נבחרת אייס

מיליון ישראלים בהייטק? מוטב ללפיד שיחזור לשתוק

לפיד הפריח את אחת הסיסמאות המקוממות ששמעתי מעודי מפוליטיקאי בישראל. לפיד הרעיף עלינו לאורך השנים שלל של דברי הבל ששיאם בפנייתו אל אחיו העבדים אך הפעם הוא הפתיע אפילו את חסידיו השוטים ביותר
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  7
ירון זליכה, יאיר לפיד (צילום pexels, באדיבות המצלם, פלאש 90/ יונתן זינדל)
הריקנות העומדת מאחורי הסיסמאות שמפריחים ראשי ממשלת השינוי לרעה חוצה שיאים חדשים מדי שבוע. במהלך קמפיין הבחירות התחייב ראש הממשלה בנט ליישם בישראל את מה שהוא כינה מודל סינגפור שבמסגרתו תבוצענה הפחתות מיסים משמעותיות. שר האוצר ליברמן התחייב לא להעלות מיסים. ואילו שר החוץ לפיד שתק לאורך הקמפיין.
השבוע הוא חזר להתבטא והפריח את אחת הסיסמאות המקוממות ששמעתי מעודי מפוליטיקאי בישראל. לפיד נכנס לנעלי בעלי החזון הגדולים בהיסטוריה של העם היהודי וקבע כי יעדה הכלכלי של הממשלה הוא מיליון ישראלים שיעבדו בתעשיות ההייטק (שהם 30 אחוזים מכלל העובדים במשק). לפיד הרעיף עלינו לאורך השנים שלל של דברי הבל ששיאם בפנייתו אל אחיו העבדים אך הפעם הוא הפתיע אפילו את חסידיו השוטים ביותר.
 
ראשית, כבר היום מגיע מספר העובדים הישראלים בתעשיית ההייטק לכ-350 אלף עובדים המהווים שיא עולמי של כ-10 אחוזים מכלל העובדים במשק. אנו שיאני העולם בשיעור זה ובכל זאת שיאני העולם המערבי בשיעורי העוני. במילים אחרות, אם עלייתנו לראש הטבלה העולמית בשיעור העובדים בהייטק לא פתרה את בעיות העוני אזי הגדלת מספר העובדים פי שלושה תפטור את הבעיה?
שנית, יש ללפיד מושג כמה שנים לקח לנו לעלות ל-10 אחוזים לפני שהוא מפריח כי יעדה של הממשלה להגדיל המספר פי שלושה? אף אם נניח כי נגדיל את השיעור ב-0.5 אחוז בשנה (היינו כ-18 אלף עובדי הייטק חדשים מדי שנה) אזי אנו נצעד כעם ישראל במדבר 40 שנה לפני שנגיע ל-30 אחוזי תעסוקה בהייטק.
 
אולם מה אכפת ללפיד? לא חסידיו הם אלו שיוסיפו להיות הכי עניים במערב עוד 40 שנה אלה דווקא אחיו העבדים. בני מעמד הביניים והעשירונים התחתונים שעובדים הכי קשה בעולם המערבי, מרוויחים הכי מעט, משלמים על המוצרים והשירותים הכי יקרים במערב ולא יוכלו לרכוש דירה בימי חייהם. וכעת, בזכות מדיניותה הכושלת של הממשלה עלה יוקר המחיה מאז הבחירות בשלושים מיליארד ש"ח ומחירי הדיור עלו בעוד 160 אלף שקל.
שלישית, האם לפיד יודע מהיכן מגיעים אותם 350 אלף עובדי ההייטק? כן, הוא יודע וזה ממש לא מאחיו העבדים. מרבית העובדים מגיעים מהשכבות המבוססות של מצביעיו. לא כולם כמובן אך מרביתם תושבי מרכז הארץ ממעמד בינוני גבוה ומעלה. ומה יעשו יתר מיליוני בית ישראל? אלה שלא יזכו לחסות תחת כנפי חזונו של לפיד? הם יישארו חוטבי עצים ושואבי מים? את ממשלת ההון שלטון של לפיד המיליונים האלה לא מעניינים. אותם מעניין רק המיליון של העשירון העליון ומקסימום את העשירון התשיעי. 
 
אולם, המציאות היא שההייטק הביא גם לפערים גדולים בחברה הישראלית. למעשה, ההייטק הוא אחד הגורמים המרכזיים האחראים לכך כי גם בדור הזה נותרו פערי שכר גדולים מאוד בין אשכנזים לבין ספרדים. האם לפיד מתעתד לטפל בהדרה הזו? האם הוא מתכוון לעבוד על שילוב תושבי הפריפריה ביחידות הטכנולוגיות של הצבא שהן קרש הקפיצה להייטק? כמובן שלא, שהרי אתם יודעים מה טוב באחיו העבדים? שהם יישארו עבדים להון שלטון הפריבילגי והמפונק השולט בחיינו.

ביקור ראש הממשלה בנט בבחריין לחיזוק הקשרים בחדשנות וטכנולוגיה. צילום: חיים צח לע"מ
רביעית, מה הקשר בין ההייטק לבין יוקר המחיה? יוקר המחיה שהורס את חיינו נובע ממאה המונופולים והיבואנים הבלעדיים ומהגיבוי ותמיכה שהם מקבלים מממשלתו של לפיד. קוראי הטור הזה לא זקוקים לתזכורת על המינוי המביש עליו החליטו לפיד ואורנה ברביבאי לראש רשות התחרות. הם מינו את מי ששמרה על המונופולים כה טוב בחמש השנים האחרונות עד כי מיד עם מינויה היא אפשרה למונופולים למנוע מהרשתות להפחית מחירים. כן, גם זה קרה השבוע.
חמישית, רמת המחירים בישראל כה גבוהה עד כי גם חלק מהעובדים בתעשיות ההייטק כבר לא מסוגלים לקנות דירה אלא אם כן המדובר בקופסת גפרורים עם משכנתא של 25 שנים.
 
מר לפיד שתק לאורך קמפיין הבחירות וכעת השתכנעתי כי טוב עשה. מוטב שיחזור לשתוק.    
הכותב: פרופ' ירון זליכה, ראש החוג בחשבונאות וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    הייטק
    עולם 02/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי שנכנס להייטק אחרי כמה חודשים עוזבים זה דוק עבדים ומה שאתם מראים בתקשורת או מרואיינים מי שעובד בתקשורת מדריכים אותם מה לומר הנןער לא פרייר ההיטק יפול לגמרי כמו בבורסה תפסיקו לכתוב כי אנחנו לא טיפשים הייטק האוב עוזה הכי הטובים
    סגור
  • 6.
    ירון זליכה תמשיך
    שומשום 02/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ירון זליכה תצליח
    סגור
  • 5.
    עם נצח לא מפחד
    מתפלא 02/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה השטויות על אפליייה עדתית בהייטק? ממך ציפיתי ליותר
    סגור
  • 4.
    שניכם דמגוגים
    זליכה 02/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העוני מחושב לפי ההכנסה בחברה, ככל שההיטק יצמח כך גם יגבר העוני. זו דמגוגיה. פערים חברתיים אינם פוגעים בשכבות החלשות, מתעשרי ההיטק לא עושים זאת על חשבונם של אחרים.
    סגור
  • 3.
    ההייטק גורם לפערים???
    MM 02/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בידיוק הפוך, פרופ' זליכה- הי טק זה שוק פרטי תחרותי, זה לא מעניין אף אחד איפה סבא של מישהו נולד- אם הוא טוב, יהיה לו טוב. לעומת זאת, אם הוא "ממורמר מקצועי", "בכיין מקצועי", הוא לא יתאים לעבוד עם אנשים שפשוט רוצים לעבוד ולהתקדם. ההוכחה לכך היא כמובן אחינו ואחיותינו דוברי הרוסית, שתרומתם לתעשיית הטכנולוגיה בישראל גבוהה מאוד, וזאת למרות שחוו (ועדיין חויים) גזענות, קיפוח ואפלייה בתחומי חיים שונים. בסופו של דבר, מי שרוצה לזוז קדימה, יזוז קדימה.
    סגור
  • 2.
    לפיד
    אלכס 02/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אתם דורשים מסופר, כותב שירים וכותב לעיתון שבת. הרי דרוש אדם עם חזון. לפוליטיקה לא באים אנשי חזון אלא אנשי ריב מדון ומחרתתי שכל
    סגור
  • 1.
    לפיד-טיפש ואויל כדאי לו לשתוק שנבערותו לא תתגלה
    לילי 02/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה כל כך נכונה אבלממשלת הליצנים חסרי המוח לא מבינים כלום מהחיים שלהם מהמרים על חיי העם והמדינה שנמצאת בתהום בגלל הטיפשים שמתיימרים להיות פוליטקאים ככה זה שהמצע שלך רק לא ביבי . העיקר קטלו והעליבו אצ בטחרי הליכוד צא וראה בוחרי הממשלה העלובה והמושחתת יצאו בורים וטיפשים לפחות ביבי היה מדינאי ופוליטקאי שהוביל את המדינה להישגים שבנט הליצן וליברמן האנטישמי הורידי לטמיון במחי יד עכשיו מי לא רוצה את ביבי?
    סגור