נבחרת אייס

נתניהו ויתר על החיילים בשבי החמאס | יריב אופנהיימר

רה"מ נתניהו ויתר על השבת החיילים משבי חמאס, ברגע שאמר כי הוא לא מוכן לעסקה שתכלול שחרור של אלפי מחבלים. משיקוליו, נתניהו פוגע במשא ומתן ומעדיף לשמור על חיי הקואליציה שלו
יריב אופנהיימר
יריב אופנהיימר |  8
יריב אופנהיימר (צילום פלאש 90/ וויסאם השלמון, נאסר אישתיה, תומר אפלבאום)
צריך לומר את האמת הכואבת, להפסיק לכבס מילים. בהצהרתו כי ישראל לא תשחרר אלפי אסירים פלסטינים, נתניהו הודיע מפורשות כי ממשלת ישראל מוותרת על חייליה הנמצאים בשבי החמאס ומשלימה עם העובדה כי גורלם נחרץ. התנאי המוקדם שהכניס נתניהו בדמות הסירוב המוצהר לא לשחרר מעל אלף אסירים משמעותו אחת, גזר דין מוות לחיילים המוחזקים בשבי החמאס. אותם חיילים שהופקרו ב-7/10 נזנחים כעת ומופקרים שנית, בכוונת מכוון ובידיעה ברורה.
אין אדם מנוסה יותר בעסקאות מול החמאס יותר מנתניהו. אין אדם שמבין טוב יותר את משמעותו הצהרתו יותר ממנו עצמו. נתניהו שהסכים לשחרור 1,027 עבור חייל שבוי אחד, גלעד שליט, יודע היטב שחמאס לא יסכים לשחרר עשרות חיילים תמורת פחות מזה, ושמחיר החזרתם של עשרות חיילים יהיה שחרור של אלפי אסירים. נתניהו יודע, שמבחינת חמאס עדיפה מציאות ללא עסקה, מאשר שחרור של מאות אסירים בלבד, מה שיתפרש ברחוב הפלסטיני, כהפקרת אלפי האסירים הנותרים בכלא הישראלי. חמאס לא יוכל להרשות לעצמו עסקה כזאת.
 
ולכן, נתניהו, בכוונת מכוון, מטרפד במודע כל סיכוי להשגת מתווה רחב שיביא לשחרור החיילים, פוגע במשא ומתן בטרם הושלם, ומטפס על עץ שאי אפשר יהיה לרדת ממנו, כדי למנוע ולו השגת מתווה לעסקה. זה לא טריק במשא ומתן, זה ניסיון לפוצץ כל סיכוי לפריצת דרך. החישוב ברור, נתניהו יודע שעסקה הכוללת שחרור של אלפי מחבלים תביא בהכרח לפירוק הממשלה, בחירות וסיום שלטונו. בין חיי הקואליציה לחיי החיילים החטופים, נתניהו בוחר בחיי הקואליציה ומקריב עבורם את חיילי צה״ל הנמקים בשבי.
אפשר להתווכח אידיאולוגית וביטחונית על מחיר העסקה. אבל ערכית, נתניהו כבר הכריע בעד עסקות שכאלו, כשחתם על עסקת שליט ואמר בטקס קבלת הפנים את המילים הברורות האלו: ״אל מול עיני היה הצורך להחזיר הביתה את מי שנשלח על ידי מדינת ישראל לשדה הקרב. תמיד ידעתי שאם אני או חבריי ניפול בשבי, ממשלת ישראל תעשה כל שביכולתה כדי להחזירנו הביתה. חשבתי על גלעד ועל חמש השנים שבה הוא נמק בצינוק של החמאס, לא רציתי שגורלו יהיה כגורלו של רון ארד״.
מה השתנה בין אז לעכשיו? על פניו אז היה מדובר בהצלת חייל אחד, כעת מדובר על עשרות חיילים, המחיר עבור כל חייל יורד, הנתונים כולם מחזקים את הצורך בעסקה דחופה, עכשיו. אבל אז, לבן גביר וסמוטריץ לא החזיקו לנתניהו את הקואליציה, ציבורית ופוליטית עסקה חזקה אותו. כיום עסקה עלולה להביא לסיום כהונתו, לכן הוא מכוון לעסקה קטנה במחיר הפקרת חיי החיילים בשבי החאמס. מבחינת נתניהו הם מחיר שראוי לשלם, גורלם נחרץ.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    לי ממזמן היה ברור שנתניהו יזרוק החטופים לפח (ל"ת)
    יייייישששששש 02/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    יורד לי מהעיתון הזה שנותנים לו במה אני עובד ערוץ (ל"ת)
    אמיר 02/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    כל מילה יריב (ל"ת)
    כריס 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    הנה שוב הגיס החמישי הזה מתגייס לעזרת חמאס...שמאל רדיקלי
    זד 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    גם אנחנו לא בעד עסקה בכל מחיר. אי אפשר להפקיר את הבטחון של כל מדינת ישראל... לא תהיה עסקת שליט 2. להמשיך לכתוש את חמאס... זה הפתרון היחיד.
    סגור
  • 4.
    חשלוח את יריב למלחמה קצת . שיבין משהט (ל"ת)
    Roni 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 3.
    אופנהיימר, תתבייש, רוקד על הדם ומנצל קורבנות . תתבייש (ל"ת)
    ירו 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 2.
    האם עכשיו בכל תנאי ?
    זאב 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    4 0
    האם לכותב יש גבול שאותו הוא לא יעבור למען החיילים החטופים ? הוא ישחרר את המחבלים שרצחו ב 7/10 ? הוא יתן את תל אביב לערבים ? הגבול שקבע נתניהו הוא כמות ואיכות המחבלים
    סגור
  • 1.
    יש לך את זה בזריקת אנדרלין נוספת לחמאס? (ל"ת)
    ישי 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור