נבחרת אייס

ההסתרה, המיסים והקיצוץ הכבד: מאחורי הקלעים של תקציב הגזירות | מתן חודורוב

השקר ש"יש כסף לכולם", ההתנגדות של נתניהו להעלות את המע"מ, שאלת ההטבות להורים הצעירים, הקיצוץ שיערער את מדינת הרווחה, בעיית המשרדים המיותרים והחידה הלא-פתורה של תקציב הביטחון – אלה הקשיים הסמויים מן העין, בדרכם של השרים לאשר ביום ראשון את אחד התקציבים הכואבים אי-פעם 
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  20
צילום רונן אקרמן, shutterstock, פלאש 90/ Amit Shabi/POOL

1. השקר של נתניהו וסמוטריץ'

פתאום מתברר עד כמה "תקציב" 2023 היה אחיזת עיניים. חודש לפני סיום השנה הועברו תוספות ענק מתבקשות לצה"ל ולתושבי העוטף – כשעל גביהן אושררו, בניגוד להמלצה המקצועית, גם כספים קואליציוניים שאין להם דבר עם מטרות המלחמה בעזה.
 תוספת תחת אש לקצבת האברכים? תמיכה בגופים המסדירים את השתמטותם משירות חובה? "חיזוק היהדות" ושיפוץ קברי אבות? יועציהם של נתניהו וסמוטריץ' ציידו אותם בתשובה ניצחת: "לאיש לא יחסר כסף", כלומר: הישגים מגזריים לא יבואו, לכאורה, על חשבון הציבור הרחב.
רק חודש חלף מאז, והנה מתברר ההפך הגמור: הגירעון בקופה צפוי לעמוד השנה על 110 מיליארד שקלים – 6% מהתוצר, כלומר לכולנו חסר המון כסף  – ובניסיון להקטין את הנזק, פקידי האוצר גיבשו שורה ארוכה של גזירות, שעד כה הוסתרו בכוונה מהציבור. הרי אילו ידענו מראש מה מחכה במיסים, בסל התרופות, בחינוך – מישהו חושב שניתן היה לשלם בנדיבות לגופים המזוהים עם מפלגות הקואליציה? עכשיו, כשהאמת המרה על מצבה של הקופה נחשפת, הסוסים ההם מזמן ברחו מן האורווה.
2. ההתנגדות של נתניהו להעלאת מע"מ
כשנשאל לפני שבועיים במסיבת עיתונאים אם בכוונתו להכביד את המיסים, נתניהו השיב שהוא "לא מכיר יוזמה כזו", וטען שזו "תהיה טעות". ההצהרה התמוהה ההיא מקשה עליו פוליטית לתמוך כעת בצעד המרכזי שמציע משרד האוצר – העלאת המע"מ ב-1%, מ-2025.
המשמעות: מקור הכנסה ודאי ופשוט לגבייה, שאמור להניב כ-7.2 מיליארד ₪ לקופת המדינה הגירעונית, נתקל באור אדום מראש הממשלה – כשלבכירי האוצר אין חלופה באותו סדר גודל.
חלקם מזהירים שללא הגדלת המס על צריכה, שממילא תיכנס לתוקפה רק בשנה הבאה, סוכנויות האשראי עלולות להוריד את הדירוג של ישראל כבר בחודש הקרוב. נתניהו צודק שבדרך כלל העלאת מע"מ איננה רצויה, מפני שהיא תורמת ליוקר המחיה ופוגעת קודם כל בשכבות החלשות שהכנסתן נמוכה מלכתחילה.
אלא שהימים הללו אינם כתיקונם, וכשהעולם הכלכלי בודק את האחריות התקציבית של ישראל, לא ניתן להימנע מהגדלה זמנית בשיעור ההכנסות שינותב למדינה. באוצר עובדים שעות נוספות כדי שרה"מ יבין זאת ויסיר את התנגדותו, למרות המבוכה של הפרת ההתחייבות.
3. הנחת המס על ילדים בגיל הרך
הבטחה אחרת של נתניהו – הגדלת נקודות הזיכוי להורים לילדים עד גיל 3 – דווקא חשוב מאוד לקיים. ההטבה, שרלוונטית רק למשפחות עובדות המשלמות מיסים, היא המעט שנותר מסיסמת הבחירות השחוקה על "חינוך חינם לגיל הרך" – ועלותה מוערכת בכ-1.3 מיליארד שקל,  פחות משווי הכספים הקואליציוניים שחולקו כאן רק בחודש שעבר.
מעבר לתועלת הכלכלית שבעידוד עבודה, נקודות הזיכוי הן סמל עבור מעמד הביניים (כולל רבים ממשרתי המילואים המגנים עלינו בחזית), מפני שלשם שינוי מדובר בהקלה על אזרחים יצרניים המפרנסים את עצמם בכבוד, ללא מבחן נאמנות של השתייכות למחנה הפוליטי ה"נכון". האם מישהו מעלה על דעתו שלאחר העלייה בקצבת האברכים, הממומנת מקופת המדינה, ניתן לפגוע דווקא בשכירים ועצמאים עם ילדים קטנים?
כשבוחנים את חלוקת הנטל של המס, המונח ממילא בעיקרו לפתחם של אותם הורים צעירים, המסקנה היא שהפרת התחייבות כלפיהם ברגל גסה עלולה להתברר כנקודת שבירה. באוצר, שחגג בשעתו את התוכנית כאחד מאמצעי הסיוע לציבור בהתמודדות עם יוקר המחיה, חייבים להתבונן על תרומתה בהקשר ישראלי רחב – ולחפש צעד אחר שיניב חיסכון דומה.
4. הכרסום במדינת הרווחה
בצד הקיצוצים בהוצאות הממשלה, קשה להשתחרר מהתחושה שבאוצר פגעו בכל סעיף שאין מאחוריו לוביסט או קבוצת אינטרס ספציפית. 108 מיליון שקלים מסל התרופות המשרת את הציבור כולו, דרישה להשתתפות עצמית של 70 שקלים לכל טיפול כתנאי לשיקומו של מערך בריאות הנפש, 80 מיליון שקלים משעות ההוראה (המעטות מידי גם כך) בחינוך הממלכתי, 3 מיליארד שקלים לרכבות בצפון הארץ, 15% מתקציבי יישוב הנגב והמאבק בפשיעה הערבית – אלה רק דוגמאות כואבות מתוך רשימת הפחתות אינסופית, המשנה לבלי הכר את החוזה החברתי בין ישראל לאזרחיה.
תחת המודל של מדינת הרווחה, האחראית לאספקת השירותים הבסיסיים באופן אוניברסלי, מתפתח תהליך של "מגזור" – הקצבות שמבחינות בין מרכז לפריפריה, בין יהודים לערבים, בין רשתות חינוך חרדיות לכלליות, בהתאם למשקלם הפוליטי.
מי שאינו מסוגל לסחוט כסף מכוח שוויו האלקטורלי, ייאלץ לממן שיעורים פרטיים, ביטוח פרטי, רכב פרטי, אולי בהמשך אבטחה פרטית. עוד לפני המלחמה, ממוקמת ישראל בתחתית טבלת המדינות המשקיעות בשירותים ציבוריים לטובת אזרחיהן – לצידן של דרום קוריאה וארה"ב – והקיצוצים המוצעים כאן ימנעו כל אפשרות לטפס בדירוג. גם אם אפשר להבין את הצורך, חשוב להצביע על המחיר שמשתלב במגמה ארוכת טווח לצמצום תפקיד המדינה.
 
5. האתגר של תקציב הביטחון
שום תג מחיר שיניח צה"ל על שולחן הממשלה בעיצומה של מלחמה, לא ייראה לשרים מופרך או גבוה מידי. גם באוצר מבינים שב-2024 מערכת הביטחון תזדקק לתוספת חד פעמית של כ-45 מיליארד שקלים, לא כולל הסיוע האמריקני בסך 14 מיליארד דולר. אלא שבצבא מדברים על תוכנית רב-שנתית יקרה בהרבה, סביב 220 מיליארד, שתתמקד בעיבוי הכוחות ובשיפור הכוננות לאורך הגבולות.
תחת הרושם העז של ההפתעה והמחדל המודיעיני, הקצינים הבכירים דורשים – מבחינתם בצדק – צ'ק כמעט פתוח לכל צורך מבצעי המוכר להם כיום או שעלול להתעורר. גם שינויים מבניים כמו הארכת שירות החובה וגיוסי מילואים שוטפים, תומכים בהגדלת משאבי הביטחון.
 אלא שגם הבן הבכור אינו בן יחיד, ותקציב המדינה עוסק בהגדרה באיזון שבין מטרות ובניהול סיכונים. באוצר סבורים כי בסד הזמנים הדחוק שנוצר, ימים לפני ההצבעה, לא ניתן לרדת לעומק הדברים – ולכן יש להקים ועדת מומחים בין-משרדית. הבעיה היא שמתוך תקציב הביטחון, נגזרת יתרת העוגה המיועדת לצרכים האחרים, כך שלא לגמרי ברור איך ניתן לקיים הצבעה מבלי לסכם תחילה את סך המשאבים שיועברו לצה"ל. נראה שקיצוץ רוחבי נוסף לטובת המאמץ המלחמתי, שעלותו המלאה תתברר רק בהמשך, הוא רק שאלה של זמן.
6. סגירת משרדי הממשלה
בניגוד למחלוקות תקציביות החובקות מיליארדי שקלים, המגעים לסגירתם של משרדים מיותרים אינם מתנהלים עם האוצר אלא מול ראשי הקואליציה. לכולם ברור שמדובר במאמץ פוליטי מורכב מתחום הפסיכולוגיה ותורת המשחקים: כל מפלגה מוכנה לכאורה לוותר על תיק משלה – רק בתנאי שכל שותפותיה ינהגו באופן זהה.
 כדי שסמוטריץ' יקריב את בבת עינו, "משרד המשימות הלאומיות" שהומצא עבור חברתו אורית סטרוק, עליו להיווכח שבן-גביר מבטל את "משרד המורשת" שנתפר למידותיו של עמיחי אליהו; שש"ס מסכימה למזג בין משרדי העבודה והרווחה; ושבליכוד אכן סוגרים את משרדי המודיעין, השוויון החברתי ושיתוף הפעולה האזורי.
 ללא הסכמה מראש שתכלול את גוש הימין כולו, קשה לראות איך כיסא כלשהו נגרע מתוך שולחן הממשלה המנופחת. כשלעצמה לא מדובר בסוגייה כלכלית מרכזית, שכן החיסכון מסגירת המשרדים נאמד במאות בודדות של מיליוני שקלים לשנה; ואולם, באוצר מבינים שדוגמה אישית מצד השרים עשויה לסלול את הדרך לשותפות נרחבת יותר של גורמים אחרים בעול התקציב – למשל ההסתדרות שמתבקשת לוותר בשם העובדים על חלק מדמי ההבראה ל-2024, ואולי גם על תוספות שכר מתוכננות. מעל לכל, הוויתור על הג'ובים הפך למבחן אחריות סמלי של השרים בעיני הציבור.

תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    מה הברירה?
    גד 01/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לא לעשות גזירות לא לתת לצבא כסף לא להלחם? עיתונאי קטן שלי ממחנה שכל דבר רואה דרך המשקפיים: ביבי ביבי ביבי. תצא כבר מזה. אתה לא מקצועי
    סגור
  • 17.
    עיתונאי קטן
    חגית 01/2024/14
    הגב לתגובה זו
    3 2
    שאומרים עיתונאי קטן ועלוב זה בדיוק אתה שואל שאלות בצורה קטנות חוזר על עצמך בצורה ילדותית תתבגר ותרד מעניין התקציב כי ראינו שבענייני כלכלה הבנה בסיסית אין לךהאמירה היורו ניסחר ח ח ח
    סגור
  • 16.
    ממשלה של עבריינים
    מודאג 01/2024/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    חזרנו שנה אחורה. ביבי וסמוטריץ המושחתים מעוררים גל חדש של מחאה כנגד השקרים שלהם לציבור.
    סגור
  • 15.
    בחירות
    חולת פיברומיאלגיה 01/2024/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    חייבים בחירות עכשיו כאן ומיד
    סגור
  • 14.
    ממשלה נוראית
    חולת פיברומיאלגיה 01/2024/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא עשתה שום דבר טוב, לא רק עכשיו, כל ממשלות נתניהו לא עשו בשבילי כלום
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    אין לי ספק שיהיה תקציב טוב אני כן סומך על ביבי שיהיה תק (ל"ת)
    אבי 01/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • 12.
    פעם הערכתי אותך ככתב עכשיו את בורג נוסף במכונת הרעל
    דרומי 01/2024/13
    הגב לתגובה זו
    2 5
    אותה מכונת רעל שמפלגת את העם כבר למעלה משנתיים. בזמן ממשלץ השינוי מה שבלט לעין זוהי החוסר ביקורת שלכם הכתבים כלפי הממשלה ועתה לאחר שנתניהו נבחר באופן דמוקרטי החלטתם להכנס בו בכל הכוח. אתה לא יותר מבורג קטן במערכת רעה לה יש אשמה לא קטנה במה שקרה לנו ב7.10. תתבייש לך ! מבייש את המילה עיתונות.
    סגור
  • 11.
    הפריירים ממשיכים לשלם הם מתפללים גונבים עם ראש ממשלת פו
    מה 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ממשלת פורום קהלת הרשות מואשם בפליילם הוא ינהל את הפריירים ממשיכים לשרת והדתיים הנצלניים ממשיכים לזלול על חשבון העובדים והמשרתיים .דיי עופות לנו מהעיניים 64 אפסים שמנהלים מדינה דמוקרטית ליברלית בזמן מלחמה . דיי עופות לנו מהעיניים מושחתים נמאסתם!!!
    סגור
  • 10.
    שקרן
    ג.פ 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שקרן בן שקרן וסחטן בן סחטן בושה וחרפה,הרסתם את המדינה. בחירות עכשיו ולעיף את הממשלה השקרנית
    סגור
  • 9.
    המצוקה הנפשית,החברתית והעוני של רבים בחברה
    גימלאי 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא הוזכרה במאמר הטוב לכשעצמו.יהיה רעב.
    סגור
  • 8.
    ביבי שקרן וסמורטריג לא יודע לקרוא
    אלי 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בדיחה של ממשלה עובדים עלינו בעיניים
    סגור
  • 7.
    חודורוב. בעיני אתה טרחן, מקשקש עצמך לדעת !!!
    אורה 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כמה ...חירטוטים ...תמיד אצלך מה שעושים בליכוד..זה רע..לא טוב..לכן אנו מפקפקת בדבריך סגירתם של משרדים בקואליציה.לצורך חיסכו בתקציב....הגיעו מאת שרי הליכוד עצמם...לא ממך ולא מחבריך בשמאל...אל תתפארו בכתרים לא לכם... לכאורה לדעתי..
    סגור
  • 6.
    2 גנבים2 בוזזים2 שקרנים2נוכלים2 שביגללם נהייה עניים (ל"ת)
    צילי וגילי 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    לכל המטומטמים שרצו ימין על מלא
    יוסיפון 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קיבלתם.יכדיו לכו תעשו לעצמכם חוקן ותאכלו חרה.
    סגור
  • 4.
    מיסים
    אזרח 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בחירות עכשיו. אי אפשר ככה פעם יש מספיק כסף ומחלקים למי שלא צריך ופעם אין כסף ואז מתחילים מיסים וקיצוצים זה לא ממשלה רצינית שכל שניה משנה את דעתה. אז בבקשה לסגור משרדים לא רלוונטים לממן זה לא לאשר כספיים קואליצינים ובעלי תפקידים לא רלוונטים לתקופה זו ואיפה מר כלכלה שאמר לפני כחודש שיש מספיק כסף
    סגור
  • 3.
    לסגור את המיותרים
    א.ש 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    או לסגור את המיותרים או לזרוק ומיד את השרים המיותרים לפח. אבוי למי שמצביע עבורם שוב
    סגור
  • 2.
    ממשלה שאני הצבעתי לה ממשלה אסון .
    ערן 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא יכול לראות את הנוכלים האלה
    סגור
  • 1.
    חייבים בחירות עכשיו כדי שלא נדרדר יותר (ל"ת)
    דור 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    25 5
    סגור
  • חייבים עותונאים ללא שינאה שמסוגלים
    לבדני 01/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לכתוב ללא משקעים ודעות מוקדמות
    סגור
  • ואז לפיד יהיה שר האוצר חחחחח (ל"ת)
    בני 01/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור