משפט

מנו ספנות תפצה נוסעים בעשרות אלפי שקלים: אולי גם לכם מגיע?

מנו ספנות הסתירה מלקוחותיה כי חלק מחדרי הדלוקס הם בעלי תקרה משופעת ונחותים מאחרים - בית המשפט אישר הסדר פשרה שיחייב את החברה לשקיפות מלאה וגם 
דוד לוי | 
מנו ספנות (צילום יח"צ)
חברת מנו ספנות תידרש לשלם פיצוי של 150 אלף שקלים לנוסעיה ולחשוף בפניהם מידע חיוני על סוגי החדרים באוניותיה. הדבר נקבע במסגרת הסדר פשרה בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה בטענה שהסתירה מלקוחותיה עובדות מהותיות על חדרי הדלוקס שמוכרת.
על פי הבקשה, שהוגשה על ידי שמואל סעד, מנו ספנות מציעה לצרכנים באתר האינטרנט שלה בחירה בין שלושה סוגי חדרים: קלאסיק, דלוקס וסוויטות. אולם החברה לא גילתה לנוסעים שחלק מחדרי הדלוקס - שישה חדרים הממוקמים בסוף הקצה הקדמי של האוניות - יש להם "תקרה משופעת ומונמכת, המקטינה את החדר".
לטענת התובע, החברה "אינה מגלה לצרכנים על קיומם של חדרים אלו ועל האפשרות שיקבלו אותם בהזמינם חדר מקטגורית דלוקס, מטעה באופן פוזיטיבי ביחס אליהם, הן בעת ביצוע הזמנה באתר והן בעת ביצוע הזמנה טלפונית". התובע טען כי התנהלות החברה מהווה "הטעיה צרכנית" ומפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן וחוק החוזים.
מנו ספנות, שמשווקת ומפעילה הפלגות וקרוזים למגוון יעדים בחו"ל, הגיבה בתשובתה לבית המשפט כי "לא מדובר בתקרה משופעת, אלא בקיר משופע שאינו משפיע על גודל החדר". החברה טענה כי "מדובר בשישה חדרים בודדים בכל האוניה הפונים לחרטום ואשר נשקף מהם נוף ייחודי" וטענה גם כי "מרבית הנוסעים מבקשים להתארח בחדרים אלו בשל נוף זה".
אלא שכאמור, הצדדים הגיעו להסדר פשרה. השופט אברהים בולוס מבית המשפט המחוזי בחיפה אישר את ההסדר, במסגרתו החברה נדרשת לנקוט בשורה של צעדים לשקיפות מלאה כלפי לקוחותיה.
על פי תנאי ההסדר, החברה תוסיף הערה באתר האינטרנט שלה שתכלול "הבהרה ביחס לחדרי הדלוקס הנ"ל המצויים בסיפון 6, כי שישה מהחדרים הללו הם בעלי קיר משופע". כמו כן, החברה תוסיף סעיף חדש בתקנון המופיע באתר, שאותו נדרשים הצרכנים לאשר טרם ביצוע הזמנה.
כמו כן, החברה התחייבה לבצע "עדכון וריענון בקרב נציגי שירות הלקוחות שלה בדבר קיומם של חדרי דלוקס בעלי קיר משופע בסיפון 6 באוניה", כך שהנציגים ישקפו מידע זה בפני הצרכנים בעת ביצוע הזמנה טלפונית.
הפיצוי לחברי הקבוצה יחולק בצורה של שוברי הנחה בסכום כולל של 150 אלף שקלים, שיהיו תקפים למשך עונת הפלגות מלאה של שנת 2026. השוברים יישלחו לחברי הקבוצה באמצעות דוא"ל או הודעות SMS. אם לא ימומשו 50% מהשוברים עד תום עונת 2026, יוארך תוקפם בחודשיים נוספים.
הבקשה הגדירה את חברי הקבוצה כ"כל אדם שהזמין הפלגה אונייה של המשיבה וקיבל חדר עם תקרה משופעת ומונמכת, וזאת במהלך שבע השנים האחרונות שקדמו להגשת בקשה זו ועד למתן פסק הדין בתובענה הייצוגית". אולם בפועל, בשל ההשפעות של מגפת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל על תעשיית התיירות, בוצעו רק כ-1,200 הזמנות ביחס לחדרים הללו בתקופה הרלוונטית לבקשת האישור.
בית המשפט קבע כי ההסדר "הביא לתועלת של ממש לחברי הקבוצה ולכלל לקוחותיה של המשיבה" ולכן "ההסתלקות ומחיקת התובענה הייצוגית לא יגרמו נזק לאינטרס הציבורי או לחברי הקבוצה".
במסגרת ההסדר, מנו ספנות תשלם גם למבקש, שמואל סעד, גמול בסך 10 אלף שקלים והחזר הוצאות של 2,980 שקלים, ולעורך דינו שכר טרחה של 50 אלף שקלים בתוספת מע"מ.
תביעה ייצוגית היא ללא ספק כלי צרכני יעיל בכך שהוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת כאשר מדובר בתובעים רבים והדבר מביא לא פעם לתוצאות. כמו במקרה הזה וכפי שדיווחנו על חברות הסלולר שיפצו את הלקוחות ב-9 מיליון שקלים. כמו כן, פרסמנו על כך שמאות אלפי בעלי רכבים יקבלו החזר כספי. גם דיווחנו על כך שתביעה שהוגשה לאחר הופעתה של הכוכבת הבינלאומית הובילה לשינוי לטובת הנכים בישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה