חדשות

אפרת רייטן בריאיון: "הממשלה מחקה את ערכי החינוך, החוק והתרבות"

לאחר שנבחרה למקום החמישי בפריימריז של מפלגת העבודה, עו"ד אפרת רייטן על מרב מיכאלי: "קיבלה הריסות של מפלגה והצליחה לגבש בחזרה", ועל מרעאנה: "היה קשה לי לקרוא את הדברים, היא הביעה חרטה אמיתית"
אביחי דלאל |  15
אפרת רייטן (צילום פייסבוק אפרת רייטן)
לקראת הבחירות לכנסת ה-24, עו"ד אפרת רייטן (48) מתייחסת למירוץ של מפלגת העבודה בריאיון ל-ice. מי שבעבר כיכבה על המסכים שלנו בתור שחקנית ומנחה בערוצי הטלוויזיה השונים עשתה הסבה מקצועית לפני כ-11 שנה והפכה לשותפה במשרד עורכי דין שם טיפלה בדירקטורים וחברות בכירות במשק.  
לפני כשנתיים, רייטן חזרה לתודעה כמי שמייצגת את המשפחות השכולות של אסון נחל צפית שארע לקראת סוף שנת 2018. בשנה שעברה רייטן הצטרפה לוועדת החוקה של מפלגת העבודה ומיד לאחר בחירתה של מרב מיכאלי ליושבת ראש המפלגה, רייטן רצה בפריימריז והגיעה למקום הרביעי.
בריאיון לאתר ice מספרת רייטן על הכניסה שלה לעולם הפוליטי, על החיבור למפלגת העבודה ותוקפת את התנהלות הממשלה "מחקו את ערכי החינוך, החוק והתרבות", ומספרת על  העמדות שלה בנוגע למערכת המשפט ומגיבה לאמירות הקשות של חברתה למפלגה אביסתאם מרעאנה ותוקפת את עו"ד איתמר בן גביר ממפלגת "הציונות הדתית".
איך נוצר המעבר שלך מעולם הטלוויזיה לריצה ברשימה לכנסת?
״לקהל הרחב הצעד הזה היה לכאורה פתאומי אבל עשיתי הסבה מלפני 11 שנים ועזבתי לחלוטין את עולם התקשורת ועברתי להיות עורכת דין באחד המשרדים הגדולים בארץ ועזבתי את אור הזרקורים. עשיתי הרבה פעילות בין היתר ציבורית אבל שהתרכזה בעיקר בדירקטורים, רגולציה, סקטורים, הסתדרות הרופאים, עמותות כמו מותק ולילך, השתתפתי במאבק תאטרון אלמינא. כך שבעצם החזרה שלי לתקשורת התרכזה בשלוש השנים האחרונות בעיקר בפעילות שלי עם אסון נחל צפיות״.
למה דווקא מפלגת העבודה, תמיד היית בצד השמאלי של המפה?
״מפלגת העבודה הייתה עבורי בית תמיד. זה מתחיל עם סבא וסבתא שלי שעלו מבולגריה וטורקיה והיו תמיד בבית של מפלגת העבודה. עבורנו זה היה חלק בלתי נפרד מבחינת תפיסת העולם שלנו שהיא מפלגת העבודה ואני מודה שבבחירות האחרונות שהיו לא מצאתי את מקומי ודרכי במפלגת העבודה שאיכזבה אותי עם החיבורים שעשתה ועם לכאורה ויתור על העקרונות שלה. רק שמרב הפכה להיות יושבת הראש היא הביאה איתה רוח חדשה של שינוי, תפיסה ערכית ואמת שלא נדבר על המסר החשוב לנשים ולא רק לנשים אלא בכלל לציבור. שנשים יכולות להיות מנהיגות ולהוביל לשינוי אז הצטרפתי למפלגה. בעקבות ההכרזה של מרב כראש המפלגה והפריימריז, תוך זמן קצר  מאוד הייתי צריכה לקבל החלטה מיידית״.
מה הנושאים שבגללם נכנסת לכנסת?
״אני חושבת שהצטרפתי למפלגה שבאמת דואגת לאזרחים שלה ולא למנהיגים. אני מגיעה מתוך תפיסה ושליחות שאני רוצה לתקן את הניהול הכושל שהיה כאן ואת התפיסה של מי שניהל והוביל את המדינה בשנה האחרונה ובמסגרתה מחק לחלוטין את כל הערך שנקרא חינוך, חוק ומשפט ותפיסת העולם בתחום התרבות. אלה שלושה דברים שכל חברה בריאה צריכה. אני חושבת שכל בן אדם מגיע עם סל הכלים שלו וזה סל הכלים שלי״.
כעורכת דין, מה את אומרת על מערכת המשפט?
״קודם כל אני חושבת שבלי מערכת משפט חזקה, יציבה ובלתי תלויה, אנחנו נגיע מהר מאוד לחברה ולשלטון דיקטטורי. כל הניסיונות של לפגוע ביציבות המערכת ובעצמאותה משרתים תפיסה שאני מתנגדת לה באופן נחרץ ואני שמה סימני שאלה כבדים לגבי המניעים שלה. האם מדובר בפוליטיקאים שמה שעומד לנגד רוחם זה להקים כאן מדינת הלכה? האם אנשים שהיום עומדים לדין יעשו כל דבר כדי להימלט ממשפט צדק ומאימת הדין? והתחושה שלי הקשה ואחת הסיבות שבגללן נכנסתי היא בשביל לעצור את הנhסיונות האלה וזה לא אומר שמערכת המשפט לא צריכה לבדוק את עצמה. אני חושבת שמערכת טובה צריכה לעצור ולאתר בתוכה את כל הליקויים. להוביל יוזמות חקיקתיות או ועדות חקירה שאין בינן לבין המציאות דבר וחצי דבר ונועדו אך ורק כדי לפגוע באמון הציבור בבית המשפט, לפגוע בשופטים ובפרקליטות ובכל הגורמים העוסקים במשפט ואכיפה יכולים להוביל את החברה בעתיד הקצר והקרוב לכאוס״.
מי ראש הממשלה שתרצו לשבת תחתיו ?
״אני אשמח לראות ראש ממשלה שלא מנהל משפט כרגע ואין נגדו כתבי אישום. ראש ממשלה שפנוי לנהל את המדינה ופנוי מכל מניעים אחרים ואישיים. כרגע האופציות שעל השולחן ברורות, אני משאירה את ההחלטות האלה למרב מיכאלי ואני עוסקת בשיחות עם פעילים והחזרת כל הפעילים הביתה״.
לפני שש שנים מפלגת העבודה נתפסה כאלטרנטיבה שלטונית והיום היא קרובה לאחוז החסימה.
״כבר הודיתי שלא מצאתי את מפלגת העבודה בשנים האחרונות״.
ובכל זאת, איך מחזירים את אמון המצביעים?
״הצעד שעשתה מרב ובמסגרתו היא אמרה שהיא לא תהיה חלק מזה והצעד הראשון שלה כיושבת ראש עם האולטימטום של תתפטרו מהממשלה או שלא תהיו חלק מהמפלגה ולכן כל הכבוד והערכה לה. זה היה חלק מהתהליך שהיא התחילה להוביל וגם אני הלכתי שבי אחריה. מרב מיכאלי קיבלה הריסות של מפלגה שהייתה מתחת לאחוז החסימה. בלי מטה, בלי פעילים ועם אכזבה מאוד גדולה והצליחה לגבש אותה בחזרה והיום אנחנו רק הולכים ועולים בסקרים בניגוד לכל התחזיות. היא עושה עבודה מדהימה ומפיחה את התקווה, אורך החיים והשינוי בישראל. אנשים שתמיד היו חלק מהמפלגה איחלו לאותו שינוי״.
מתבקש לשאול מה דעתך על האמירות של מועמדת מספר 7 במפלגת העבודה, אביתיסאם מרעאנה?
״אני לא חושבת שיש לי מה לחדש. היא מודעת לדעתי, הרגשתי זעזוע עמוק על הדברים שכתבה uכל אזרח יהודי במדינה הרגיש לא בנוח בלשון המעטה עם חלק גדול מהפוסטים שלה, אני חושבת שהדיון סביב זה מוצה. בית המשפט יתכנס השבוע לבחון את הפסילה שלה ואני לא חושבת שיפסלו אותה. צריך להסתכל היטב ולהסיר את המסיכות לראות את הבעת החרטה שהיא הביעה על פוסטים שהיא כתבה לפני עשר שנים. היא עשתה תהליך גדול, היא נשואה ליהודי, היא פועלת נגד אלימות והיא הצטרפה למפלגת העבודה. היא באמת מתחרטת ולא רק בטלוויזיה אלא באופן אישי, היא לא אומרת שהיא לא הייתה רושמת את זה אחרת אלא אומרת שהיא לא הייתה כותבת אותם בכלל. זה עדיין לא מוריד מהתחושה שאנחנו מרגישים אבל מצד שני שיש לך קמפיין הסתה כל כך קיצוני של הימין שחבר לליכוד. סרטון הסתה שכזה על ידי מי שהורשע על ידי בית המשפט בהסתה לגזענות ותמיכה בארגון טרור לא מתנצל על הסרטון השפל שהוא פירסם בגנות מפלגות השמאל. אנחנו מדברים על אותו אחד שמתגאה שהוא מחזיק בסמל של המכונית הגנובה של יצחק רבין ואמר כמו שהגענו לסמל הזה אנחנו יכולים להגיע לרבין ולאחר זמן קצר התבצע הרצח. בזמן שאותם מקטרגים לא עושים את חשבון הנפש וקטונתי מלומר דברים אחרים״.
לסיום, איזה תפקיד היית רוצה לקבל במידה ותהיי חברת כנסת?
״כרגע זה מוקדם מדי לדבר על זה. כל תפקיד שיהיה קשור לשמירה על החוק, שמירת הפרדת הרשויות והגדרת היציבות במדינה עם האופק לעתיד אמיר שמח לקבל ולשרת נאמנה״.
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    אפרת על איזה חינוך את מדברת .מס 7? (ל"ת)
    מוטי 02/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    דחלילה חדשה
    יוסף 02/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דחלילה
    סגור
  • 12.
    ליצן החצר - לכי תעשי דוש (ל"ת)
    יוסי 02/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    רייטן
    יוחנן 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עכשיו את לא בערוץ הילדים עכשיו את נמצאת בערוץ המאוסים ברוכה הבאה מאוסה מערוץ הילדים
    סגור
  • 10.
    אפרת רייטן
    מני 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד אחת שמדברת.מחבלת הכנסתם לרשימה שבראשה מיירב מכאלי שסבא שלה היה נאצי.שתקי!
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    פליצה (ל"ת)
    אמיר 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    עוד אחת מדקלמת את מה שכתבו לה.
    ניר 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אהבלה
    סגור
  • 7.
    נו באמת
    ציני ורציני 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מהר מאוד תבין שעום הפוליטיקה לא לרמתה. מספר 7 מרחיקה הרבה מהמפלגה . אין מחילה למיי שקראה לשרוף את זכרון יעקב ,או לאהוד מחבלים ולזלזל על עמידה בצפירה לזכר חללי צה"ל.
    סגור
  • 6.
    מספר 7 שונאת ישראל
    אזרח 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עובר ליש עתיד
    סגור
  • 5.
    המפולגת
    מנדי 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זוהי רשימה של חולנים שמאלנים,אנטי יהודים, ומוקצים מחמת מיאוס,רק דבר אחד מבקש מבורא עולם שלא תיזכו לראות את אחוז החסימה,שהציבור יקיא אתכם כמו כל מיפלגה אנטי מסורת, מה יש לכם להציע,מחבלת שונאת יהודים,רפורמי ללא כל בושה,גוי גמור,נכדה של סייען גרמנים ארורים,הדם של כל הנירצחים שהסגיר על הצאצאים שלו,והאלמנה השחורה הזאת בעזרת השם בקרוביעטפו אותה בשחורים לקבורת חמור,ולא מיתיחס להזויה הזאת שחושבת שהמציאה את הגלגל,לכי תעשי דוש,
    סגור
  • 4.
    עוד תוספת
    דוד 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עוד תוספת למחבלת, ולרפורמי,ולמחבלת,ולנכדה של סבא נאצי,מי שהסגיר יהודים לנאצים הוא יותר גרוע מהנאצים ימח שמם ומאחל לך שלא תעברו את האחוז אחד,זאת לא מיפלגה,זאת מכונה אנטי יהודים עוכרי ישראל קמו כאן,מעולם לא היצבעתי למפלגת הזאת ולעולם לא אצביע לרשימת האנטי יהדות,
    סגור
  • 3.
    פנים חדשות
    קוביקוב 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בהצלחה לך ולנו אני מאמין בך
    סגור
  • חולירע
    רוזנשטיין 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה החולירע. שמדביק אנשים בנגיף? מתי תיתפגר גוי רוסי? אין לך עוד הרבה להיתפגר בקרוב גם לויה לא עושים לגוי רק שורפים את הגופה שלו וכך ניפטר מגוי נאלח
    סגור
  • 2.
    הממשלה הבאה תהיה ממשלת ימין, על אפך ועל חמתך (ל"ת)
    טל 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    ההצגה של מרעאנה כאילו חזרה משנאתה - אינה "תרבות"
    מאירה 02/2021/24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זו נצגה שנעשית בעברית בלבד, ורק כדי לא להיפסל.
    סגור