משפט

רשות המסים מעקלת חשבון בנק: מי חייבים 59 מיליון שקל?

העיקול לעמותה 'החינוך העצמאי', שבא לאחר שנים של חוסר תשלום, חושף את התפיסה הבעייתית של העמותה לגבי אחריותה הפיננסית. בדו"חותיה הרשמיים נכתב במפורש כי העמותה סבורה שהאוצר "יישא בעלויות אלו" ולכן אין צורך בהפרשות - הרי המדינה תשלם את חובותיה בסופו של דבר
מערכת ice |  1
הונאה (צילום shutterstock)
סכסוך חדש צומח בין עמותת "החינוך העצמאי" לבין רשות המסים, והפעם הדבר הוביל לעיקול חשבון הבנק של העמותה הענקית. הסיבה - חוב עתק של כ-59 מיליון שקל שצברה העמותה כלפי רשות המסים בין השנים 2014-2017, עקב אי תשלום מלא של מס שכר לעובדיה.
על פי פרסום בכלכליסט, העיקול, שבא לאחר שנים של חוסר תשלום, חושף את התפיסה הבעייתית של העמותה לגבי אחריותה הפיננסית. בדו"חותיה הרשמיים נכתב במפורש כי העמותה סבורה שהאוצר "יישא בעלויות אלו" ולכן אין צורך בהפרשות - הרי המדינה תשלם את חובותיה בסופו של דבר.
 
זוהי דוגמה קלאסית לבעיית ה"סיכון המוסרי" הנובעת מהמבנה האנומלי של העמותה. מצד אחד, מוסדות החינוך העצמאי אינם רשמיים ולא כפופים ישירות למדינה. מצד שני, העמותה מתוקצבת במלואה על ידי המדינה בדיוק כמו מוסדות רשמיים.  
המצב הזה יוצר מצב בלתי רגיל שבו העמותה חסרת תמריץ להתנהל באחריות מבחינה פיננסית ואף להגן על זכויות עובדיה - שכן היא סמוכה ובטוחה שהמדינה תכסה את גרעונותיה הדוחקים שמסתכמים כבר בכ-350 מיליון שקל.
הדוגמה העדכנית של העיקול על ידי רשות המסים ממחישה היטב את חוסר האחריות הפיננסית. מנכ"ל העמותה אף הגיב בחוסר ידיעה מוחלט לגבי החוב, תוך שהוא דוחה את האחריות לאוצר.
אחד מנימוקי העמותה הוא דווקא נוכחות נציג משרד האוצר בפועל בתוכה - דבר שלטענת העמותה הופך את האוצר לאחראי למעשיה. אלא שבפועל, נציג האוצר חסר סמכות ממשית והעמותה ממשיכה שלא לציית להנחיותיו.
סכסוך החוב הנוכחי ממחיש את המצב הבעייתי שנוצר, שבו העמותה חוסר האחריות באמון מלא שהמדינה תשלם את חובותיה, תוך ניצול מעמדה המיוחד והיעדר הפיקוח האפקטיבי. מצב שמזמין התערבות לשינוי המבנה והסדרים הקיימים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    העמותה לחינוך עצמאי
    מחמוד עבאס 05/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע השעה וטובה דקה קודם לסלק עמותה זו מיידית ולכלא.זוהי חוצפה ושערוריה שעמותה זו ממשיכה לצחוק על החוק הישראלי ולגרור את המדינה לכיסוי חובותיה!! הכניסו את הנהלת העמותה הזו ואתמול לכלא!!
    סגור