חדשות

תמר זנדברג בראיון ל-ice: "לביבי אין בעיה לדבר עם ערבים, אלא רק לגנץ, הנדל ואשכנזי"

במבט לאחור, זנדברג הייתה מהבודדות שחזתה נכון: כחול לבן אינה מפלגת שמאל והחיבור עם אהוד ברק היה כישלון. הקלף המנצח של זנדברג להחייאת המחנה זו רשימה יהודית-ערבית, אבל האם תסכים לשבת בשביל זה עם נפתלי בנט בממשלה? | ראיון
יהודה לוינגר |  11
תמר זנדברג (צילום Hadas Parush/Flash90)
מפלגת מרצ על פרשת דרכים. לאחר שתי מערכות בחירות בהן רצו ברשימה עם מפלגות אחרות, מצאה את עצמה מרצ מתמודדת שוב לבדה, כאחרונת המפלגות המייצגות את השמאל ההיסטורי בישראל. במפלגת העבודה, מי שפעם הובילה את המחנה והיום עם 3 מנדטים בלבד, נאבק היו"ר עמיר פרץ לחיבור כחול-לבן, ובעצם להיעלמותה של המפלגה. 
איך השינויים במפלגת העבודה ישפיעו על מרצ? זנדברג לא אופטימית: "קטונתי מלתת ציונים למפלגה אחרת, במיוחד שהיא כבר לא קיימת. אנחנו במשך שנים קראנו לאיחוד עם מפלגת העבודה, שסיימה את תפקידה ההיסטורי לא מהיום, ליצור מפלגת שמאל. ניסינו עם עמיר פרץ ולצערי היו לא אינטרסים אחרים ממה שהבטיח בבחירות".
אבל יו"ר מרצ לשעבר מאמינה שחלקים מהעבודה יעברו בסופו של דבר למרצ: "אני כן קוראת לאנשי השמאל, לאלו שרוצים לקחת חלק באופוזיציה הלוחמת בימין, שמאמינים בערכי הדמוקרטיה לבוא אלינו".

צילום: Miriam Alster/Flash90
"השמאל נתן את הקול שלו למי שהולך נגדו"
אי שם לפני שנה וחצי שכחול-לבן התמודדה לראשונה בבחירות וגרפה חלקים רחבים מהשמאל, יו"ר מרצ אז, חברת הכנסת תמר זנדברג, ביקרה את התופעה ולא האמינה שבני גנץ הוא מנהיג השמאל: "היה אפשר לראות את זה אז, והיום רואים שזה חוזר על עצמו: זה קרה לפני עם "המחנה הציוני", ולפני כן עם "קדימה" ובעצם עם כל אחת מאותן מפלגות שבאו לתת אלטרנטיבה למרכז עם אותו דפוס: לקרוץ לימין, לקחת קולות מהשמאל ולחבור לימין לממשלה".
אבל לדבריה, כחול-לבן היא דוגמא ייחודית: "אבל השיא היה  עם כחול לבן, כי לאחרות לא היה רוב בכנסת, אבל לכחול לבן היה רוב להקים ממשלה עם הגוש שלנו, גם עם הערבים. היום אנחנו רואים שלביבי אין בעיה לדבר עם ערבים, רק לגנץ, אשכנזי והנדל יש בעיה. ועוד אחרי שביבי עם כתבי אישום והשחיתות נושא מרכזי, וקו פרשת המים הוא מי ילך עם ביבי, אז לשבור בצורה כזו בוטה, זו מעילה באמון. ראינו את זה מראש, זה לא כושר נבואי של זה מה שקרה במשך עשר שנים עם מפלגות אחרות".
היית גם נגד החיבור של מרצ עם ברק? "מאוד הסתייגתי ממנו זה נכון. מרצ כמפלגה אידאולוגית וגם יש קהל מצביעים,  במיוחד אחרי בחירות, בקו של שיתוף יהודי וערבי  וברק היה סדין אדום לציבור הערבי, גם עם דוקטרינת האין פרטנר, והוא בא -  עם כל הכבוד לזכויות מהעבר כראש ממשלה - בא עם מפלגה מדומיינת מתוך המקום הזה לחבור למרצ, ויש שיגידו להשתלט על מרצ, ואני לא חושבת שזה נכון".
כשאין שמאל, אז גם כחול לבן מסדירים את ההתיישבות יחד עם הליכוד: "זה בדיוק לראות איזה נזק נגרם לשמאל. השמאל נתן את הקול שלו למי שהולך נגדו. גנץ עצמו עם ביטון ועם עומר ינקלביץ' עושים דבר הפוך ממה שהציבור הצביע ואז אומרים שאין שמאל".
במרצ לא יתפתו לקבל שרים? מרצ הרבה פעמים עמדה במבחן ואפילו חטפנו ביקורת: קראו לנו טהרנים על זה שלא נכנסו לממשלה. ויש יתרונות: עמוד שדרה ערכי זה מאוד נדיר אבל חשוב פוליטיקה".
למרצ יש סיכוי להתרומם מעל 6-7 מנדטים שבסקרים? לצערי במקרה שלנו גם 6-7 זה חלום שצריך לעבוד קשה כדי להשיג אותו. מרצ  נמצאת באתגר לא פשוט כרגע, אחרי 2 מערכות בחירות שהיא רצה לא בכוחות עצמה ויש סימן שאלה. מרצ תלך על דגליה, לחזור להרים מחדש את הדגל יהודי ערבי בעוז ובעוצמה, כי זה דבר שהוא נכון מוסרית, צודק אידאולוגית וגם קלף מנצח אלקטורלית כדי שהקולות לא ילכו לחולדאי או ללפיד".
החיבור עם הערבים יביא קולות מהרשימה המשותפת? "יש ציבור ערבי גדול ולא מבוטל, עוגת הקולות בציבור הערבי היא הרבה יותר מאשר הרשימה המשותפת וזה העניין: עבור כלל הגוש עדיף בהחלט שהרשימה לא תדאג ויהיו קולות נוספים .זה יכול להגדיל את הגוש".
 
"התפקיד שלנו להשמיע את הקול באחריות: איך לשמור על בריאות הציבור ואיך לפצות כראוי"
בעוד כחול-לבן והליכוד מתקוטטים ביניהם בקבינט הקורונה והחלטות הממשלה לבריאות הציבור ופתיחת המשק, נראה שהשמאל שותק, או מעלה רק את עניין האומנים והתרבות.
כמעט מהיחידות שמאתגרות את הממשלה מהאופוזיציה זו זנדברג עם התנגדות אחראית: "יש בעיה חבויה במחנה שלנו שבגלל שזה ברור שאנחנו אופוזיציה למדיניות הממשלה, אז בהרבה דברים לצערי יש הלך רוח של כל הזמן מה לפתוח ואיזה עסקים. ברור ומובן שהציבור רוצה, ואין הרבה פיצוי והמצב הכלכלי קשה, אבל מה לעשות שיש מחלה שמצריכה זהירות כדי לשמור על בריאות הציבור ואני חושבת שהתפקיד שלנו להשמיע את הקול באחריות איך לשמור על בריאות הציבור ואיך לפצות כראוי ואיך להביא לפתרונות יצירתיים".
חברת הכנסת מביאה לדוגמא את פתיחת הקניונים שהייתה לדבריה "פשוט מלכודות קורונה", מה שהוביל ל-"הצטופפות במקומות סגורים - בדיוק הדבר ההפוך מלא-להתקהל, וכל שכן בזמן שאירועי התרבות סגורים".
כאמא לילדה בחטיבה שנשארה בבית, זנדברג מצד אחד מבקרת את ההחלטה של סגירת מערכת החינוך במשך חודשים, אך מהצד השני היא מבינה את הצורך בכך: "אין התייחסות מספיק באופוזיציה: מצד אחד לשמור על הבריאות, מצד שני לפצות על הכלכלה ומצד שלישי לשמור על שגרת החיים". בהמשך למערכת החינוך, למשל, מביאה זנדברג את הבת שלה בכיתה ט' שלומדת בבית ספר בתל אביב, שמהצד השני של בית ספר נמצא פארק הירקון, ומחודש מרץ ועד היום - רק פעם אחת, אחרי חודשים רבים היה מפגש עם המחנך בפארק: "מסגירת בתי הספר עברו אביב, קיץ וסתיו, והדבר הפשוט להיפגש האוויר הפתוח, במיוחד במדינה כמו שלנו עם מזג אוויר נוח, לא עלה על דעת מערכת החינוך. לי זה מאוד חורה, וזה התפקיד שלנו".
אם השרים היו נוסעים באוטובוס הם היו מבינים, וזה סימן לניתוק שלהם
מה הדבר שהיית מעלה לשינוי בממשלה? "מה שחסר בהתמודדות הממשלה זה האלמנט של הפיצוי. שואלים מה לסגור ומה לפתוח - בעיקר מה לפתוח -  אבל לא שואלים למה כל כך רוצים לפתוח: אז נכון, בציבור רוצים כי מתגעגעים לשופינג ולעבוד, אבל מעבר לזה יש משבר כלכלי ואין פיצוי מספק. חבילת הפיצוי שניתנה היא אחת הצנועות במערב. לאנשים חסרה הפרנסה, מסתכלים על עסקים שפושטים רגל, בועה סמויה של עסקים שלא יחזרו, שחיים באופן מלאכותי, מדברים על מפוטרים, בעיקר מפוטרות אגב, וכל זה צועק משבר כלכלי שהוא לא מספיק מטופל. לכן יש כזו זעקה על ענפים, כי אנשים יושבים בבית ולא מתפרנסים".
את למשל הבאת ביקורת על החלטת הקבינט להגדלת התפוסה באוטובוסים: "זה אבסורד, במקום להוסיף אוטובוסים ולהוסיף עבודה עבור מערך ההיסעים, אז מצטופפים. במקום להרחיב אז מצמצמים ואז שואלים איך יש הדבקה. אם אחד או השניים או השרים היו נוסעים באוטובוס הם היו מבינים את זה וזה סימן לניתוק שלהם.
לבסוף, לאחרונה עולה האפשרות מצד השמאל שהדרך היחידה להחלפת השלטון תלויה בישיבה עם יו"ר ימינה נפתלי בנט. מרצ תשב עם בנט? "תראה, מרצ מפלגת שמאל שתשב בממשלת שמאל, אנחנו לא נתפתה לשבת בממשלת ימין, ובנט יותר ימין מימין. גם בנושא הכלכלי הוא מצטייר כמציע פתרונות לקורונה, אבל ברור לכולם שהם פתרונות של ימין כלכלי מובהק ההפך ממה שצריך: הוא מציע הפחתת רגולציה וקיצוץ בציבורי, בעוד שכל הממשלות פועלות על יד הזרמת כספים ואחריות לשירותים חברתיים ולא ההיפך".
"בזמני חירום יש אופציות אחרות: לא ימין ושמאל, ממשלה של 120 עם כל המפלגות בארץ שמתאחדות סביב ממשלה זמנית, וגם כאשר יש מופעי שחיתות וכשל - במצב כזה יש קו פרשת מים שנשקול אותו, וגם בשאלה של פסילת הרשימה המשותפת - אם בנט לא יפסול ישיבה עם הערבים. המגיפה הוכיחה שחרדים וערבים, יהודים שמאלנים וימניים, כולם סובלים ממנה ולהדיר את הנציגים של הציבור הערבי רק בגלל שהם ערבים זו טעות".
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    מקסימה
    ענת 12/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חבל שאין עוד כמוך בפוליטיקה שלנו
    סגור
  • 8.
    אמרה מי שעלתה לקבר ערפאת
    רמץ 12/2020/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זנברג היא אחת שאם יאמרו לה את מי את מקדשת את נתניהו ערפאת היא תאמר כמובן שערפאת. האם לא עליתי לקברו? האם אינני רואה בו את הדמות המוערצת על ידי? האם אינני מבקשת אלא מדינת כול אזרחיה וראש ממשלה ערבי שיוביל את עם ישראל לים?
    סגור
  • 7.
    אני תמיד אצביע מרץ
    אניהיא 12/2020/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    משום שהם נאמנים לעצמם.על אף שיש לי השגות לגבי ההתיישבות והשטחים.הם היחידים שאני סומכת עליהם שימרו על הדמוקרטיה על זכויות האדם והאזרח.אני הייתי מצביעה פעם ,בימים עברו,למאיר פעיל,שטען השטחים הם בשביל משא ומתן,ולא בשביל לוותר בלי תמורה. אבל אני מניחה שמרת לא יגידו לא.ואני אף פעם בעולם לא אעזוב או אצביע למישהו אחר,אפילו אם נדמה שהקול ילך לאיבוד.
    סגור
  • 6.
    לזנדברג יש משקל נוצה בפולטיקה הישראלית
    אורי 12/2020/01
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אין לה השפעה בכלל מה עשיתם מימנה....
    סגור
  • 5.
    חלק מדברי תמר זנדברג נכונים וחשובים אבל מאד רצוי
    א 12/2020/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שמרצ תחבור לרשימה המשותפת ושאנשים שפרשו מפעילות פוליטית יחזרו ויעצימו מפלגה שמאלית יהודית ערבית
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    באהבה לזנברג:
    ישראלי 11/2020/30
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אני מאחל לתמר זנדברג גלות לתקופה בגליל המערבי. הגיעה הזמן שהיא תבין את המציאות האמיתית בישראל. לחלופין אפשר לבקש שהחמולות שהשתתפו אתמול ביריות במרר יעברו לגור ברחוב שלה. זה יהיה לטובתה ויעזור להתקדם כבר...
    סגור
  • 3.
    מנותקת
    רמי 11/2020/30
    הגב לתגובה זו
    4 2
    זנדברג תתעוררי. העולם זז ואת תקועה עם ערפאת. אין ערפאת. מת. גם הטרוריסט הזה עבד עליכם שמעוניין בשלום וטמבלים כמוך האמינו לו. וכשהסתבר ששיקר את נתניהו אשם. אתם דפקים ולא צאו מזה כמו שהפלסטינים לא יצאו מה טימטום של סרוב למדינה ב-1947.
    סגור
  • כיום הערבים הרבה יותר מתוחכמים.
    אניהיא 12/2020/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אם יש מישהו שמכניס את האויב אלינו הביתה,כאויב ולא כידיד,הוא נתניהו! הערבים לא חייבים להיות אוייבים אלא שותפים לדרך של שיתוף.והלואי גם חמאס ככה.
    סגור
  • 2.
    שינוי חשיבה
    שלמה פיטוסי רמת השרו 11/2020/30
    הגב לתגובה זו
    5 1
    כאשר מרץ נלחמה על חוק דיור ציבורי מרץ היתה עים 12 מנדטים!!! צריך לשלב גם מדיני גם שלום גם ערבים העם רוצה פרנסה העם רוצה עבודה להחיות את החוק לדיור ציבורי!!!!!
    סגור
  • 1.
    הפוסל, במומו פוסל
    יואל הנביא 11/2020/30
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מרצ היא מפלגה פוסט ציונית המעדיפה ערבים על פני יהודים, והדוברת ממחישה זאת בכך, שהיא מעגיפה לעלות לקבר הפושע, רב המרצחים עראפת,ימח שמו, על פני עליה לקברו של חוזה המדינה, ז"ל, מבכרת חיבוק עם יורשו,רב המרצחים הפושע, אבו מאזן, על פני חיבוק עם אנשי ימין... הרצ... מדובר במפלגה, הסובלת, זה שנים, מתהליכים של אוטו אנטישמיות...
    סגור
  • חמודי כשמרץ תצטרך דובר
    אניהיא 12/2020/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    היא לא תבחר בך.את החשדות שלך תשאיר בהיכון אבל תלמדו להקשיב.אתה האוייב של מרץ,לא יכול לשמש לה דובר.
    סגור