ועולה והנתונים העדכניים החלקיים בישראל מצביעים על שיעורי שימוש של 3% בכיתות ה'-ו' ו-10% בכיתות י' - לפחות שישה ימים בחודש האחרון. במקביל רואים עלייה בשיעורי העישון של סיגריות רגילות (לפחות סיגריה אחת ביום) מ-4.8% בשנת 2019 ל-9% בשנת 2022.
רואים גם עלייה של פי 4 בהתחלות העישון בקרב בני נוער בישראל בגילאי 12-14 בשנה אחת מ- 3.4% ב-2021 ל-13.7% ב-2022. כמו כן, שיעור השימוש בסיגריות אלקטרוניות גבוה יותר מהשימוש בסיגריות רגילות. 4.8% דיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות לפחות שישה ימים בחודש האחרון לעומת 3.9% שדיווחו על שימוש בסיגריות רגילות בתדירות דומה (הנתונים אינם כוללים את המגזר החרדי). על פי נתוני ה- OECD, שיעור השימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב ילדים ובני נוער גבוה משיעור השימוש במבוגרים.
שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון מסרה" "אנו מברכים על מסמך עקרונות הפעולה. מדובר במתווה פעולה הכרחי למאבק במגפת העישון ועצם קיומו מבטא הכרה של המדינה בצורך במאבק בתופעה. עם זאת, מטריד כי המסמך נעדר כל התייחסות למנגנוני אכיפה לעישון בישראל, בדגש על איסור מכירה לקטינים ואיסור פרסום ושיווק של מוצרי עישון. חקיקה בלבד, ללא הגדרת סמכויות פיקוח ואכיפה, לא יספיקו כנגד כוחן של חברות הטבק והניקוטין. מעבר לכך, כמו תמיד, המבחן של המסמך יהיה ביישום, בדגש על לוחות זמנים, הצעות חוק, תקנות וצווים, הגדרת סמכויות למשרד הבריאות ולרשויות האכיפה השונות ותקציב".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    השר ארבל
    יהודית 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השר היחיד שבא לעבוד. רציני. ביצועיסט. מעריכה מאוד
    סגור
  • 1.
    סוף סוףףףף שיפסיקו למכור תחרא הזה (ל"ת)
    אני 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור