חדשות

"תכנון המטרו נעשה תוך חוסר ודאות וללא שיתוף הרשויות"

ראשי ערים בוועדה לביקורת המדינה הביעו הסתייגות מתכנית התחבורה הלאומית. יו"ר הוועדה, ח"כ עופר שלח: "יש צורך בהקמת ועדה מיוחדת בכנסת לנושא. צריך להקדיש זמן ראוי ע"מ לקחת בחשבון את כל טענות הצדדים"
שרון טל | 
מטרו דיור (צילום Freepik)
הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, דנה היום בתכנון המטרו - הפרויקט התחבורתי הגדול המיועד למרכז הארץ. בדיון אמר מנכ"ל משרד התחבורה כי "זו טעות לשים את כל כובד משקל התכנון התחבורתי בישראל על פרויקט זה. מאידך, ראש הערים הצביעו על חוסר ודאות שלהם לגבי הפרויקט וטענו כי אינם משותפים בתכנון גם שזה נוגע בתוואי העירוני שתחת אחריותם".  
יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח אמר כי: "מדובר בפרויקט לאומי חשוב ורחב היקף. לכן, יש צורך בהקמת ועדה מיוחדת בכנסת לנושא. הכנסת חייבת לדחוף את הדבר הזה ולא יכול להיות שידונו אחת לתקופה בנושא מההיבט הצר של ועדה כזו או אחרת בכנסת. אני לוקח מהדיון הזה שצריך להקדיש זמן נוסף ומחשבה מערכתית לשלב התכנון וההסברה. ברור שלא כולם יצאו מרוצים - כולם רוצים את התועלת מהמטרו אבל לא רוצים לשלם את המחירים. זה דורש מראשי הרשויות רמה גבוהה של מנהיגות אל מול התושבים. אי אפשר שפרוייקט כזה ירוץ בצורה חפוזה ברמת התכנון, יש להקדיש לזה את הזמן הראוי בכדי על מנת לקחת בחשבון את כל טענות הצדדים״
 
מנכל משרד התחבורה, עפר מלכה: "הדיון על המטרו צריך להיות קשור בדיון על חלוקת משאבים לאומית בנוסף למה שקורה במרחב של מטרופולין דן בכללותו ולא רק בנושא המטרו. במטרופולין דן מבוצעים פרויקטים נוספים של רכבת קלה בהיקף של עשרות מיליארדי ש"ח במקביל לפרויקטים נוספים כמו מהיר לעיר, נתיבי תחבורה ציבורית, נתיבים מהירים וכו'. פרויקט המטרו צפוי לעמוד על עלות של כ-200 מיליארד שקל שמחציתו במימון של המדינה כך שרוב המימון של התשתיות הלאומיות יתרכז במטרופולין גוש דן כאשר הפרויקט הזה לא הפתרון היחידי המתאים לגוש דן או הפרויקט היחידי הנדרש ברמה הלאומית".
סמנכ"ל תכנון בחברת נת"ע, קרן כץ אמרה בדיון כי "חברת נת"ע קיבלה לידיה את המשימה על המטרו בהתאם להחלטת ממשלה הקובעת שחברת נת"ע היא תטפל בתכנון המוקדם. העבודה התכנונית החלה בשנת 2018 ומיד החלו לתכנן את שלושת הפרוזדורים שהוגדרו בתוכנית האסטרטגית ועל כן נעשתה בחינה היכן תוואים אלה יכולים לעבור. נעשתה עבודה עם ראשי ערים ותיאום בין גופים שונים כאשר המבט על הפרויקט הוא לא על עיר מסוימת אלא מבט כלל מטרופוליני. תכנון קווי מטרו נקבעו לפי מספר מאפיינים כמו נגישות למוקדי תעסוקה ומוסדות ציבור, קישוריות עם קווי הרק"ל, קישוריות עם רכבת ישראל וכו'. נערכו מעל 270 פגישות עם 14 רשויות מקומיות על מנת להקשיב לרצונות הרשויות המקומיות במקביל למפגשי שיתוף עם הציבור".
סגן ראש עיריית כפר סבא, עילאי הרסגור-הנדין טען כי "אין שיתוף אמתי של הציבור ומידע חיוני לא מועבר לציבור. התושבים מוחים. אילו הייתה הסברה, היה אפשר להפיג חששות". אליו הצטרף ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי שאמר כי "חברת נת"ע לא קובעת מדיניות אלא הרשות המקומית ולא ייתכן שפרק הזמן להתנגדויות יהיה כל-כך קצר ויארך 60 ימים".
ראש עיריית כפר סבא, רפי סער תקף את נת"ע וטען כי: "נעשתה עבודה חד צדדית ללא שיתוף אמיתי של הרשויות המקומיות. תקום מחאה משמעותית בשל תכנון חסר שלא לוקח בחשבון את הצרכים המתאימים של כל רשות מקומית. התושבים בעיר בתסיסה קשה בכל הקשור לתוכניות של פרויקט המטרו".
רפרנט תשתיות באגף התקציבים במשרד האוצר יובל אביגדור השיב: "פרויקט המטרו עבר בדיקת כדאיות כלכלית משמעותית ולכן משרד האוצר פועל ככל הניתן לקדם את הפרויקט. לעניין המימון הדבר ידרוש התייחסות משמעותית כחלק מתקציב המדינה. משרד האוצר בשיח שוטף עם הרשויות המקומיות ומנסים למצוא נוסחה הקובעת איך יבוצע השיפוי כאשר בשלב הראשוני הוצע שהמדינה תשתתף באופן מוגבר יותר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה