משפט

הסוף לעוקץ באמצעות האשראי? זו ההחלטה שנכנסת לתוקף

אושר בקריאה ראשונה: הממונה על הגנת הצרכן יוכל לקבוע כי עוסק המפעיל שיטות שיווק אגרסיביות הוא עוסק מפר בנסיבות מחמירות כך שתופסק העברת הכספים אשר נסלקים עבורו  
מערכת ice |  11
כרטיסי אשראי-אילוסטרציה (צילום pixabay, shutterstock)
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק להגנה על הצרכן מפני עוסקים המבצעים הפרות בנסיבות מחמירות, אליה הוצמדה הצעה פרטית של חברת הכנסת מירב כהן וקבוצת חברי כנסת. 12 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת הכלכלה.    
מוצע לתקן את חוק הגנת הצרכן באופן שיסמיך את הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן לקבוע כי עוסק הוא מפר בנסיבות מחמירות ובאופן שיסמיך אותו להעביר מידע אודות קביעה כאמור לנותן שירותי תשלום ולמנהל מערכת ההוצאה לפועל. עוד מוצע לתקן את חוק שירותי תשלום כך שיסדיר את חובותיהם של נותני שירותי תשלום, מקום בו ניתנה הודעה על ידי הממונה על כוונה לקבוע כי עוסק הוא מפר בנסיבות מחמירות. 
 
מוצע כי לאחר מתן הודעה על כוונה כאמור, תיבחן האפשרות להפסיק להעביר לעוסק את הכספים שנסלקים עבורו ואלו יוחזקו אצל הסולק לטובת העוסק עד שתינתן קביעה סופית בתום הליך שימוע. כמו כן, מוצע לתקן את חוק ההוצאה לפועל כך שאם נקבע כי עוסק הוא מפר בנסיבות מחמירות, לא ייפתחו תיקים חדשים וייסגרו תיקים פעילים לטובתו של הזוכה לגביו נקבע כי הוא מפר בנסיבות מחמירות.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ביום 18 באוקטובר 2020 החליטה ממשלת ישראל בהחלטה מס' 450 לאשר תוכנית חירום לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים במיוחד בעידן משבר הקורונה. החלטת הממשלה התקבלה לאחר זיהוי תופעה של עוקץ ועושק אזרחים ותיקים וצרכנים אחרים הנמצאים בעמדת חולשה, הן בשגרה והן תוך ניצול משבר הקורונה, באמצעות שיטות שיווק אגרסיביות שיש בהן משום הטעייה של צרכנים, השפעה בלתי הוגנת עליהם או הפרה אחרת של חוק הגנת הצרכן. 
כדי להתמודד עם התופעה ולמגר אותה נקבע בהחלטת הממשלה על פעולה בכמה מישורים: חיזוק האכיפה הפלילית, חיזוק כוחו של הצרכן במישור האזרחי וחיזוק האכיפה המנהלית. בהתאם, נקבע בהחלטת הממשלה, בין השאר, כי משרדי הממשלה הרלוונטיים יחד עם בנק ישראל יבחנו את האפשרות לחזק את האכיפה המינהלית באמצעות תיקוני חקיקה שונים. 
התיקון המבוקש בחוק הגנת הצרכן מרחיב למעשה את הסמכויות הנתונות לממונה ומאפשר לו לקבוע כי עוסק המפעיל שיטות שיווק אגרסיביות תוך הפרה של הוראות החוק באופן חוזר ונשנה בנסיבות מחמירות כפי שהן מפורטות בהצעת החוק, הוא עוסק מפר בנסיבות מחמירות. משמעויותיה של קביעה כאמור מוסדרת בתיקון של חוק נותן שירותי תשלום, הקובע בין השאר כי נותן שירותי תשלום יחויב להפסיק את הסליקה מרגע קביעת הממונה, וכן בתיקון חוק ההוצאה לפועל, המסמיך בין השאר את מנהל מערכת ההוצאה לפועל לסגור תיקים שבהם עוסק מפר בנסיבות מחמירות הוא הזוכה ולא לפתוח תיקים חדשים לטובתו".   
ח"כ מירב כהן: "הצעת החוק הזו מוקדשת לכל אותם אלפי קשישים שנעשקו כלכלית. וגם הביטחון האישי שלהם והכבוד שלהם נרמסו ברגל גסה ע"י נוכלים. הצעת החוק הזו באה למגר תופעה קשה של עושק קשישים באמצעות הפסקת סליקה מחברות האשראי לאותן חברות עושקות. כך נסגור לנוכלים את צינור החמצן ואת הגישה שלהם לארנקים של זקנים".
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    כל מה שקשור לחברת הוט...?? (ל"ת)
    433 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    חצי חינם יקרניים הפסקתי לקנות אצלם (ל"ת)
    יעקב 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 6.
    אשראי
    רוני 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בארה״ב אם יש ספק בעיסקה בכרטיס אשראי חברת האשראי מבטלת עיסקה כמובן לאחר שהיא חוקרת כלומר אי אפשר לקחת סתם כסף בכרטיס אשראי
    סגור
  • 5.
    חחח
    שוקוו 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פניתי אליהם דיברו סתם לא עשו כלום אמרו אם אין מספיק פרטים אי אפשר לבדוק
    סגור
  • 4.
    אייך אפשר לתקן משהו שחברי מרכז ליכוד עושים
    משה כף 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    8 4
    כל הנוכלים והרמאים נמצאים ב
    סגור
  • טען עוד
  • סוף לעוקץ
    נלי 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ואיך אפשר לתקן את כל השחיתות של בג"צ והפרקליטות ובצמרת צה"ל ובשליטה שלהם על הדמוקרטיה? תסביר לי "חכם"
    סגור
  • 3.
    סחטנים
    איציק 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סוף זה וף עושיםבכנסת משהוא יעיל
    סגור
  • 2.
    עוד חוק בלי שיניים שלא יעשה שום שינוי בתוך ים העבריינות
    שמפו 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    וההונאות! ????
    סגור
  • 1.
    ממשלת העם. אני גאה שהצבעתי לליכוד. למרות הסתת השמאל
    רני 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    16 12
    וערוצי התעמולה שלו..הליכוד וכל ממשלת הימין פועלות למען העם. יש דבר מאד חשוב לעשות לסלק את הרועצת גלי בהרב מיארה שרואה את מטרת תפקידה - בהפלת ממשלת המחנה הלאומי.
    סגור
  • אבא והחברים
    יאיר 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    נשאר לי קצת קיא בפה!
    סגור
  • בחרת ליכוד
    גברת 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    8 9
    על מה אתה גאה? על השחיתות.ראש ממשלה שנותן לאשתו לנהל מדינה,יחד עם הבן שלו.זו הממשלה שלה ייחלת? אין קשר לימין או שמאל.יש בליכוד אנשים מוכשרים .ביבי לא מעוניין בהם.אסף סביבו את כל האשפה.הם מנהלים את המדינה.אנחנו מדרדרים מיום ליום.
    סגור