חדשות

העוקבים והמצייצים: מי העיתונאים הישראלים החזקים בטוויטר?

מי מהעיתונאים מגיע לחצי מיליון עוקבים בציוץ? מי לא מפסיק לצייץ, אך צובר מעט עוקבים בדרך? ולמי כל ציוץ שווה בממוצע יותר מ-100 עוקבים? דירוג העיתונאים הישראלים החזקים בטוויטר
העיתונאים החזקים בטוויטר (צילום רשתות חברתיות, ויקיפדיה, istock)
טוויטר הפכה בשנים האחרונות לזירת התגוששות מרכזית עבור עיתונאים ואנשי תקשורת ברחבי העולם, ולא בכדי: להבדיל מפייסבוק ההמונית, הכבדה והמסורבלת, טוויטר מאפשרת העברת מסרים קצרים בדרך יעילה ומהירה, באופן שנועד לעורר דיוני המשך וליצור שיח תקשורתי על גבי הפלטפורמה, שממשיך משם למהדורות החדשות ולציבור הכללי.
גם בישראל עיתונאים רבים אימצו את טוויטר והפכו את הרשת החברתית לכלי המרכזי שבאמצעותו הם מדווחים, נותנים פרשנות ומעבירים ביקורת. מתוקף העובדה שכלי התקשורת המסורתיים בארץ, כמו בעולם, משתמשים בטוויטר כמקור מידע בסיסי לאייטמים ולכתבות, הרשת הזאת נחשבת כיום, לאחר שנים שבהן צברה משתמשים פעילים ועוקבים פסיביים רבים, לכלי משמעותי ביותר בכל הנוגע לקביעת סדר יום. ככל שיש לעיתונאי יותר עוקבים בטוויטר, כך גדלה היכולת שלו להגיע לציבור רחב יותר, וכך, למעשה, הוא הופך למשפיע יותר. לרגל יום ההולדת של טוויטר, שהוקמה לראשונה ב-15 ביולי 2006 (לא במרץ כפי שנוטים לחשוב, אז שוגר הציוץ הראשון), החלטנו לבדוק מי העיתונאים הישראלים החזקים בטוויטר.
חדשות 13 מככבת ברשימה, אך המקום הראשון הולך למתחרים  
מעניין לגלות כי ארבעה מבין חמשת העיתונאים בעלי מספר העוקבים הגבוה ביותר בישראל מגיעים מחדשות 13 - שנמצאת לאחרונה בקשיים כלכליים חמורים והרייטינג שלה כחברת החדשות נמוך באופן עקבי מזה של חדשות 12. 
במקום הראשון בדירוג, בכל אופן, נמצא הפרשן הפוליטי של חדשות 12 עמית סגל עם למעלה מחצי מיליון עוקבים, שמוביל בהפרש ניכר על המקום השני, העיתונאי החוקר והפרשן המדיני של חדשות 13 רביב דרוקר, לו כ-333 אלף עוקבים. שלישי ברשימה הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13 אלון בן דוד, ואחריו, במקומות הרביעי והחמישי, גם מחדשות 13, נמצאים המגישה והעיתונאית איילה חסון ועורך חדשות החוץ נדב אייל, בהתאמה. 
גם כמות הציוצים חשובה מאוד במדיה המדוברת. ככל שעיתונאי מצייץ יותר וככל שהציוצים שלו מביאים יותר לייקים, תגובות וציוצים-מחדש (ריטוויטים), כך הוא צובר לעצמו יותר ויותר כוח ומוניטין ברשת ומחוצה לה. השמות כאן, בין חמשת הראשונים, שונים לגמרי, שכן יש עיתונאים שמצייצים המון ובכל זאת לא הצליחו להגיע לכמות עוקבים גבוהה - בין אם הם נכנסו לטוויטר בשלב מאוחר ובין אם הציוצים שלהם פשוט לא צוברים מספיק עניין.
כתבת גלובס טל שניידר, לדוגמה, נמצאת במקום הראשון בדירוג העיתונאים עם מספר הציוצים הגדול ביותר - 120.7K ציוצים, שהצליחו להביא לה 131.3K עוקבים (בעוד ש-18.3K ציוצים בלבד של עמית סגל, לדוגמה, הביאו לו חצי מיליון עוקבים). במקום השני ברשימת המצייצים העסוקים נמצא הכתב המדיני של חדשות 13 ברק רביד (שפיטוריו זכו לתהודה רבה מצד עמיתיו בתקשורת), עם 91.4K ציוצים. במקום השלישי נמצאת המגישה והעיתונאית הוותיקה של כאן רשת ב' קרן נויבך עם 50.2K ציוצים, במקום הרביעי מדורג הפרשן הפוליטי של YNET אטילה שומפלבי עם 40.1K עוקבים ואת החמישייה המובילה סוגר, בדומה לקטגוריית העוקבים, נדב אייל עם 34.6K ציוצים.
כדי לקבל תמונה מלאה של מידת הפופולריות, הכוח וההשפעה של עיתונאי ברשת החברתית הזאת חשוב להבין כמה "שווה" במונחים של עוקבים לציוץ. בקטגוריה זו, כפי שניתן לראות בטבלה הבאה, קיימים פערים משמעותיים בין העיתונאים: בעוד שעבור חלקם הספיקו בממוצע ציוץ או שניים בחודש כדי לצבור עשרות אלפי עוקבים, אחרים צריכים להשקיע בכך הרבה יותר זמן וציוצים.
במקום הראשון בקטגוריה זו מדורגת איילה חסון, שצייצה עד כה רק 2,983 פעמים, אבל זה, פלוס היותה עיתונאית בכירה וחזקה, הספיק לה כדי לאסוף יותר מ-300 אלף עוקבים ולהגיע ליחס מדהים של יותר מ-100 עוקבים לציוץ. במקום השני נמצא רביב דרוקר, שגם הוא לא צייצן פעיל במיוחד (4,589 ציוצים) ובכל זאת יש לו כ-333 אלף עוקבים - מה שמביא אותו ליחס נאה ביותר של כ-72 עוקבים לציוץ. במקום השלישי נמצא אלון בן דוד עם יחס של כ-50 עוקבים לציות ובמקום הרביעי עמית סגל, מלך העוקבים של עיתונאי ישראל בטוויטר, עם יחס של 27.59 עוקבים לציוץ. את החמישייה הפותחת בקטגוריה סוגר גיא פינס עם כ-23 עוקבים לציוץ.

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מתחזה
    ינשופון ?? 07/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אוףף חשפתם אותי ????
    סגור
  • 3.
    למה לשלם להם
    שטויטא ישלמו משכורת 07/2020/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל על הכסף
    סגור
  • 2.
    סגל הפחדן
    גולדי 07/2020/15
    הגב לתגובה זו
    0 3
    עמית סגל הפחדן הוא מלך החוסמים!!
    סגור
  • 1.
    ויש צד שני למטבע...
    יעלה 07/2020/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העוקבים עצמם, מיהם ואיכותם. עיתונאי מסוים יכול לסחוב אחריו מאה אלף עוקבים, אבל ועיתונאי אחר מביא חמשת אלפים עוקבים, אבל בתוכם מקבלי החלטות. אני לא יודעת כמה עוקבים יש לעמוס שוקן, אבל הוא לא פחות משפיע מעמית סגל שיש לו בטח הרבה יותר
    סגור