חדשות

"ההשקעה בתשתיות תחב"צ בתל אביב - גבוהה פי שלושה מאשר בירושלים"

מדוח מבקר המדינה עולה כי קיימים פערים משמעותיים בין שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין ירושלים לבין אלו שבערים אחרות. זאת, בין היתר, בשל מחסור בתשתיות תומכות, בנייה ללא תכנון וריבוי מפעילים במזרח העיר
מערכת ice | 
אוטובוס בירושלים (צילום פייסבוק/אגד)
קיימים פערים משמעותיים בין שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין ירושלים, לשירותים אלו במטרופולינים של ערים בארץ וכן של ערים מפותחות בעולם, כך עולה מדוח שפרסם מבקר המדינה בנושא התחבורה הציבורית באוטובוסים בירושלים.
למרות ש-25%-20% מהנסיעות הממונעות במטרופולין ירושלים נעשות בתחבורה ציבורית, סך ההשקעה המצטברת בתשתית תחבורה ציבורית באזור היא 2,642 שקל לתושב, לעומת 7,600 במטרופולין תל אביב ו-6,700 במטרופולין חיפה. 
לפי הדוח, אותם פערים מקבלים ביטוי במספר הקילומטרים שנוסע רכב תחבורה ציבורית לתושב בשנה - 34 ק"מ בירושלים, לעומת 45 ק"מ בתל אביב ו-100 ק"מ בעולם, במהירות הנסיעה הממוצעת - 16 קמ"ש בירושלים, לעומת 17 קמ"ש בתל אביב ו-25 קמ"ש בעולם, ובמספר העליות לתחבורה ציבורית לתושב בשנה - 103 בירושלים, לעומת 111 בתל אביב ו-250 עליות הממוצע בעולם.
עוד מציין המבקר שאיכות שירותי התחבורה הציבורית בעיר נפגעת בגלל מחסור בתשתיות תומכות - נתיבים מהירים, נתיבי העדפה, חניות לילה, מסופי תפעול, מסופי נוסעים ועוד. כמו כן, חלק מהשכונות והרחובות בעיר נבנים ללא תכנון תשתיות לתחבורה ציבורית, ולכן בחלק מהמקומות חסרים שירותי אלו לתושבים. תשתית התחבורה במזרח ירושלים לקויה ואינה מאפשרת להפעיל תחבורה ציבורית באזורים רבים. ריבוי מפעילים במזרח העיר מקשה פיתוח של קווים יעילים, ונוסעים נדרשים לעשות מעברים רבים בין קווים כדי להגיע ליעדם.
נוסף על כך, הדוח מעלה כי קיים מחסור של כ-200 נהגי אוטובוסים, שלפי המבקר מהווה מכשול מהותי לשדרוג שירותי התחבורה הציבורית בירושלים. זאת, במיוחד בזמן שמשרד התחבורה פועל להכניס לעיר מפעילי תחבורה ציבורית חדשים.
בדוח מצוין שבדצמבר 2018 פרסם משרד התחבורה שני מכרזים למפעילים חדשים להפעלת קווי שירות באוטובוסים בירושלים. לפי המבקר, חוסר מוכנות של משרד התחבורה בהיבטים כגון מחסור בנהגים, מחסור בתשתיות, מחסור בנתיבי העדפה ונתיבים מהירים עלול לפגוע ביישום מכרזים אלו, וכתוצאה מכך תיפגע איכות שירותי התחבורה הציבורית בעיר.
נוסף על כך, ב-2014 הכינו משרד התחבורה, משרד האוצר ועיריית ירושלים דוח מסכם לפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולין ירושלים, אך מאז פרסום הדוח אין פרסום מעודכן ומרוכז של המידע הרלוונטי על פני שנים ובראייה כוללת, וטרם הושלמה הכנה של תוכנית אב מעודכנת וכוללת, מסביר המבקר.
המבקר מתייחס בדוח גם לפרויקט חשמול מסילות הרכבת, וכותב שהוא צפוי להסתיים ב-2025, למרות שלפני כשלוש שנים העריכה רכבת ישראל שהוא יסתיים עד 2021. לפי משרד המבקר, הדחייה בהפעלת הפרויקט יכולה להוביל להפסד של מאות מיליוני שקלים למשק בכל שנה של דחייה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה