נבחרת אייס

הרפורמה במערכת המשפט מעוותת את הדמוקרטיה ומונעת משנאה | עו"ד יהודה שפר

הצעות יריב לוין להחלשת מערכת המשפט קיצוניות מדי ואינן נחוצה למשילות. רפורמות חוקתיות עושים בהסכמה רחבה או לא עושים בכלל
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  24
עו"ד יהודה שפר על עצמאות מערכת המשפט בבחירות (צילום פלאש 90)
בשבוע שעבר הציג שר המשפטים החדש יריב לוין רפורמה חדשה למערכת המשפט הכוללת בשלב הראשון שלה פוליטיזציה של מינוי יועמ"שים ושופטים, וצמצום הביקורת השיפוטית של בג"ץ, הן על חוקים והן על החלטות של המינהל בעילת חוסר סבירות. מדובר ברפורמה בלתי מאוזנת אשר הכשל המרכזי שבה הוא שלא מוסבר מה היא באה לתקן וכיצד היא מתכוונת לעשות זאת.
ידועה המימרה  .If it ain’t broken - don’t fix it, רפורמה שבאה לתקן ראויה בהחלט לדיון בפרטים, אולם רפורמה שבאה משר משפטים ששונא את המערכת עליה הוא מופקד היא חשודה. במיוחד כאשר הנימוק שניתן להבאתה הוא האשמת השופטים בחוסר המשילות, מחדל שאיננו באשמת בית המשפט, אלא מקורו, בעיקר, באזלת היד של הממשלה והן של הכנסת, אשר נכשלו בגיוס שוטרים, בבנייתם של בתי מעצר, בהקצאת תקציבים, בפעולות בתחום החינוך, ובהשלמת החקיקה הנדרשת למאבק בפשיעה המאורגנת ובאכיפה הכלכלית המשולבת.
התפיסה הדמוקרטית של יריב לוין היא מעוותת ומתמצית בעיקר בקיומן של בחירות. תפיסה זו מתעלמת מן הצורך באיזונים ובלמים לריסון כוחו של הרוב. רוסיה למשל היא מדינה שבה מתקיימות בחירות ויש בה מנהיג פופולארי אך אין לאמר שהינה דמוקרטיה אמיתית, משום שאין בה פרקליטות ובתי משפט עצמאיים, וכפועל יוצא אין בה די חופש ביטוי. מכאן שבחירות הם אכן תנאי לקיומה של דמוקרטיה אך אין די בהן.
 
ישראל היא הדמוקרטיה החסרה ביותר בעולם באיזונים ובלמים. אין לה חוקה, מספר חברי הכנסת הוא קטן יחסית, והמשטר הקואליציוני מאפשר לממשלה לשלוט בה למעשה. אין בישראל שני בתי פרלמנט, והיא אינה כפופה לאמנה האירופית לזכויות האדם, אין בה נורמות מושרשות של נטילת אחריות אישית במקרה של שחיתות, ואין בה כללי אתיקה מחייבים לשרי הממשלה.
רפורמה חוקתית תהיה ראויה, אם כן, בתנאי שהיא עומדת במספר תנאים. היא באה לחזק את המערכת המשפטית ולא להחלישה, היא מבוססת על נתונים ודוגמאות לפגיעה במשילות וכוללת הסבר מה ברפורמה יתקן את הנדרש, יתקיים לגביה דיון ציבורי מלא בהשתתפות מומחים למשפט חוקתי השוואתי לפני סימון התוצאה הסופית, והחשוב מכל, שהיא תהיה רפורמה חוקתית לדורות קדימה שהיא פרי של קונצנזוס רחב ככל האפשר בכנסת, שיכלול גם חלק מהאופוזיציה, ולא תשונה בכל כמה שנים על ידי רוב של גוש פוליטי שניצח בכמה אלפי קולות באותן בחירות.
מהם השינויים שראוי בכל זאת לשקול ברפורמה? התשובות לכך נמצאות בפרטים הקטנים ולא בסיסמאות. אין לקבל פוליטיזציה של מינוי שופטים אשר ללא ספק תמית אסון על מערכת המשפט ותרסק סופית את האמון בה. אין להפוך את היועצים המשפטיים למשרות אמון, משום שאז לא יוכלו לפעול במקצועיות אל מול השרים שמינו אותם, אך עם זאת, ניתן לשקול את קציבת הקדנציות שלהם, ולקיים ועדות איתור לבחירתם, מה שיתן יותר השפעה לשר הממנה על זהות היועמ"ש.
אפשר לחוקק פיסקת התגברות, אך רק בתנאי שהדבר יעשה במסגרת חוק יסוד חקיקה, שיסדיר גם את הדרך לביטולם של חוקים ברוב מיוחס של שופטים, וגם את ההתגברות עליהם ברוב מיוחס של חברי כנסת. ראוי להחריג את פסקת ההתגברות מזכויות אזרח מסויימות כמו שוויון (כפי שהדבר בקנדה) ולשקול פסקת התגברות מיוחדת לנושאים מסויימים כמו למשל במסגרת חוק יסוד הגירה שיש לחוקק ואשר יבטיח מדיניות הגירה לביסוס ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
ומילה אחרונה לגבי עיתוי הצגתה של הרפורמה, שנעשתה במסיבת עיתונאים ערב הדיון בבית המשפט העליון בעתירות כנגד מינויו של אריה דרעי בהרכב מיוחד של 11 שופטים. בתקשורת דווח, מטעם מקורות אנונימיים בשלטון, שהדבר לא היה מקרי, וכי קידומם של רכיבי הרפורמה מותנה בפסיקתו של בג"ץ, למשל קידום פיסקת ההתגברות שתקודם, אם בית המשפט יבטל את התיקון (עם הניחוח הפרסונאלי) לחוק יסוד הממשלה שבעקבותיו אין לבחון את שאלת הקלון בהרשעתו של דרעי משום שהוטל עליו מאסר על תנאי. הנשיא לשעבר אהרון ברק כינה זאת מעשה בלתי חוקי. יתכן שהפריז, אך בוודאי שהתנהלות זו של השר לוין אינה ראויה ואינה משאירה מקום לאופטימיות לגבי ההמשך.
תגובות לכתבה(24):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    רפורמה במערכת המשפט: פסיכולוג צמוד למשפט!
    יצחק 01/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משפט הוא מציאות ותמיד מתגלה דפוס הפעולה של העבריין! דרעי צדק! הוא לא הבטיח בהסכם עם גנץ שיערוב לו, ולא כתב את דו"ח השקר על ההון שלו, וגם לא כתב בהסכם הטיעון שלא יהיה בפוליטיקה! הוא רק דיבר על חובתו להסכם עם גנץ בתקשורת, ורק אישר את הדו"ח השקרי, ורק הופיע בבית המשפט כשהשופט אמר שהוא יעזוב את הפוליטיקה. הוא לא שקרן, הוא רמאי! קצב צדק! הוא לא תפס בכוח ואנס בלי הכרה, הוא קודם דאג לאנוס את הנפש של כפופתו, בטענה שהיא מחויבת לו בטענת מקצועיות. בדיוק כמו שאנס את מזוז לאשר את הסכם הטיעון, בטענה שהוא חייב לגלות מקצועיות! הוא לא אנס אלים, הוא אנס כוחני רק אחרי שאנס את הנפש! נתניהו צדק! הוא לא לקח סיגרים ותכשיטים כשודד, ולא כפה באלימות את דעתו על ח"כים דתיים ולא לקח שוחד ממוזס! הוא רק יצר פחד שלא יעזור לחברים העשירים בתקשורת במעמדו כרה"מ, ולא חשוב אם בטעות לא היה רה"מ באותו זמן! רק אחרי איומים שלא יעזור או שיתנקם כשיהיה רה"מ, רק אז הוא כופה התחברויות והסכמים בטענה שהציבור שלהם מחויב לדברים השקריים שלו, ולא לאמת! בדיוק כמו שהוא מאיים על מערכת המשפט! הוא לא אנס ולא שודד, הוא מאפיונר!
    סגור
  • 20.
    זה שדרס למוות אשה בחיפה ויצא ללא משפט בעזרתו
    יל 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלאחד שי ניצן??
    סגור
  • 19.
    שפר איש גזען שפל ומסוכן !! (ל"ת)
    אסף 01/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 18.
    מתביישת בך
    סימה 01/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שפר אתה בושה לציבור. דרסת והרגת אדם לא ישבת בכלא כי אתה בצד הפוליטי הנכון במפה.
    סגור
  • 17.
    כתב מוזמנת וממונת... יריב לוין מציל את העם (ל"ת)
    יהונתן פ 01/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • טען עוד
  • 16.
    והמזרחים סתומים... נו. גזען גמד. תגיד שוב. (ל"ת)
    אנה 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    רפורמה דחוף
    מישהו 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני לא יודע איך הולכים להסתדר הפוליטיקאים והשופטים, אני יודע שהמערכת חולה והאיש הקטן ברחוב משלם את המחיר
    סגור
  • 14.
    שינויים בבית משפט
    ירדנה 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חלק מהשינויים שייעשו לא יתנו לאנשים כמוך עבריינים שלא מקבלים את עונשם כראוי אלא מתחמקים מעונש בחסות שופטים ושקרים והתחכמויות
    סגור
  • 13.
    הרפורמה חשובה לביבי תציל אותו
    סוזי 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 3
    ממשלת עבריינים
    סגור
  • 12.
    שפר אדם מושחת שמגן על המושחתים
    ישראל 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    5 2
    רק לקרא את הנימוקים במאמר מראה איזה אדם מושחת יהודה שפר ,גם מזלזל בקוראים עם שקרים ודברי הבל,וגם מושחת שמנסה להגן על חבריו המושחתים במערכת המשפט המרושעת והאכזרית . אנו אזרחי ישראל מחזקים את ידיו של יריב לוין ועמו הממשלה והקואליציה להמשיך בנחישות ולא להירתע מחבורת המושחתים הללו .
    סגור
  • 11.
    הרפורמה מחזקת את הדמוקרטיה ואת שלטון החוק
    אדיר 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    4 2
    המתנגדים לרפורמה המשפטית אלו קבוצות של אנרכיסטים שרוצים לשלוט על גורל אזרחי המדינה ולהמשיך את מצעד השנאות והאפליה בין שכבות האוכלסיה .
    סגור
  • 10.
    יהודה שפר
    אבנר המפוכח 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זה החבר של שי ניצן שסגר לו את התיק על דריסת אזרח?
    סגור
  • 9.
    מקומך בכלא
    רחל 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    9 1
    פושע כמוך מקומו בכלא אירי שדרסת אדם ולא הועמדת לדין בגלל פושע גדול ממך, הלא הוא שי ניצן. אבל לא לעולם חוסן. בקרוב תבלו שניכם במאסר, ואני מקווה שתימקו בכלא ולא נשמע מכם ולא נצטרך להסתכל על פרצופיכם הנאלחים שנים רבות
    סגור
  • 8.
    נו באמת יהודה שפר
    מיכאל 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    3 2
    האיש יוצא פרקליטות ומשמש כשופר שלה מעל כל במה בתקשורת.
    סגור
  • 7.
    עוד סמולן מלוקק
    בואש ריחני 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    6 2
    הרפורמה מונעת משנאה לפריבילגים כמוך אדון . לשמוע את ההסברים שאתם מריצים על גבנו כבר עשרות שנים -- גורם לבחילה . נגמרו ימי ליקוק הדבש שלכם . יהיה קשה אבל תצטרכו לרקוד לחליל הימני .
    סגור
  • 6.
    עוד ממליץ מטעם הפרקליטות
    פטריוט 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מעניין לשמוע אותך תוקף את הרפורמה. מה בדיוק מעניין אותך שהפקידים ימשיכו לשלוט והשופטים ימשיכו לעשות ככל העולה ברוחם. מספיק
    סגור
  • 5.
    אם היא לא מסבירה תשאל אולי
    יקי 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    העיקר להסית דע חבר אם יש שופטים בירושלים רואים ושומעים מה קורה במשפט ראש הממשלה נתניהו כאשר יושבים איתו כנאשמים רוב בני ישראל ורוב עדי התביעה מסתבר נגד התביעה המופרכת והשופטים יושבים שם כסטטיסטים וממלאים פיהם מים ואף לעיתים עוזרים לתביעה אז מערכת המשפא כושלת שצריך לנער אותה חזק זו רק דוגמה קטנה למה מערכת המשפט כושלת
    סגור
  • 4.
    כל עוד זה שירת את השמאל הכל מעולה
    שרון 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    7 1
    כל עוד זה שירת את השמאל הכל מעולה גם שהרוב היה עקום
    סגור
  • 3.
    אתם מפחדים
    כובשי החרמון 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אתם מונעים מפחד שיקחו לכם את השליטה במדינה אתה קשור לפרקליטות שתופרת תיקים
    סגור
  • 2.
    באמת?
    באמת? 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    https://mida.org.il/2023/01/06/%d7%aa%d7%95%d7%9b%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%9c%d7%95%d7%99%d7%9f-%d7%9c%d7%94%d7%a6%d7%9c%d7%aa-%d7%94%d7%93%d7%9e%d7%95%d7%a7%d7%a8%d7%98%d7%99%d7%94/?fbclid=IwAR0q1c2E_Vmjy7rifDNnkJfiE8Cpi-6g3FYFWWXV_8j1RZ-IqVzrQ0kWeq0
    סגור
  • 1.
    הרפורמה מגיעה משנאת המושחתים כמוך
    ניר 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    7 2
    בעזרת השם תקבל סרטן ותמות כמו שרצחת את האדם שרץ ברחוב והחברים שלך מהפרקליטות סגרו לך
    סגור
  • אתה אומר שמדובר בנקמנות ותו לא (ל"ת)
    שי 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • נקמה במושחתים היא תיקון העוולות. כן. (ל"ת)
    ניר בן גביר 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • עשיית צדק שורשה ביצר הנקמה, אין שום דבר רע בזה (ל"ת)
    אבי 01/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור