נבחרת אייס

כ"ץ נגד ליברמן: מי מהשניים שר אוצר טוב יותר?

למרות שהוחלף עוד לפני 4 חודשים וחצי, ישראל כ"ץ ממשיך לנכס כל נתון כלכלי מעודד לעצמו, ומאשים מסביב לשעון את ליברמן בכל משבר. אלא שהשוואה בין שני שרי האוצר לא מותירה מקום לספק: הראשון סיים קדנציה רצופה בעימותים פנימיים ובלי תקציב, השני בדרך לרפורמות מרחיקות לכת שישפיעו על כולנו. ומה הורדוס היה חושב על ביצועיו של בן דמותו המודרני?

מתן חודורוב
מתן חודורוב |  23
משרד האוצר (צילום נתי שוחט פלאש 90 עריכת אייס)
בכניסה ללשכת שר האוצר במאי 2020, אי אפשר היה לפספס פלקט גדול מאחורי שולחן העבודה, עמוס בשרטוטים ובאורות מהבהבים. "תראה – זו תכנית 'מסילות לשלום'", התגאה בפניי ישראל כ"ץ, "כך נחבר ברכבת את המפרץ הפרסי לחיפה ונעקוף את נתיבי השיט הימי".
נורמליזציה עם איחוד האמירויות עדיין לא עמדה אז על הפרק, וגם לכ"ץ היה ברור שאת המיזם השאפתני הוא לא יזכה לקדם (אם בכלל) בכהונתו הנוכחית – ודאי כשתחת רגליו כבר בער בעוצמה משבר הקורונה. ואולם, הצבתו לראווה של השלט הבוהק בחדר שימשה מעיין תזכורת לכל אורחי השר וכאילו דיברה בשמו: "כיהנתי כשר תחבורה מצוין, הוכחתי את עצמי כאיש ביצוע וגם באוצר אפעל כמו בולדוזר".
החלק הראשון של המשפט נכון, אך למרבה הצער רק חידד בדיעבד את הפער בין הצלחותיו של כ"ץ בפיתוח תשתיות לאומיות, לבין המפלות שהוא עתיד לספוג בתוך זמן קצר כשר האוצר.
 
כזכור, העניינים הידרדרו במהירות: כ"ץ שיתף פעולה עם נתניהו בהחלטה הפוליטית למנוע את אישור התקציב הדו-שנתי, במטרה לטרפד את הסכם הרוטציה שהיה מכניס את גנץ לבית ראש הממשלה, ובכך הפך לשר הראשון שמשלים בפועל עם אי-אישור תקציב בכל תקופת כהונתו.
הדברים חמורים במיוחד בעידן של משבר כלכלי קשה, שבו תקציב מעודכן שימש כלי מרכזי בידיהן של כל ממשלות העולם (מלבד ישראל) כדי להתמודד עם השלכות המגפה; וגם התהדרותו של כ"ץ ב"קופסאות" – תוספות של עשרות מיליארדי שקלים למערכת הבריאות ולפיצוי הנפגעים – לא הצליחה לחפות על המחדל היסודי הזה, כפי שקבע לימים מבקר המדינה.

שרי האוצר בעבר בהווה: כ"ץ וליברמן. צילום: יונתן זנדל פלאש 90
שר האוצר כפה על כל צמרת משרדו תוכניות אבסורדיות של נתניהו כמו "מענק לכל אזרח" ו"שי לחג", שבהן חולקו מיליארדים לישראלים שחלקם כלל לא נפגעו מהמשבר, על חשבון הגירעון העתידי. למרות הזינוק במחירי הנדל"ן, כ"ץ הוריד את מס הרכישה על דירה שנייה ושלישית, וכך שלח עוד אלפי משקיעים להצטייד בדירות, שקצב בנייתן בתקופתו פחת.
עימותים חוזרים ונשנים עם הדרג המקצועי, שלא מיהר להתיישר עם כל מהלכיו, הובילו להדחתם ו/או לפרישתם של שלושה בכירים לפחות במשרד – שאול מרידור, קרן טרנר ורוני חזקיהו – ממש כאילו אלופי הפיקודים היו פושטים מדים באמצע מלחמה. בסופו של דבר גוועה הקדנציה הקצרה של כ"ץ בטרם עת, כשבקופת האוצר גירעון עמוק אך בלתי נמנע, ובמשרד עצמו מוטלים כלכלנים בפוסט-טראומה, מלקקים את פצעי גאוות היחידה שנרמסה. האם הורדוס המקורי, שאליו נהג השר לשעבר להשוות את עצמו מפעם לפעם, היה מתפאר במורשת כזו?

ראש אגף התקציבים לשעבר שאול מרידור. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
אפשר היה לצפות שבתום כהונה שנויה במחלוקת, כ"ץ יעניק לאוצר לפחות הפוגה מעיסוקו בסוגיות כלכליות, ויניח למחליפו לשקם את המשרד הכלכלי החשוב בישראל. אלא שבפועל מינה כ"ץ את עצמו למעיין "שר צללים" במשרד החבול ומאז חשבונותיו ברשתות חברתיות גדושים במסרים משלושה סוגים:
נטילת קרדיט אישי על נתונים מעודדים המעידים על השיפור במצב המשק, גם חודשים ארוכים לאחר סיום כהונתו; התקפות חוזרות על צעדיו של מחליפו, אביגדור ליברמן, לצד הסברים מייגעים כיצד לכאורה "עושים זאת נכון"; והעלאת זיכרונות מצולמים מימיו הזוהרים כשר התחבורה, בליווי מורשת קרב נוסטלגית המתארת כיצד פעל "נגד כל הפקידים והספקנים" כדי להוציא לפועל שורה של מיזמי תשתית מורכבים. מעבר לוויכוח על הטענות, מה אפשר ללמוד מהפוסטים הללו?
בהשאלה מעולם הכדורגל החביב על כ"ץ, אין ספק שהוא "אוהד של הצלחות". כך, למשל, כשירדה רק השבוע תחזית הגירעון של האוצר, פירשן השר לשעבר כי מדובר ב"תוצאה מהמדיניות שהובלנו".
 
על רקע נתון חיובי אחר, צייץ לאחרונה כי "השארנו כלכלה במצב מצוין". כשהרכבת הקלה בת"א גמעה את נסיעת המבחן הראשונה לאורך הקו האדום, כ"ץ העלה תצלום תקריב של עצמו בתא הקטר וכתב: "יום היסטורי... כעת החזון מתגשם". בשבוע שעבר קבע כי "ניסיונות ליברמן לנכס לעצמו את הצלחת המשק הישראלי מגוחכים", וליתר ביטחון הבהיר שהמחמאות מגיעות "להחלטות הממשלה הקודמת".
 
אבל מה לגבי כישלונות וקשיים? כשרשות המיסים דרשה מ-160 אלף עסקים להשיב את מענקי הקורונה, ששולמו להם בתקופתו של כ"ץ בניגוד לכללי הזכאות, השר לשעבר התנער מאחריות בנימוק ש"בתקופתי לא אפשרתי לתהליך הזה להתרחש". הוא רק שכח להוסיף שלאורך רוב כהונתו, לא הותקנו באתר רשות המיסים מערכות בקרה שיאפשרו לזהות מבעוד מועד את מי שמבקשים לקבל את מענקי העצמאים בניגוד לנהלים, ולמנוע מהם לדרוש כספים שאחר כך ייאלצו להחזיר.
על קיצור תורנויות המתמחים קבע ש"ליברמן נכנע להם בצדק", והאשים את מחליפו ב"כפיות טובה מתמשכת" כלפי גיבורי המגפה; אבל אם הרופאים הצעירים אכן צודקים כדבריו בדרישותיהם הידועות, מדוע לא נעתר להן כ"ץ בשעתו וגלגל את המשבר "המתמשך" מלכתחילה לפתחם של השרים ליברמן והורוביץ?
 
כשנזף בממשלה על הפלת החוק להעלאת שכר החיילים ("בושה!"), הוסיף כ"ץ בעקיצה: "וכולם יודעים למה" – כשהוא מפנה למודעה נגד "מס עבאס" ו"מימון התנועה האיסלמית", כביכול, על חשבון לוחמי צה"ל. האמת היא שדמי הקיום למשרתי החובה הועלו לאחרונה ב-2017, וכ"ץ כשר אוצר לא שיפר את מצבם, בעוד "קואליציית בנט-עבאס" עומדת להסיט לטובתם חצי מיליארד שקלים מתקציב הביטחון.
פה ושם יש הערות ענייניות וחשובות: בצדק ביקר כ"ץ את הכספים הקואליציוניים – כ-2 מיליארד שקל שליברמן חילק לשותפיו (וגם לח"כים באופוזיציה), תמורת התמיכה בתקציב, בניגוד להצהרתו המפורשת. אלא שברוב המקרים, שר האוצר לשעבר מפגיז את העוקבים בקיתונות של דמגוגיה, גם כשהעובדות נופלות קורבן, שדודות, אל מול מסע היח"צ העצמי.
ייאמר מיד: התסכול של כ"ץ, ואולי אפילו הקנאה במחליפו, אנושיים ומובנים לחלוטין. במשך יותר משנה באוצר, נמנע ממנו לקדם רפורמות שליברמן הכניס לחוק ההסדרים כבר בשבועות הראשונים לכהונתו – כמו הקלות בייבוא, העלאת גיל הפרישה לנשים, האצת ההתחדשות העירונית ועוד.
זה קרה גם מפני שליברמן, כיו"ר מפלגה עצמאית, חזק בהרבה מבחינה פוליטית ואף משמש כלשון מאזניים שבה תלויה הקואליציה; אבל בעיקר מכיוון שהשר החדש בא לעבוד ולא לרדות בפקידים שמתחתיו (שאותם שדרג מיד בחזרה לתוארם המקורי כ"דרג מקצועי", גם אם לא תמיד אימץ את עמדתם כמו בפרשת הגדלת הרמטכ"ל לפנסיות התקציביות בצה"ל).
בניגוד לקודמו, ליברמן לא ניסה עד כה להצניח מינויים בעלי זיקה פוליטית לתפקידי מפתח כמו מנכ"ל האוצר, ופעל בשיתוף פעולה עם הגורמים המשפטיים במשרדו. ההימור הגדול שנטל מיד עם כניסתו לתפקיד, להפסיק במהירות את תשלום החל"ת לכל קבוצות הגיל, נתפס תחילה כאטימות חברתית – כפי שהאשים גם כ"ץ – אך במבחן התוצאה הצליח להוריד משמעותית את שיעור האבטלה אל עבר הקידומת 7. בשורה התחתונה, אין מה להשוות בין תפקודם של שני השרים: הקודם בילה את מרבית הקדנציה בסכסוכים פנימיים והותיר באוצר חותם דל למדי, בעוד שמחליפו מקדם רפורמות מרחיקות לכת ומתכנן השקעות עתק בפרויקטים לטווח ארוך.
שלא כמו עמיתי, הפרשן נחמיה שטרסלר, אני דווקא לא חושב שכ"ץ היה שר האוצר הגרוע בתולדות המדינה. לזכותו כן עומדות החלטות חשובות בתקופת המשבר הכלכלי, ולהגנתו כדאי לזכור שהוא התנהל בתנאים של משק מושבת. אלמלא רדף באובססיביות אחר כבוד והכרה מאוחרים, ייתכן שהיה זוכה היום למנה גדולה קצת יותר משניהם. מנגד, לא תזיק קצת מודעות עצמית: כ"ץ רחוק מאוד מלהיכנס לפנתיאון הלאומי של שרי אוצר כמו בייגה שוחט, יצחק מודעי וכמובן נתניהו עצמו, שעיצבו בתורם את המשק (לטוב ולרע) למשך שנים רבות.
כפי שהדברים נראים כרגע, דווקא ליברמן – מושא ההתקפות הווירטואליות של שר האוצר לשעבר – עשוי להתקרב לשם יותר; ובכל מקרה, הדרבי ביניהם הוא לא כוחות.
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    ליברמן צריך לפרסם
    מיכאל 12/2021/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם ליברמן יפרסם שישראל כמו שאר מדינות העולם תסבסד עבור האזרחים שלה דירות שימסרו בשכר דירה לכל החיים כל הספקולנטים ירוצו למכור ומחיר הדירות יירד פלאים
    סגור
  • 19.
    שינוי שם המשפחה של ליברמן
    הנושך 12/2021/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מליברמן ל ליברמס ! כאן לא רוסיה !!!!!!
    סגור
  • 18.
    ללא ספק כץ טוב בהרבה רמות מהמולדבי הארור ליברמן
    אבי 12/2021/07
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שצריך לזרוק אותו ואת מפלגתו הארורה והיודו-אנטישמית במריצה לפח האשפה.
    סגור
  • 17.
    כ''ץ ,לך הבייתה
    אבי שדמי 12/2021/07
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לא העברת תקציב מדינה,היית שופר של ביבי,אין לך סיכוי להגיע גבוה מימה שהגעת עד עתה,אלא להיות ח"כ המניין,להתחרות עם חברי הכנסת בליכוד מי מרצה יותר טוב את ביבי
    סגור
  • 16.
    מי מהשניים ?
    טוליפ 11/2021/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הכי הטוב זה שלא מעביר מזוודות כסף לרוסיה.
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    הוא חושב שהוא הורדוס
    הרצל 11/2021/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל למעשה הוא לא יוצר מויזתא...
    סגור
  • 14.
    ליברמן
    רפי 11/2021/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זה מבין רק במאפיה הרוסית.
    סגור
  • 13.
    ליברמן שר מצויין!! הכי מצויין שהיו כאן ב20 שנים האחרון
    מרטינה 11/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 7
    תקציב חברתי, אחראי עם ראיה לרחוק! יישר כוח
    סגור
  • 12.
    הרמאים
    היימן 11/2021/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל הנוכלים מגעים ממולדובה
    סגור
  • 11.
    כתב עם לשון עמוקה בישבן של ליברמן
    MakhelatSaba 11/2021/03
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כמה אפשר ללקק שופר להגיד עליך זה חוטא לאמת אתה פשוט עם הלשון החומה העמוקה ביותר שנתקעה בישבן עד איפה התדרדרת ?
    סגור
  • 10.
    כץ לוקח בהליכה אין מקום להשוואה
    איתן 11/2021/03
    הגב לתגובה זו
    6 1
    ליברמן מנותק מהעם.רומס עסקים מתעלם מהקשישים. מתעלם מהחיילים. נותן ברוחב לב לכל מי שחפצה ליבו ללא כל קשר למציאות. בשורה התחתונה קיבל ירושה מצויינת מכץ למרות התקשורת ובדרך המחירה להרוס את המצס הכלכלי בישראל. האינפלציה תתחיל להשתולל.עליות מחירים מטורפות כבר כאן וזו רק ההתחלה
    סגור
  • חרטטן
    איתנוביץ 11/2021/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כץ אני ואני מה אני לא עשית כלום איזה ירושה קיבל כולירע קיבל
    סגור
  • 9.
    אמת וצדק
    קובי 11/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 3
    ישראל כץ נכשל זאת עובדה שר אוצר שלא מעביר תקציב מדינה במשבר כל כך גדול ולוקח את מדינת ישראל לבחירות 4 בגלל הבוס שלו שמואשם בפלילים גם זאת עובדה לא יכול לבקר אף אחד עדיף שישב בשקט על הנזק הכלכלי העצום שהוא גרם לכל בית בישראל
    סגור
  • 8.
    המולדובי המושחת
    מירון 11/2021/03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    מאז קום המדינה לא היה ייצוג גרוע בכנסת מהושחת הגוי המולדובי שעושה ככל יכולתו לרסק להרוס ולפגוע בכל דרך בקיום המדינה......גויייייייייייייייייייייייייייייייייי
    סגור
  • 7.
    מושחט
    משה 11/2021/02
    הגב לתגובה זו
    6 2
    ברור דעת עדיף. ליברמן מושיט. נעלמו ארבע עדים נגדו ולכל המשפט הפלילי נגדו נסגר.
    סגור
  • ת
    אריה סיואני 11/2021/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מושחת! מושחתים!! המדינה בקריסה.
    סגור
  • 6.
    מי יותר גרוע
    אור 11/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 2
    גם כץ וגם ליברמן אסון למדינת ישראל בתקופה שלהם הונצחו העוני והקיטוב בין עשירים לעניים והמטורף שקורה לעצמו הורדוס מראה את המגולומניות של האדם הזה
    סגור
  • מיכאלי סמרטוטה
    אליהוו קופרשטיין 11/2021/02
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מושחתים המדינה קורסת והעם בפשיטת רגל בנט מת
    סגור
  • 5.
    כולם מרמים את הציבור
    מוש 11/2021/01
    הגב לתגובה זו
    2 3
    גם כץ וגם ליברמן ואלקין וכל המנהיגים שלנו.מרמים את הציבור ולא כל כך מוכנים להוריד באמת את מחירי הדיור. שואל: מה יותר פשוט לממשלה להחליט שחוזרים ךמחירים השפויים שהיו לפני כ10-15 שנה כאשר דירת ארבעה חדרים חדשה עלתה בבאר שבע כ100,000 דולר?? קיבעו מחיר יעד/מטרה מראש וצאו למכרזים שבהם דירת 4 חדרים תעלה 400,000 שח ודירת 5 חדרים 520,000שח!!! אתם יודעים שיהיו הרבה קבלנים בעולם שיקפצו על מחירים אלו!!! אזדי לרמות אותנו ולהוליך אותנו שולל
    סגור
  • 4.
    טמבל
    איש 11/2021/01
    הגב לתגובה זו
    4 2
    נו באמת, קשקשת בלי בסיס, סתם אוויר, מזלו שהנייר סופג הכל.
    סגור
  • 3.
    הבעיה היתה הבוס
    אליהו 10/2021/30
    הגב לתגובה זו
    2 3
    כמו כל השרים, הם היו מריונטות של נתניהו שפעל 100% לא פעם ממניעים אישיים.ולאיה העובדה המדהימה והנכונה שציינת: ’כ"ץ שיתף פעולה עם נתניהו בהחלטה הפוליטית למנוע את אישור התקציב הדו-שנתי, במטרה לטרפד את הסכם הרוטציה שהיה מכניס את גנץ לבית ראש הממשלה, ובכך הפך לשר הראשון שמשלים בפועל עם אי-אישור תקציב בכל תקופת כהונתו.’
    סגור
  • 2.
    הבעיה היתה הבוס
    אליהו 10/2021/30
    הגב לתגובה זו
    3 5
    כמו כל השרים, הם היו מריונטות של נתניהו שפעל 100% לא פעם ממניעים אישיים.ולאיה העובדה המדהימה והנכונה שציינת: ’כ"ץ שיתף פעולה עם נתניהו בהחלטה הפוליטית למנוע את אישור התקציב הדו-שנתי, במטרה לטרפד את הסכם הרוטציה שהיה מכניס את גנץ לבית ראש הממשלה, ובכך הפך לשר הראשון שמשלים בפועל עם אי-אישור תקציב בכל תקופת כהונתו.’
    סגור
  • 1.
    שניהם טובים באותה מידה, לעשירים.רק כל אחד רכוש של עשיר (ל"ת)
    Bengely 10/2021/29
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור