משפט

לאחר הפנייה לבג"ץ: חדשות 13 ימשיכו לסקר את כל אירועי החדשות בערוץ

לאחר שרשת פנתה ל-Ynet לצורך סיקור משפט נתניהו, עיתונאי החדשות פנו לבג"ץ בבקשה למנוע את המהלך. רשת בתגובה, לקחה צעד אחורה. הודות לפנייה לבג"ץ, יתאפשר לחדשות 13 להמשיך לסקר את כל אירועי החדשות בערוץ  
שרון טל |  1
רשת 13, פסיקת בית המשפט (צילום מערכת אייס, Istock)
המתיחות בין חדשות 13 לחברת האם שברה שיא בסוף השבוע האחרון, לאחר שרשת ניסתה למנוע מעיתונאי החדשות לסקר את פתיחת משפט נתניהו ביום ראשון, ופנתה במקום זאת ל-Ynet.
המהלך חסר התקדים של רשת והמנכ"ל אבי בן-טל, קומם גם את בכירי העיתונאים בערוץ, שעתרו לבג"ץ יחד עם ארגון העיתונאים ועמותת הצלחה כדי למנוע את המהלך, שקיומו עומד בניגוד לתנאי הרישיון של רשת.
תחילה טענו ברשת 13 כי הדרת עיתונאי החדשות מהסיקור נובע מהחשש כי ישבשו אותו, אך טענה זו נשללה על הסף בידי חברת החדשות, ולא הותירה לרשת נימוקים סבירים. כתוצאה מכך, רשת לקחת צעד אחורה והחליטה לאפשר את הסיקור של משפט נתניהו בחדשות 13, ולא בחברת הפקה חיצונית כפי שתכננו קודם לכן.
הפרשן הכלכלי מתן חודורוב, ממובילי המאבק בחדשות 13, כתב בטויטר על החלטת רשת "חבל שנדרשה עתירה לבג"ץ וחבל יותר על טענות השווא בדבר "חשש לשיבוש" משדר שלקראתו חברת החדשות נערכת שבועות. מעולם לא הייתה כל כוונה לשבש את השידור".  
הבוקר (א'), הודיעה רשת לבג"ץ על ההחלטה לאפשר את סיקור ההליך המשפטי של נתניהו בחדשות 13, לצד שאר האירועים החדשותיים "בשים לב לאמור לעיל, ולהודעות שהגישו יתר הצדדים להליך בעקבותיה, העתירה התייתרה". כתב בית המשפט.
מדובר בהישג עבור חדשות 13, לא רק בשל הסיקור של משפט נתניהו, אלא פסיקה של בג"ץ שתאפשר להם לסקר את כל האירועים החדשותיים בערוץ, כפי שאמורה חברת החדשות בערוץ מסחרי. פסיקה זו גם מהווה מנוף מול רשת, שנהגה עד כה בכוחניות כלפי חדשות 13. 
אירוע מטלטל נוסף בסוף השבוע האחרון נבע מהודעתו של מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו, לפיה "בחברת החדשות מתבצעת הפיכה בידי העובדים שמנהלים אותה כרצונם" כתב המנכ"ל, והגדיר את המצב "אנרכיה". עוד טען טויטו כי נותק משליטה בחברת החדשות, אך בהודעה שהוציאו עובדי החדשות טענו כי ההיפך הוא הדבר וטויטו הוא זה שיצא מקבוצת הווטסאפ הנפרדת שהקימו העובדים. לאחר חילופי דברים, עיתונאי חדשות 13 שיתפו מסר משותף לטויטו בטוויטר, תמונה עליה כתוב "אוהבים את ישראל".
 
אבי בן-טל לעובדי החברה: "אין מנוס מביצוע תכנית הקיצוצים" 
עדיין, מדובר רק בתחילתו של המאבק. ברשת מתכוונים להוציא לפועל את הקיצוצים בחדשות 13, כך עולה גם ממכתב שהוציא היום (א') אבי בן-טל לעובדים: "אנו נמצאים בפני החלטות קשות אשר לא יהיה מנוס מלבצען. הימנעות מלעשות כך – פירושה פשיטת רגל על כל המשתמע מכך. לפיכך, אין לנו ברירה – והקיצוצים יבוצעו" כתב המנכ"ל.
עוד כתב בן-טל: "לצערי, בהיקף כוח האדם הנוכחי, הן ברשת 13 והן בחדשות 13, החברה לא תוכל להמשיך ולהתקיים. אני מאמין כי איתנות כלכלית היא הערובה הטובה ביותר לשידור חופשי ועמיד ללחצים, ולאחר שנתאים את מבנה ההוצאות להיקף ההכנסות ונביא את החברה לחוף מבטחים, נוכל כך להבטיח את החופש העיתונאי המלא". 
בתגובה למכתבו של בן-טל, ועד העובדים הגיב במכתבו משלו: "בג״ץ העניק הבוקר תוקף של פסק דין להחזרת המשדר לידי ״חדשות 13״, וציין כי גם בעתיד - חברת החדשות היא שתפיק, כמתחייב בחוק, שידורים בעלי אופי חדשותי.  בקשת החברה למחוק את העתירה, כדי להימנע מיצירת תקדים, נדחתה". 
עוד הוסיף הועד: "קשה שלא לתמוה על מכתבו של מנכ״ל ״רשת״, אבי בן טל, הרצוף למרבה הצער אי דיוקים במקרה הטוב ונסיונות הטעיה של ממש במקרה הגרוע. לאיש מבין עובדי החברה לא הייתה מעולם כוונה לשבש בדרך כלשהי את משדר הדגל שלקראתו היא מתכוננת זה שבועות. חמור בעינינו כי גם לאחר שמנכ״ל ״רשת״ קיבל מאיתנו את ההבהרות הללו בכתב, וגם לאחר שבכירים בחברה הודו באופן בלתי רשמי כי אין בטענות מאומה, מר בן טל ממשיך להדהד בתפוצת המייל של החברה (ולא רק בה) את ההכפשות השקריות נגד העובדים. ההתנהלות בפרשה כולה מדליקה נורת אזהרה בוהקת בדבר החובה המוטלת עלינו כעובדים, לעמוד על המשמר גם בעתיד".
בועד סיכמו כי: "בניגוד למשתמע ממכתבו של מנכ״ל ״רשת״, עובדי חדשות 13 אינם אדישים למצבה הכספי הקשה של החברה ומוכנים להירתם כתמיד להתמודדות עם המשבר. בשבוע שעבר התקיימה פגישת מו״מ ראשונה בין ההנהלה לוועד, ופגישה נוספת צפויה להתקיים בהמשך השבוע. בעבר הוכחנו פעמים רבות, כי אנו שותפים מלאים גם לתכניות הבראה מאתגרות - כל עוד אלה נעשים באופן מידתי, שקוף ובשיתוף העובדים. מכאן ועד לחיסולה של חברת החדשות, במתכונת שהוצעה עד כה עפ״י תכנית הקיצוצים של ״רשת״ - הדרך ארוכה מאוד.
כעולה מהודעת בן-טל, תכנית הקיצוצים תצא לפועל, מה שמותיר את שאלת ההיקף – האם רשת תקצץ שליש מחברת החדשות כפי שתכננה או שמחאת העובדים תישא פירות ותוביל להפחתה משמעותית בהיקף הצמצומים. אם רשת תמשיך בדרכה הנוכחית ולא תראה גמישות, גם מחאת העובדים צפויה להחריף בהתאם.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הגננת חיות
    יאיא 05/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגננת חיות לא תקבל גגנת מצטיינת בכל דבר מיתערבת ולא מאפשרת לבעלים להכתיב תנאים בושה לערוץ ולאלה הטוענים שהם עיתונאים. בחסות בגץ הם תועמלנים
    סגור