חדשות

הילה שי וזאן בריאיון: "המשבר הכלכלי נוהל על ידי נתניהו בכישלון גמור"

חברת הכנסת הילה שי וזאן, עזבה את מפלגתו של בני גנץ לגדעון סער: "היחיד שיכול להביא ממשלה אלטרנטיבית", ותוקפת את התנהלות נתניהו: "כמו שלקח קרדיט על החיסונים בכל ריאיון שלו שייקח אחריות על הכישלון" | ריאיון
יהודה לוינגר |  3
הילה שי וזאן (צילום הדס פרוש פלאש 90)
לפני כמעט חודש, חצתה את הקווים חברת הכנסת הילה שי וזאן ועברה ממפלגת כחול לבן של גנץ למפלגתו של גדעון סער "תקווה חדשה". שי וזאן הייתה פעילה בכנסת ה-23 בלא פחות מ-8 ועדות, עסקה בכל נושאי הקורונה והמשבר הכלכלי ואף נאבקה עבור החזרי כספים מעולם הצרכנות עבור אזרחים: החל ממקדמות ששולמו עבור חתונות שהתבטלו בעקבות מגבלות הסגר, ועד החזרי נסיעות והטבות מס לתושבי פריפריה.
בריאיון ל-ice, חברת הכנסת שי וזאן מאמינה כי גדעון סער הוא האלטרנטיבה היחידה לנתיהו: "כל אחד אחר לא מסוגל", על מפלגת ימינה: "מפלגה דתית סקטוריאלית", ותוקפת את התנהלות ראש הממשלה בזמן הקורונה: "שייקח אחריות לכישלון של ניהול המשבר הכולל".
מדוע החלטת לעזוב את כחול לבן? גם גנץ, כמו סער, ניסו להחליף את נתניהו? "מבחינתי המטרה נשארה כשהייתה והיא להביא להחלפת השלטון של נתניהו ולהביא למדינת ישראל שלטון יציב, מאחד ולא עסוק בלהפריד ולא לשסות לחלקים. לצערי, בכחול לבן לא הצלחנו להביא לתוצאה להחלפת השלטון. היום במפה הפוליטית ברור שהיחידי שיכול להביא את כולם ולהביא ממשלה אלטרנטיבית וחלופה יציבה זה גדעון סער, כל אחד אחר לא מסוגל לעשות. לא בכדי ראש הממשלה מסמן ומתייחס אך ורק ליאיר לפיד, הוא יודע שהוא מסמן אותו אז הניצחון שלו מובטח ומתעלם מגדעון סער שכן יכול להביא את כלל הפוטנציאליים לשולחן. מצאתי את עצמי במפלגה וודאי שותפה לנבחרת מאוד מגוונת של אנשים, אנשי עשייה. אני בטוחה שגם אזרחי מדינת ישראל יראו בסוף חלופה שלטונית כשיראו אופציות והיחידי זה רק גדעון סער".
כחול לבן היא מפלגת מרכז שמאל ושל סער יותר ימין: "מי שמכיר ועקב אז גם בכחול לבן הייתי בחלק הימיני של המפה. תמיד ראיתי והצגתי את עצמי כמי ששייכת לימין מרכז של המפכה הפוליטית. כחול לבן קמה עם רצון כן להביא אנשים גם משמאל וגם מימין - אידאליזציה שלצערי במבחן המציאות זה לא עבד. הייתי ונשארתי מרכז-ימין של המפה. אין כל שינוי אידיאולוגי".
בתחילת דרכך התחלת עם בנט, מה קרה שם שלא המשכת? "הסיבה היא פשוטה מאוד. גדלתי בבית ציוני דתי, בבית מפד"לניקי וכן קיוויתי בזמנו, לפני 10 שנים, שנפתלי בנט נכנס למגרש הפוליטי יהיה שינוי ושהמגזר הדתי לאומי יהיה יותר ממלכתי וחלק מעם ישראל. גם הבית היהודי וגם ימינה נשארו מפלגות דתיות סקטוריאליות, ואני מאמינה כמי שבאה מהציבור הזה שצריך להיות חלק מהכלל, ממפלגת שלטון. לשאלתך למה לא ימינה? כי לבחור בבנט וימינה זה לבחור בהמשך השלטון של נתניהו. ברור לכולם שלא בכדי אמר בנט שלא יישב, הוא ישב בעבר עם נתניהו והפעם היחידה שהוא לא ישב זה שנתניהו לא רצה בו. בפן האישי, יש לי ילד בגיל 16, גיל שבו מתגבשת הזהות הפוליטית שלו, ואני רואה את עולם המושגים שלו, מושגים שיוצאים מבית מדרשו של נתניהו: "הם ואנחנו" -  הפילוג הזה שכל מה שלא אני הוא פסול, הוא אחר, הוא לא לגיטימי. עבור אזרחי מדינת ישראל, להצביע לבנט זה כמו להציע לנתניהו ומי שמעוניין בנתניהו שיבחר או ליכוד או ימינה. אנחנו מציעים אלטרנטיבה".
הזכרת את נתניהו כמפלג, כתב אישום לא שמענו: "זה בוודאי. במדינת ישראל הדבר הנכון הוא שלא יכהן ראש ממשלה בכתב אישום בעוד מתנהל משפט כנגדו. אני לא רוצה חלילה לחשוד באף אחד אבל כמו שנתניהו אמר בזמנו על אולמרט: יש חשש שהחלטות מקצועיות יתקבלו לאור שיקולים אישיים ופוליטיים, זה טבעו של דבר וכדאי להימנע ולא להגיע למצב כזה -וודאי שזה חשש כשאני מסתכלת על הנושאים הבוערים ביותר: המשבר הבריאותי וכנגזר מזה הכלכלי. וודאי שנתניהו מגיע לו הקרדיט על הצלחת החיסונים יחד עם מערכת הבריאות המפותחת שלנו שהיא יוצאת מן הכלל, עם זאת המשבר הכללי נוהל בכישלון גמור, תסתכל על חוסר משילות אכיפה בררנית אכיפה לא דיפרנציאלית במקומות שצריכים אותה, החלטות שהתקבלו או לא התקבלו: נתב"ג נשאר חודשים ארוכים פתוח, כחברת כנסת בוועדת הכלכלה ערכתי במשך חודשים סיורים בשטח עם הועדה לביקורת המדינה ואני רואה את המעבדה של החיסונים, ואני שואלת: מדוע לא מבצעים בדיקות? ואנשים בנתב"ג, הגורמים המקצועיים, אומרים: אנחנו ערוכים לכך, בבקשה תדאגו למה שצריך, והמעבדה לא נפתחה במשך 10 חודשים. היה כאן מחדל רציני, מחדל מנהיגותי, כמו שנתניהו לוקח קרדיט ואחריות לחיסונים 20 פעם בכל ריאיון שלו, שייקח גם אחריות לכישלון של הניהול המשבר הכולל".
הנושאים החברתיים הכלכליים היו חלק משמעותי מהעשייה שלך בכנסת: "נכון. בתחילת כהונתי בכנסת, כל ח"כ בממוצע נמצא בין 2-3 לוועדות, אני כיהנתי ב-8 ועדות ובמה שביקשתי לעצמי מרצוני האישי היו כספים וכלכלה: אלה הועדות הכי אופרטיביות ויש בהן עבודה הכי אינטנסיבית. ויו"ר ועדת הכלכלה נענה לבקשתי לכהן כיו"ר ועדת הצרכנות. ככל שעובר הזמן מתגלה משבר בריאותי וכלכלי מאוד עצום ובעוד כמה חודשים בלבד תיגמר תקופת החל"ת ויהיו מאות אלפי אנשים בלי עבודה והמשבר יתפוס תאוצה בצורה מדאיגה. יותר מלדאוג למענקים, יש לדאוג לדברים הבסיסיים: שוק חופשי ולהסיר חסמים בירוקרטיים ורגולציה מיותרת ולעשות מה שנכון לעשות עבור הצרכנים".
חלק מהחוקים שהעבירה שי-וזאן במהלך תקופת הקורונה עסקו באמת עבור הצרכנים "לא קיבלת לא שילמת" כמו החזרת כספי מקדמה לאירועים שהתבטלו או החזר כספי חופשות מסוכנות הנסיעות: "מה שפעם שימש לחופשות מותרות, היום זה עבור לא מעט מדובר בכסף לאוכל ולצרכים חיוניים ועלינו מוטלת החובה לעזור להם", אומרת שי-וזאן. בכנסת הנוכחית היא עוד לא הספיקה אבל על הדרך יבואו עוד חוקים כמו החזק לסטודנטים על שירותים שלא קיבלו כמו תשלום על אבטחה וניקיון כחלק מתלוש השכר לאוני', או הורים החתומים על חוזים לגם הילדים גם כאשר הם בבית.
מעבר לפן החברתי כלכלי, את גם פועלת לקידום מעמד האישה. בסוף, ראשי המפלגות, למעט מרב מיכאלי, גברים. בישראל 2020 נראה שוב ראש ממשלה אישה? "אני מקווה שתהיה אישה ואני חושבת שזה אפשרי - אני לא מאמינה בתקרות זכוכית. בעבר גם הייתה ראשת ממשל ואני מסכימה שזה יותר קשה להגיע. אבל צריך להסתכל על הבעיה המרכזית: איך אנחנו מעודדים את אותן נשים. דוגמא אישית אני יכולה להביא כשהייתי חברת מועצת העיר במודיעין בתיק לקידום האישה. במקום לדבר על כמה שזה לא בסדר וכמה שזה באסה, פשוט עשינו. הקמנו קורס ובחרנו נשים בקפידה, ואם בעבר היו כאלה שאמרו: מה לי ולפוליטיקה - אזי אחרי חצי שנה של מפגשים ועם בעלי תפקידים במגזר הפוליטי, הנשים שסיימו את הקורס אמרו שהן רוצות להשתלב ברשימות פוליטיות במועצה הבאה, ואחת מתוכן עדיין חברת מועצת העיר. זו הדרך. להסביר להן שהן יכולות לפתוח את הדלתות. אנחנו נסיר חסמים מהחברה ואכן נדאג לבסיס: גם להעביר גברים מאזור הנוחות שלהם שהם יוכלו להיות יותר עם הילדים, להסיר חסמים ממעונות היום הארכת יום הלימודים וככה נראה יותר נשים מעורבות. אני שמחה לשמש דוגמא לכך כאם ל-4 ילדים ומי שעושה גם וגם. אכן אין מספק נשים בפוליטיקה, אבל אני גאה להיות במפלגה שמקדמת נשים,  מס' 2 ושותפה להקמת המפלגה זו ד"ר יפעת שאשא ביטון שבעז"ה תהיה המשנה לראש הממשלה, אישה חזקה בהנהגה. תקווה חדשה מהווה מודל".
לסיום, תקווה חדשה גם פונה למגזר הדתי, יש לציונות הדתית גם מקום אצלכם? "זה היופי במפלגת תקווה חדשה: זו מפלגת שלטון ועדיין תוכל להכיל את כלל הציבור, בין אם זה גדעון או כאלו מהציונות הדתית כמו אלקין או אני או יועז הנדל. גדעון בא להראות שגם אנחנו בית להשתלב בבית לאומי כללי ולא מפלגה קטנה וסקטוריאלית, הציבור הדתי תרם ותורם למדינה הזו ותפקידו להיות חלק מפלגת השלטון ולא בפחות מכך, כמי שבאה מהציונות הדתית ומהעולם הדתי לאומי אני בהחלט גאה להיות חלק מהמפלגה".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    נמאס מהשטויות שנתניהו מתרץ את הכשלון. שבענו רוצים להקיא (ל"ת)
    סמדר 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    חברה למכחישת ומגבירת הקורונה שאשא ביטון. בושה (ל"ת)
    מיצובושי ודלג דלג 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    די עם הצביעות
    טל חרמון 02/2021/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אל יתהלל חוגר כמפתח . באיזו עשיה ציבורית היה גדעון סער בעשור האחרון . די עם הצביעות ?
    סגור